Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
skeppsbruten

Montera rigg rätt efter riggbyte -Mariner 40 hk tidigt 80-tal

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte en ny båt häromdagen, och fick med en 40hk Mariner som startar men går inte att få i växel. Tidigare ägare har gjort ett riggbyte, och efter det har växelproblemen börjat. 

Så min fundering är: Hur svårt är det att pilla isär och ev få tillbaka allt rätt. Ser ut som att dom monterat riggen fel för skarven mot motorn är misstänkt stor. Eller är det någon som har en annan smart idé om vad felet kan vara?

 

Var egentligen inte så viktigt att fixa denna motorn för jag hade en annan snurra att hänga på, men så visade det sig att båten ska ha lång rigg och min snurra har ju då givetvis kort  :rolleyes:

 

 

Redigerad av skeppsbruten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gett mig på att plocka ner växelhus och det ser ut som att stängerna till växelföraren inte sitter ihop. Är ju en skarv strax över växelhuset som sitter ihop med en gängad hylsa. 

Problemet är nu att stängerna inte går ihop, dom är typ nån cm för långa.  Kan det vara fel växelhus som sitter på? För det passar bra annars, bortsett från att stängerna är lite långa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-94236-0-93135000-1408313755_thumb.jpg

 

 

Har nu satt ihop eländet, och felet var att växellänkaget inte satt ihop. 

Enda problemet är att det skorrar en del med motorn igång, framförallt när backen ska i. Antar  att det är en justeringsfråga, eller att tomgången kanske är för hög?

 

Sen undrar jag om det ska se ut som på min bifogade bild? Hylsan tar liksom i bakkant av hålet ibland och låser så att det inte går att få i växel. Sen borde det väl sitta nånting som tätar där också? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker spontant när jag ser din bild att du har "alldeles för mycket gänga synlig"

Har du bara gängat på ett par varv efter att gängan tagit?

De hus jag tagit isär har inte sett ut så när det varit rätt justerat med ett undantag och det var då man inte fattat att den skall delas där och med våld försökt banka av underhuset utan att först dela det.

Du säger att det skorrar på tomgång, det låter som det inte är rätt justerat. Vilket håll du skall justera åt ser du snabbt om du på tomgång vrider på reglaget och samtidigt tittar och lyssnar  när skorrandet slutar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker spontant när jag ser din bild att du har "alldeles för mycket gänga synlig"

Har du bara gängat på ett par varv efter att gängan tagit?

De hus jag tagit isär har inte sett ut så när det varit rätt justerat med ett undantag och det var då man inte fattat att den skall delas där och med våld försökt banka av underhuset utan att först dela det.

Du säger att det skorrar på tomgång, det låter som det inte är rätt justerat. Vilket håll du skall justera åt ser du snabbt om du på tomgång vrider på reglaget och samtidigt tittar och lyssnar  när skorrandet slutar. 

 

Ja det är ju inte injusterat alls utan bara ihopskruvat på chans för att se om det funkade. Ang mkt gängor synliga kommer det ju bli det hur jag än gör. Hylsan man drar på är ju inte så väldigt lång så i nån ände kommer det synas mkt gängor. 

Saknar även nån slags styrning för det hela, för det rör sig lite i sidled, vilket gör att hylsan fastnar i kanten av hålet. Men kan inte hitta någon sån reservdel till salu. Ska det verkligen inte sitta något mer i hålet som håller ordning på länkaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, hylsan sitter fast på ena delen, då du skruvar åt ena eller andra hållet justerar du var back/fram/ neutral skall vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, hylsan sitter fast på ena delen, då du skruvar åt ena eller andra hållet justerar du var back/fram/ neutral skall vara. 

Så långt är jag med, men när jag skruvar exempelvis uppåt, så kommer jag ganska snart att ha gängat av den från nedre pinnen. Men det kanske inte är så mkt som ska skruvas? 

Antar att det bara är att experimentera sig fram tills det går smärtfritt.

Ska man ha en specifik växel i under justeringen lr kan jag ha den som jag vill?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...