Jas65 2 Postad 14 Augusti , 2014 (redigerade) Hej Som ny medlem hoppas jag att jag postat i rätt kategori annars får ngn skälla Jag har en VP med ett SDP duopropp drev monterat i min båt med tillhörande digital trimmätare, nu är det som så att trimmätaren visar 2 när drevet är fullt nerfällt, alla indikeringar fungerar och det går att tilta fullt in på beach läge för att sedan komma till max nivå 40 som indikerar att drevet är fullt uppfällt, undrar om ngn har ngt bra förslag varför mätaren visar 2 som sitt lägsta läge, skall den ej visa 0 som sitt neutralläge?... har prövat att goggla utan ngt bra resultat. Sägas skall också att man hör att tiltmotorn ändrar ljud när drevet kommer till sitt lägsta läge och det tar stopp. tacksam för svar. Med vänlig hälsning JAS Redigerad 14 Augusti , 2014 av Jas65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 15 Augusti , 2014 Hej, jag har ett sx drev och på det sitter trimgivaren på styboedsidan där drevet är ledat och går att justera för att få det rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 15 Augusti , 2014 (redigerade) Hej, jag har ett sx drev och på det sitter trimgivaren på styboedsidan där drevet är ledat och går att justera för att få det rätt. Oj det blev visst dubbelt Redigerad 15 Augusti , 2014 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 15 Augusti , 2014 Hej, jag har ett sx drev och på det sitter trimgivaren på styboedsidan där drevet är ledat och går att justera för att få det rätt. Oj det blev visst dubbelt Ok, sitter denna givare i båten eller på utsidan på drevet? Mvh Jas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Augusti , 2014 (redigerade) Givaren är ett litet kugghjul som rullas av en rak kuggstång som sitter på styrhjälmen, Om givaren ska visa rätt så måste hjulet kugga i kuggtången rätt från början. Tyvärr måste man plocka av drevet igen för att justera detta. Dvs det går inte i sjön.Fixas genom att:1) Fäll ner styrhjälmen helt så det går att vrida det lilla kugghjulet som sitter i ingrepp mot kuggstången. (Det går inte om drevet är monterat.)2) Leta rätt på kuggen på hjulet som har ett extra jack i sig.3) Se till att första kuggläget på kuggstången på hjälmen tar precis den kuggen. Finns handbok med bilder här, med krånglig läsare iofs: http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/dpe-dpg_install.html#/76 Sidan 76. Kicka i fältet mellan höger och vänsterpil och skriv in 76. Redigerad 15 Augusti , 2014 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Augusti , 2014 Finns även bra råd i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/topic/23394-kalibrera-vp-290-dp-drev/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 15 Augusti , 2014 Givaren är ett litet kugghjul som rullas av en rak kuggstång som sitter på styrhjälmen, Om givaren ska visa rätt så måste hjulet kugga i kuggtången rätt från början. Tyvärr måste man plocka av drevet igen för att justera detta. Dvs det går inte i sjön. Fixas genom att: 1) Fäll ner styrhjälmen helt så det går att vrida det lilla kugghjulet som sitter i ingrepp mot kuggstången. (Det går inte om drevet är monterat.) 2) Leta rätt på kuggen på hjulet som har ett extra jack i sig. 3) Se till att första kuggläget på kuggstången på hjälmen tar precis den kuggen. Finns handbok med bilder här, med krånglig läsare iofs: http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/dpe-dpg_install.html#/76 Sidan 76. Kicka i fältet mellan höger och vänsterpil och skriv in 76. TS Har ett S-drev där sitter inte trimgivaren på samma ställe som på 290 serien. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Augusti , 2014 Ooops. Sorry. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 15 Augusti , 2014 S-drev har ingen trimgivare alls, eftersom det inte går att trimma. DPS, däremot har en givare på styrbords upphängningstapp. Det finns också en trimmer i instrumentet. Man trimmar med en liten skruvmejsel från baksidan av instrumentet. När det gäller drev av 290- typ, går det att ändra läge på kuggsegmentet utan att demontera drevet. Segmentet sitter fast med en nylonskruv och en "Popnut" Och går att lossa även med båten i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 15 Augusti , 2014 Tack för era svar! Mvh Jas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 15 Augusti , 2014 S-drev har ingen trimgivare alls, eftersom det inte går att trimma. DPS, däremot har en givare på styrbords upphängningstapp. Det finns också en trimmer i instrumentet. Man trimmar med en liten skruvmejsel från baksidan av instrumentet. När det gäller drev av 290- typ, går det att ändra läge på kuggsegmentet utan att demontera drevet. Segmentet sitter fast med en nylonskruv och en "Popnut" Och går att lossa även med båten i vattnet. Sorry, menade förståss SX-drev, S-dreven (segelbåtsdrev) har ju naturligtvis ingen trimfunktion. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser