Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Girlie

Köpa vacker båt

Rekommendera Poster

Har lärt mig segla i sommar på en If, nu går planerna på att vi skulle skaffa en egen liten pärla att vårda. Älskar RJ 140 till utseendet

Finns det någon liknande i storleken 30-35 fot???

Vi vill ha en rolig båt och bryr oss inte så mycket om komforten. Prisklasser 100 -200 kkr. Tips mottages gärna då jag och min familj är nybörjare

Plastbåt är ett måste, finns massa vackra i mahogny m.m. Men vi har 2 små barn oxå och som sagt nybörjare. Men vill så gärna ha en lättseglad, snabb, tidlös skönhet att äga länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en RJ 85 för liten?

Eller H-båt?

Kanskje H-35?

Fingal?

Shelinkryssare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter som om en Smaragd kan vara ett alternativ.

Redigerad av SeglarStaffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket för tips, ska läsa in mig lite under helgen.

// Girlie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några andra förslag:

- Schelinkryssare?
- Sveakryssare (Lite längre men rätt lågt prissatt)

- IW 31

Men egentligen får du nog speca dina önske mål bättre för att vi ska kunna tipsa. Vad är prioriterat utöver ett klassiskt utseende: boendekomfort, fart? Hur ska den användas? Var?

mvh

Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag personligen skulle titta på en Carrera ( ca150' och så nya segel för 50-75' med tiden )

Men jag har lång seglingserfarenhet... och jag gillar att en Carrera påminner om en R-jakt!

Håller med övriga som säger att du/ni måste prioritera.

Kul är inte lätt att tolka när du kommer från en IF?

Och spartanskt och småbarn är också klurigt, de växer nämligen upp...

Roligt tolkat med vassa och livliga roliga seglingsegenskaper utesluter många klassiska skönheter, de är för tunga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan varmt rekommendera er att kika på Scanner 38 (eller 391/392 - samma skrov/däck men nyare=dyrare) som en är väldigt trevlig, vacker, välseglande, rymlig och lätthanterlig båt som går att få med dubbla akterkabiner.

Efter 4 säsonger nu i vår 382:a så är vi fortfarande lika nöjda med henne - det är en utmärkt kompromiss (som ju alla båtar är) som håller starkt även jmf med modernare båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men din Scanner släpper du nog inte för lite över 150' gissar jag?

TS hade ju en budget också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Alla,

Barnen är små 6 mån & 3 år, Jag kommer använda den mycket själv på dagsturer så den måste gå manövrera ensam för en pigg nybörjare. 

Kojer, pentry, toalett, inte så viktigt. Vi kommer hellre slå upp ett tält i naturhamn och därför vore kanske långkölad som If att föredra som inte går så djupt.

Smaragden verkar jättefin, men jag ska läsa på mer.

Tack för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det höres ut som en RJ 85, när du beundrar Rolf Jacobsson's 140 ;-)

Själv en pigg nybörjare skall inte ensam handtera en större båt ved tilläggning i holmar o skär.

Jag är en pigg gamling, men min 33 fots IOD utan motor kann vara väl tricky när bara hunden är fördäckare ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan en IW31 vara något..? Inte jätterymlig, men seglar fint och är i ditt prisområde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IW31 är faktiskt klassisk i sitt utseende och tillräckligt stor för en växande familj.

Plus min egen erfarenhet, efter att ha slagit upp tält vid segling ( min båt läckte ovanifrån, en primitiv båt i trä... så det innebar att när det var risk för regn så slog vi upp tält istället! )

Men med tiden så ökade kraven, toa inomhus var ju en hit! Inombordare ökade säkerheten och när jag monterade rullfock vågade jag hålla seglen längre än tidigare. ( Comfort 30 )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller en Svea GT..? Flushdäckat, seglar bra, långkölad med ganska stort överhäng föröver så man kommer in på ganska långgrunda ställen. Inte så lätt att hitta kanske men brukar dyka upp någon till salu varje år.

Annars är ju en S-30 trevligt. Och med akterruff där ungar kan husera när de blir lite större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Safir, fantastisk seglare och bra nybörjarbåt. Inte så mycket komfort (huserar dock 4pers). Vi sålde vår superfina för endast 50 000 kr förra sommaren. Annars skulle jag också säga smaragd om du vill ha lite mer komfort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shipman får man ju gratis (nästan), seglar väl ungefär som en IW31. Om man nu ska ha en 50 år gammal båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...