skoffan 0 Postad 14 Augusti , 2014 (redigerade) Har vid dom 2 senaste gångerna jag har gasat på och lagt mej på marschfart fått ett vitt moln efter mej, märkte även nu senaste gången att motorn inte orkar varva ur mer än 2900rpm vid fullgas. Motorn dog även när jag slog av till tomgång när det började ryka och gick ej att starta om jag inte varvade upp den. Dock så gick den att starta igen på tomgång när den fått stå en liten stund och svalnat. Fick igång den och körde sakta hemåt och då går den fint (runt 1000rpm) inge rök eller oljelukt. Oljan är lite vit om man kollar på oljepåfyllningslocken, men på oljestickan så ser oljan fin ut! Är topplockspackningen slut? Eller är det så att man behöver gasa ur motorn ibland, kan den "becka" igen? Redigerad 14 Augusti , 2014 av skoffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skoffan 0 Postad 15 Augusti , 2014 (redigerade) Ingen som har någon ide om vad det kan vara? Detta uppkom efter att jag hade tankat den första gången, har ej haft den mer än 3v. Fyllde upp 140l. Behöver man ha blyersättningsmedel i dessa motorer? Kan det vara problemet? Redigerad 15 Augusti , 2014 av skoffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 543 Postad 15 Augusti , 2014 Kan vara kylningen det är fel på, så att sjövattnet börjar koka, innan det kommer ut. Man kan känna på avgasknäna, om de är heta. Är motorn färskvattenkyld? Du behöver inte använda blyersättning i din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skoffan 0 Postad 15 Augusti , 2014 Den är sjövattenkyld. Har ej känt på knäna om dom blir jätteheta, men varma det blir dom. När den står på tomgång så rinner det en liten ström av vatten ur avgasrören. Hur mycket bör det strömma ur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 543 Postad 15 Augusti , 2014 (redigerade) Svårt att säga hur mycket, men om du känner på avgasknäna vid marschfart, ska du kunna hålla handen på dem en liten stund, i alla fall. Det kan också vara en cylinderlockspackning. Din motor är från 1987, eller något senare, och den är sjövattenkyld. Då kan det ju vara så att den är sönderrostad. Redigerad 15 Augusti , 2014 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser