Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
dupe

Bavaria, förr och nu

Rekommendera Poster

Hej

När började Bavaria snabbproducera segelbåtar och ge avkall på viss kvalitet?

Hur är/var kvaliteten på båtarna innan snabbproduktionen startade?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog förklara vad du menar med "kvalitet" och vad man gett avkall på?

Bavaria har alltid varit enkelt och billigt byggda. Inte möbelfinish på inredningen osv, men har heller aldrig utgett sig för att göra detta. Man får en enkel funkisbåt till lågt pris - inget fel i det.

 

Tänk Albin och Maxi på 70-talet, ungefär. De båtarna funkar de flesta av fortfarande även om dessa också var enkelt ihopsatta och hade enkel teak i infedningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag undrar detsamma, får höra att de äldre modellerna av Bavaria som tex 

Bavaria Caribic runt -95 skulle vara mer gedigna och bättre kvalitet.

 

I mitt tycke är det en finare båt med fina linjer.

 

Nyfiken på svar här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitet är en upplevd storhet som ibland (oftast) är svår att mäta.

 

Du gillar äldre linjer, språng osv?

Andra gillar längre vattenlinje.

Tredje gillar...

 

Så din fråga är nog rätt svår att svara generellt på.

 

Däremot bytte Bavaria designkontor någon gång 1997-1999.

Det gav en mer industrialiserad tillverkningsprocess. Och som konsekvens byttes alla modeller varav några lades ner... tänker på min personliga favorit, den ovanliga Centre Cockpit-modellen. DEN var kvalitet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många gånger kopplar man samman kvalité med yrkesstoltheten hos de personer som bygger produkten, båten i detta fall. Ni vet det där när varje kille/tjej i produktionen anstränger sig lite extra och med sitt kunnande ser till att alla detaljer ser bra ut och verkligen kommer att fungera som det är tänkt.

I Bavarias fall tror jag att man har rationaliserat bort sådana här personliga och objektiva egenskaper. Man satsar, och har alltid satsat, på att fabriksbygga en båt på ett snabbt och rationellt sätt. I en fabrik som ligger 50 mil från havet och av människor som i många fall inte har minsta intresse av segling eller ens ha sett havet annat än från en badstrand.

Så jag håller med några av de andra här i tråden om att Bavaria är en billig produkt som säkert gör sitt jobb i många år men att prata om kvalitetsbåt tror jag är att dra det lite för långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar när de "stora" problemen började med Bavariorna.

Yta och finich räknar jag som medvetna val iochmed man köper en billigare båt.

Jag tänker mer säkerhetsmässigt.

Skrov, köl, sprickor på däck osv

 

Albin och Maxi flyter ju idag också fast de är gamla nu :-)

Deras status beror enbart på vilket underhåll de fått genom åren.

 

År 97-99..

Tror ni då att det egentligen är båtar från ca 01-02 som är snabbproducerade och man bör vara vaksam på säkerhetsbrister på?

Redigerad av dupe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitet är en upplevd storhet som ibland (oftast) är svår att mäta.

 

Du gillar äldre linjer, språng osv?

Andra gillar längre vattenlinje.

Tredje gillar...

 

Så din fråga är nog rätt svår att svara generellt på.

 

Däremot bytte Bavaria designkontor någon gång 1997-1999.

Det gav en mer industrialiserad tillverkningsprocess. Och som konsekvens byttes alla modeller varav några lades ner... tänker på min personliga favorit, den ovanliga Centre Cockpit-modellen. DEN var kvalitet!

Är det då "ocean-serien" som ersatt? De ser fina ut och har en massa certifikat. Hur kan man få det om säkerheten har brister (undrar jag ibland...).

Redigerad av dupe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Hamnens tv-program från båtmässan i vintras så uttalade sig en besiktningsman om Bavaria. Enligt honom så har det blivit klart bättre och på de senare årgångarna (tror han nämnde mitten av 2000-talet), är den strukturella kvaliteten varken sämre eller bättre än någon annan av konkurrenterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De spräckta bottnarna var väl på Match-serien?

Framför allt 42:an?

Sedan kan man ju spräcka bottnar på de flesta båtar om man behandlar dem tillräckligt illa. Framför allt på många "mådärna" båtar med djupa kölar och liten anläggningsyta mot skrovet som skall ta upp lasterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalitet = alla uttalade (dvs synliga... ) och outtalade egenskaper som uppfyller ställda förväntningar.

Så troligen upplever några att Bav och deras kollegor har högre kvalitet från ca 2005 medan andra kan tycka tvärt om? Troligen fokuserar de på olika saker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar när de "stora" problemen började med Bavariorna.

Yta och finich räknar jag som medvetna val iochmed man köper en billigare båt.

Jag tänker mer säkerhetsmässigt.

Skrov, köl, sprickor på däck osv

 

Albin och Maxi flyter ju idag också fast de är gamla nu :-)

Deras status beror enbart på vilket underhåll de fått genom åren.

 

År 97-99..

Tror ni då att det egentligen är båtar från ca 01-02 som är snabbproducerade och man bör vara vaksam på säkerhetsbrister på?

Det finns inga stora problem som började med Bavaria. Det finns så mycket rykten om Bavaria-ofta negativa. Bl a en!! Bavaria Match kapsejsade för ett antal år sedan pga en kölskada efter en tidigare grundstötning och sen var snacket i gång Erfarna yrkesmän har uttalat sig ang Bavaria bl a Besiktningsman Conny Zetterberg och Bavaria har inte fler brister än andra segelbåtar från de stora båtvarven Jeanneua, Benetteau,(säkert felstavat) Hanse m fl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... Match-serien var det värre med. Företaget som hyrde ut båten dokumenterade strukturella skador i olika omfattningar på samtliga sina Match-42:ors kölinfästningar, även om Bavaria ville få det till en unik händelse med den som tappade kölen.

 

35:orna TROR jag inte hade samma problem, och hade det haft det lär det antingen synas tydligt idag eller vara åtgärdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan tror jag att man ska hålla isär byggkvalitet med avseende på hållbarhet, korrekt dimensionering, m.m. och kvalitet med avseende på lyx såsom perfekt ytbehandling av den finaste teaken kontra enklare men lika hållbara vitlackerade/plastade ytor.

 

En BMW rullar inte nödvändigtvis längre eller rostar mindre än en Toyota trots en avsevärd prisskillnad. Upplevd kvalitet skiljer sig däremot pga materialval m.m.

 

PåKryss jämförde väl för övrigt en HR med en Bavaria för några år sedan med hjälp av en besiktningsman? Slutsatsen av artikeln var att brister fanns i båda båtarna och att åtgärda bristerna i Bavarian så att den hamnade på HR-nivån var betydligt billigare än prisskillnaden på båtarna om jag inte missminner mig. Btw. har även HR drabbats av kvalitetsproblem i skrovet vilket ledde till en långdragen process och sedermera förlikning mellan parterna.

 

Jag tror att båtar är som bilar idag. Det mesta funkar. Det man betalar för är prestanda och lyx, inte transport från a till b eller hållbarhet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Bavaria, Bayliner... hu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt två och seglat flera svenska 70-talsbåtar; Maxi 68, Maxi 77, Albin Express, Albin 78 Cirrus, Albin Cumulus, Albin Nova, Tur 84, If, Stortriss, Lilltriss, Triss racer. Har sett några fler. När vi köpte vår Cirrus blev vi grundlurade, den var rejält vanvårdad. När vi ville gå upp till Albin Nova var vi runt och tittade på flera och det var ingen rolig syn för de pengar säljarna ville ha...

 

Köpte till slut en ny Bavaria 2010. Fortfarande inne på femte säsongen med den är mitt intryck att den som grundkonstruktion är mer välbyggd och väldimensionerad än någon svensk 70-talsbåt jag seglat (men jag har aldrig seglat någon Orust-båt). Sedan är det naturligtvis detaljer som man måste fixa till själv. Tråkigt nog kan jag säga att det kan vara detaljer från svenska Rutgersson som t.ex. rostar eller går sönder under garantitiden. Bavaria har också bytt ut Rutgersson som underleverantör till Lewmar generellt. Man ska inte heller tro att man får en felfri båt om man köper nytt, men hörsägen är att det ibland även gäller Orustbyggen och Arcona.

 

På bl.a. den här sidan står det en del om Bavarias byggteknik. Den är garanterat bättre än 70-talsbåtarnas. En industrirobot borrar inte fel, men det gör en bakfull praktikant... Det kan säkert finnas vissa årsmodeller av Bavaria som jag inte heller skulle köpt, men det är hörsägen.

 

dupe, du får börja googla och läsa båttester och skaffa dig egen kunskap. Åk runt och titta på båtar som är till salu. Lita inte på sådant båtgrannen säger till dig - båtgrannar har en förmåga att fabulera och fantisera vilt  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra synpunkter!

Många (som säljer sina äldre Bavaria) hänvisar till att båtarna före 2001-2002 har hög kvalitet och är byggda innan den sk industriliseringen satte fart, då det blev viktigare att att bygga många båtar ist för bygga bra båtar.

Här har jag lärt mej att även Bavariar får 90-talet är klent byggda och det är först från mitten 2000-talet som  det inte skiljer sig från övriga europeiska varv.

Går det att mäta tex skrovtjocklek?

Hur det än är så är det lockande att titta på Bavarior från 2000-2002. Oftast jättehög utrustningsnivå, mycket nytt och bytt och till ett överkomligt pris.

Redigerad av dupe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde, tyckte själv och läste massor både ris och ros, innan jag köpte min Bavaria Caribic.

Så nöjd efter två sässonger, nöjdare än jag trodde att jag skulle bli.

Trots att jag är nybörjare så seglar vi tom. snabbt, säkert och trevligt.

Kanske har haft enorm tur men jag kollade allt såm går att kolla innan köpet.

Nu är ju båten snart 25 år gammal så helt i nyskick är hon ju inte.

Välkommen och titta om du är i Nyköpingstrakten vid tillfälle.

EN båt som är byggd på ett kasst sätt visar nog sina dåliga sidor inom 5-10 år.

En båt oavset hur välbygd hon är blir en rishög på samma tid om hon inte behandlas som hon förtjänar.

=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer alla trådar om Bavaria. Min egen uppfattning är att jag tror yngre köpare, dvs de som ska ta sin familj och satsa på en stor båt, uppskattar den fräschör dessa båtar ger till en rimlig peng framför tradition. Så gör också jag men är frågande till hur bekväma de är i sjö. Tycker de har lågt förhållande mellan deplacement vs kölvikt och borde kränga mycket men ren spekulation från min sida och är det som håller mig tillbaka. Skulle uppskatta om någon Bavaria ägare kunde berätta när de sätter första resp. andra revet på en 31:a eller 33:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte glömma att Bavaria har kompenserat den låga kölvikten med en låg rigg, så det är nog samma-lika andra båtar när man revar. Däremot påverkar ju detta lättvindsegenskaperna, men målgruppen gissar jag inte bryr sig om sådant - man vill ha bekvämt, rymligt och tryggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...