Olvert 1 Postad 13 Augusti , 2014 Hej. Jag har en Crescent 620 T-Rex med en Tohatsu 140 tvåtakt (allt från 2003). Det sitter idag en 17” propeller på den men motorn orkar inte varva ur, den når 4700-5000 rpm beroende på last istället för de 5700 rpm den skall varva till. Jag antog att det var fel propeller på den och kontaktade en propellerspecialist. Denne rekommenderar mig att montera en 15” propeller i stället. Är dock en sak som förbryllar mig. Om man studerar körfakta med en Yamaha 150 4-t på min båt så framgår det där att man med denna motor varvar ur (5800 rpm) en 13 3/4 x 19 M-propeller (19" stigning) och når 43,5 knop. Jag antar att denna motor rent effektmässigt är jämförbar med min 140-hästars tvåtaktare (?), hur kommer det sig då att min motor har problem att varva ur (5700 rpm) en 17" propeller och måste gå ner på en 15" för att (ev.) nå 5700 rpm? Är det fel på motorn snarare än propellern? Kollar man vilken fart jag når med 15" så hamnar man runt 35 knop i teoretisk fart (bortser från slip), motsvarande värde för 19" och Yamaha 150 blir ca 45 knop, en skillnad på 10 (!) knop (nästan 30%). Är det rimligt för en effektskillnad på 10 hk (ca 7%)? Båda motorerna har samma utväxling (2) och eftersom de ger samma effekt vid samma varvtal (ungefär) så har de även samma vridmoment. Båten (inkl. motor/propeller etc.) är helt fri från beväxning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Augusti , 2014 (redigerade) Tror att tvåtaktarn har ett sämre vrid och även en mindre slagvolym än yamaha 4-takt, därav skillnaden! Närmare bestämt 1680 cc mot ca 2700cc för yamaha 150 Redigerad 13 Augusti , 2014 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 13 Augusti , 2014 Vridmomentet = en konstant x effekten/vartalet Dvs samma effekt vid samma varvtal ger samma vridmoment, precis som TS påpekat. Att jämföra vridmoment bara utifrån cylindervolym på en 2- resp 4-taktare är svårt. Tvåtaktaren kan vanligen prestera högre effekt och vridmoment relativt cylindervolym än motsvarande 4-takt sugmotor.I en 2-taktare "smäller" det dubbelt så ofta i samma cylindervolym som i en 4-taktare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 13 Augusti , 2014 Hej. Nej motorerna är lika starka, cylindervolymen har alltså ingen betydelse. Att tvåtaktaren har mindre volym än fyrtaktaren är inte så konstigt, tvåtaktaren är en betydligt effektivare motor och behöver inte så stor volym för att uppnå samma effekt/vrid som en 4-t. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Augusti , 2014 En modern fyrtaktare är effektivare, mer slagvolym ger dessutom möjligheten att plocka ut vridmomentet på mycket lägre varvtal, lägg till variabla ventiltider och mickroprossesorer som styr både tändning och bränsleinsprutning så har du svaret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 13 Augusti , 2014 En moderrn fyrtaktare må vara effektivare än en "omodern" dito, men den är fortfarande inte effektivare än en tvåtaktare. Vridmomentet på lägre varvtal är ointressant eftersom vi här talar om topp/max-varvtalet där propellern snurrar som fortast och där är dessa motorer identiska i effekt och vridmoment. Jag undanber mig härmed teorier om att 4-taktaren skulle vara starkare än min 2-taktare i detta fallet, det stämmer inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Augusti , 2014 Då är det väl fel på testfaktan då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 13 Augusti , 2014 Testfaktan är det inget fel på, den har utförts flera gånger med olika 150-hästare på denna båtmodell med samma propeller(19") och med samma resultat. Faktauppgifterna i mitt inlägg stämmer, det är ngt annat som är "fel" och jag undrar vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Augusti , 2014 Amerikanarna säjer att inget kan ersätta cylindervolym och det är vad jag tror,vridmoment och effekt följs inte alltid åt, det skiljer mellan olika motorer även om det på pappret står att dom ger lika många hästar, vridmomentet är en helt annan sak, det är det som bestämmer hur mycket du kan belasta motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 13 Augusti , 2014 Återigen: Samma effekt vid samma varvtal ger samma vridmomrent oavsett cylindervolym och motortyp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Augusti , 2014 (redigerade) Tror du behöver gå en kurs i motorlära, vridmoment har med en mängd faktorer att göra, bla svängmassa, cylindervolym,när bränslet sprutas in , hur mycket ventilerna öppnas(4-takt) hur stora ventilerna är i förhållande till förbränningsrummet mm,med ett högt vridmoment kan du ta dig förbi den kritiska punkten innan full effekt(hästkraffterna kommer och även driva en tyngre båt utan att tappa varvtal, så det är inte så enkelt som du tror. Jag kan hålla med att du kanske har ett högt vridmoment på din motor men betydligt högre upp i registret vilket medför att du skulle behöva kompensera det med en annan utväxling. Redigerad 13 Augusti , 2014 av Ivan65 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 13 Augusti , 2014 Jag har läst på lite på webben och konstaterat att 4-taktare ofta har större vridmoment och ett större område när detta vridmoment finns tillgängligt. Det kan vara en förklaring. Försök få fram diagram på de båda motorerna så kanske svaret finns där. Sedan kan det ju vara så mycket annats; trim, vikt, viktfördelning, luftmotstånd, mm, mm som tidigare nämnts. Bäst är väl att ta båten till Propellerspecialisten - eller någon annan expert - och få hjälp av dem direkt på plats. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 13 Augusti , 2014 OK Ivan jag har förstått att du bestämt dig för att 150 4-t är starkare trots identisk motorprestanda, men eftersom jag är utbildad termodynamiker med förbränningsmotorer som specialinriktning så köper jag inte denna förklaring. Har du någon annan teori om vad det kan vara så är du välkommen att dela med dig av denna, annars tackar jag dig härmed för visat intresse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Augusti , 2014 Jo en tanke bara, kom ihåg när jag höll på mycket med just tvåtaktamotorer och Yamaha hade en modell som hette Rd 350, när den nya modellen kom så hade man satt på en rörlig avgasport på 83 års modell och vunnit ett mycket bredare register där vridmomentet fanns tillgängligt(ca 2000 varv tidigare) samma cylindervolym och nästan identisk effekt(hk) vid samma varvtal som tidigareodell, jag hade själv båda modellerna när det begav sig, så visst kan man "trolla" med motorer. Ivan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Augusti , 2014 (redigerade) Jag vill inte på ngt sätt strö salt i såren men det kan ju också vara så att Tohatsu uppger lite glädjesiffror på pappret om sin motor( något som specielt Johnson gjorde med sin 140 hk som i verkligheten inte gav mer än 115-120 hk) medans Yamahan ger just 150 hk eller kanske något mer. En tanke bara. Sen kan man ju mäta effekten olika, på propelleraxeln eller på vevaxeln, det gör ganska många procents skillnad. Ivan Redigerad 13 Augusti , 2014 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paddington 0 Postad 14 Augusti , 2014 (redigerade) Oavsett motorstyrka så är det ju fler detaljer som påverkar själva propellern. Diametern är viktig, inte bara stigningen. Det finns fler aspekter, men har du kollat så propparna är identiska förutom stigningen? Redigerad 14 Augusti , 2014 av Paddington Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 14 Augusti , 2014 Oavsett motorstyrka så är det ju fler detaljer som påverkar själva propellern. Diametern är viktig, inte bara stigningen. Det finns fler aspekter, men har du kollat så propparna är identiska förutom stigningen? Ja jag har kollat, de är identiska till diameter och stigning, bara materialet skiljer vilket påverkar slip men det skall inte hindra motorn från att varva ur och i mitt första inlägg har jag angivit siffror utan slip så de skall bli jämförbara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 14 Augusti , 2014 Hur vet du att din båt är lika lätt, eller på annat sätt är lika som testbåten. Du har säkert mer prylar i båten, kanske beväxt botten, vatten i mellan skroven eller annat som gör den olika en "trimmad" testbåt. Bara en fundering! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 15 Augusti , 2014 Sitter din motor på rätt höjd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 15 Augusti , 2014 Hur vet du att din båt är lika lätt, eller på annat sätt är lika som testbåten. Du har säkert mer prylar i båten, kanske beväxt botten, vatten i mellan skroven eller annat som gör den olika en "trimmad" testbåt. Bara en fundering! Har kört båten "tom" med endast förare och bränsle ombord och nyisatt (inget vatten mellan skroven och helt ren) och även med last och mer folk ombord med samma resultat (liten skillnad mellan tung och lätt båt, ca 200 rpm), den varvar inte ur. Testbåten har körts med två resp. fyra personer ombord, skilde 100 rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 15 Augusti , 2014 Sitter din motor på rätt höjd? Vet ej, finns det ngn tumregel här? Hur mäter man det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 15 Augusti , 2014 Antiventilationsplattans undersida borde vara ungefär 2 tum över bottens lägsta förlängda skrovlinje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 15 Augusti , 2014 Antiventilationsplattans undersida borde vara ungefär 2 tum över bottens lägsta förlängda skrovlinje. Ser ut såhär, verkar det ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 15 Augusti , 2014 Hur använder du tilten på motorn när du kör? En tumregel är att höja tills propellern suger luft och sen sänka lite, det kan göra många hundra varv på topp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 15 Augusti , 2014 Hur använder du tilten på motorn när du kör? En tumregel är att höja tills propellern suger luft och sen sänka lite, det kan göra många hundra varv på topp! Ja jag har gjort typ som du beskriver här och det är då jag når de angivna värdena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 15 Augusti , 2014 Vid 4700 varv gissar jag att du inte får ut full effekt på din motor. Den brukar ligga ungefär mitt i rekommenderat fullgasintervall för din motor. Det varvtalsintervall skall du uppnå är 5200-5700 och då brukar man vilja ha en propeller som varvar 5500-5600 vid full gas och lätt last. Oavsett jämförelser med andra motorer, tycker jag att en toppfart på ca 35 knop för en 6 meters båt och 140 hk, låter helt normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 15 Augusti , 2014 Vid 4700 varv gissar jag att du inte får ut full effekt på din motor. Den brukar ligga ungefär mitt i rekommenderat fullgasintervall för din motor. Det varvtalsintervall skall du uppnå är 5200-5700 och då brukar man vilja ha en propeller som varvar 5500-5600 vid full gas och lätt last. Oavsett jämförelser med andra motorer, tycker jag att en toppfart på ca 35 knop för en 6 meters båt och 140 hk, låter helt normalt. Ja det stämmer och det är just häri saken ligger: Varför måste jag gå ner på 15 tum för att nå max effekt/varv när den (i princip) lika starka Yamahan varvar ur en 19 tummare? Och varför når jag typ 35 knop när den lika starka Yamahan når nästan 45 knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Augusti , 2014 Som ytterligare jämförelse hade jag en Utern 6200 CC med en 2 l Merc 135 V6 med utväxling 2:1. , AV-plattan i linje med kölen. Denna varvade ur en std Black Max 19" + 1/2" cup AL prop. Direkt efter sjösättningen toppade den i blankt vatten 37 kn vid ca 5700 rpm. Detta sjönk ganska snart till drygt 35 kn vid 5500 rpm. Den var lite lustig för, när den gick som snabbast på vårarna så gick det med två i båten att trimma ut motorn tills trimkolvarna tog slut. Båten som vägde ca 1400 kg + motor. Dessa 135:or kända för att prestera mer än märkeffekt, närmare 150 hk. Olverts båt är antagligen vässentligt lättare och borde utan problem kunna prestera betydligt bättre än denna tunga kabinbåt. Ser man till min erfarenhet borde det sitta en 19" propeller på den redan från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olvert 1 Postad 15 Augusti , 2014 Som ytterligare jämförelse hade jag en Utern 6200 CC med en 2 l Merc 135 V6 med utväxling 2:1. , AV-plattan i linje med kölen. Denna varvade ur en std Black Max 19" + 1/2" cup AL prop. Direkt efter sjösättningen toppade den i blankt vatten 37 kn vid ca 5700 rpm. Detta sjönk ganska snart till drygt 35 kn vid 5500 rpm. Den var lite lustig för, när den gick som snabbast på vårarna så gick det med två i båten att trimma ut motorn tills trimkolvarna tog slut. Båten som vägde ca 1400 kg + motor. Dessa 135:or kända för att prestera mer än märkeffekt, närmare 150 hk. Olverts båt är antagligen vässentligt lättare och borde utan problem kunna prestera betydligt bättre än denna tunga kabinbåt. Ser man till min erfarenhet borde det sitta en 19" propeller på den redan från början. Ja jag håller med dig så det blir nog till att gå över motorn och försöka hitta problemet som nog finns där snarare än i propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Augusti , 2014 En möjligen förbisedd detalj är att det ju faktiskt kan vara båten det är fel på. Det skulle ju också förklara 17" istf förväntade 19"Sök info om hur du kan konstarera ev. hook på skrovet. Not: Har sett info om att alla skrov har mer eller mindre hook. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser