Porsche928 1 Postad 12 Augusti , 2014 Ska till å byta cylinder på min md2b motor pga kylkanalerna är slut. Men hur shimsar man in kompressionen, hur vet man vilka shims man skall ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 12 Augusti , 2014 Ställ bara samma fråga i en tråd åt gången! /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Porsche928 1 Postad 12 Augusti , 2014 Ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt fatala misstag å fråga en fråga i en tråd, å sen skapa en egen tråd med frågan. Skall icke upprepas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 13 Augusti , 2014 Ställ bara samma fråga i en tråd åt gången! /Claes Jag tycker att,om man inte har svaret på frågan, behöver man inte svara alls! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 13 Augusti , 2014 Ska till å byta cylinder på min md2b motor pga kylkanalerna är slut. Men hur shimsar man in kompressionen, hur vet man vilka shims man skall ha Rent praktiskt går det till så, att man lägger ett 0,2, och ett 0,3mm shim under cylindern, trär på cylindern på kolven spänner ner cylindern mot blocket, med någon form av distanser under topplocksmuttrarna, och mäter avståndet mellan cylinderns övre yta, och kolven, när den står i ÖD. Sedan mäter man höjden på den del av toppen som sticker ner i cylindern. Det ska vara ett visst spel mellan kolven och toppen, som jag inte minns nu, men det går säkert att hitta på nätet någonstans.Oftast ska det vara antingen ett 0,2, eller ett 0,3 shim, då är det bara att lyfta cylindern lite, och klippa av och ta bort det shim, som ej önskas. En annan sak man ska tänka på, är att byta topplocksmuttrarna under ventikåpan. Dessa har en tätning undertill. Om den inte finns kommer det att läcka olja längs dragstängerna, ner på blocket. Muttrarna har utgått hos VP, men jag vet att Hansen Marine, har några kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Porsche928 1 Postad 13 Augusti , 2014 Tack tack nu har man lite kött på bena så man vågar sig på motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 13 Augusti , 2014 (redigerade) Ställ bara samma fråga i en tråd åt gången! /Claes Jag tycker att,om man inte har svaret på frågan, behöver man inte svara alls! Jag hade svarat på frågan i den andra tråden med samma fråga! Måttet skall vara 0,8 mm mellan kolv och topp. Som Du ser är det svårt att hänga med om samma fråga förekommer i flera trådar, därför min upprördhet /Claes Redigerad 13 Augusti , 2014 av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Augusti , 2014 Vår MD11C som är en nyare variant av MD2B sölar ner i utrymmet under motorn. Det är nog pga att jag använt de gamla muttrarna. Finns det nån packning man kan använda istället för nya muttrar. Muttrarna förstörs också av några åtdragningar då de är i mjukare material än stängerna. Drog sönder en mutter på våra motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 14 Augusti , 2014 Vår MD11C som är en nyare variant av MD2B sölar ner i utrymmet under motorn. Det är nog pga att jag använt de gamla muttrarna. Finns det nån packning man kan använda istället för nya muttrar. Muttrarna förstörs också av några åtdragningar då de är i mjukare material än stängerna. Drog sönder en mutter på våra motor. Jag har på någon motor svarvat ett läge för O-ring, i botten på muttrarna. Det verkar funka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 14 Augusti , 2014 Packning på tub finns ju. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Augusti , 2014 Vad skulle hända om jag bara lägger en tjock oring under muttern? Ett spår som den får expandera i och fylla gängorna är förstås en bra lösning. Packning på tub likaså. Inga stora tryck som kan ställa till det vad jag kan förstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Porsche928 1 Postad 15 Augusti , 2014 Borde funka bra det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 15 Augusti , 2014 En gång provade jag att använda motorsilikon under muttern. Då skar gängan direkt. Det gick inte ens att skruva loss muttern. Fick byta dragstänger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Porsche928 1 Postad 15 Augusti , 2014 Svarva spår å en oring som gäller då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 16 Augusti , 2014 Svarva spår å en oring som gäller då ? Eller beställa nya från Hansen Marine! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Porsche928 1 Postad 16 Augusti , 2014 Ja det är det ultimata Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 17 Augusti , 2014 En annan sak som är viktig att tänka på när man monterar cylinderlocken, är att montera limpan, och dra fast den lätt, innan man drar cylinderlocksmuttrarna och skruvarna. Annars hamnar locken snett, och det kommer att läcka mellan cylinderlock och limpa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Porsche928 1 Postad 17 Augusti , 2014 Ja det är nog inte så tokigt å dra ihop allt rakt å i linje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 17 Augusti , 2014 Hittade verkstadshandboken. Jag glömde bort att man måste ta med topplockspackningen i beräkningen. Bifogar några sidor, som kanske kan vara till hjälp. MD2 1.pdf MD2 2.pdf MD2 4.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Porsche928 1 Postad 17 Augusti , 2014 Tack tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 17 Augusti , 2014 Hej. Jag förstår inte varför det skrivs så mycket om tätning under muttrarna för. Det är inte tätning utan låsning. De tidigare muttrarna är ersatta med vanliga muttrar och brickor. Den ev. olja som skulle kunna komma upp via cylinderskruven, kan bara komma på de två som sitter under ventilkåpan, och vad gör det? De två övriga sitter ju utanför cylindern och där bör det ju inte finnas någon olja. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 18 Augusti , 2014 Det är en tätning, som sitter på muttrarna, men den behövs inte på MD1-MD3, där hade jag fel. Dragstängerna går ju inne i cylindern, och olja som rinner ner via dragstängerna, kan inte rinna ut, utan rinner ner i vevhuset. Däremot på MD11-MD17, måste det vara tätt under muttrarna, eftersom dragstängerna går utanpå cylindermantlarna. Jag beställde ersättningsmuttrar från Penta förra året. Det var inte ens rätt gänga, och har de ingen tätning, kan man lika gärna använda de gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser