Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
saxofon

VHF med inbyggd AIS (rx OCH tx)

Rekommendera Poster

Tittar lite smått då och då efter en vhf som har inbyggd ais funktionalitet med ais *transponder*, inte enbart att ta emot ais info alltså utan också sända ut min position.

Är ju ingenjör och jobbar med kommunikation-system dagligen, detta önskemål verkar för mig ytterst realiserbart med dagens teknik.

Någon annan som letar efter något liknande? och kanske redan hittat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle fördelen vara med att ha dem sammanbyggda och inte som två enheter?

Har själv AIS och VHF.

Själv ser jag fördelen med att ha dem separerade så att AIS:en vara påslagen när jag inte använder båten, annars med en sammanbyggd variant så kommer även VHF:en vara påslagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en annan lite lustig combo, en plotter med inbyggd AIS-transponder. Direkt när jag började använda den så insåg jag den uppenbara begränsningen att plottern måste vara påslagen för att transpondern ska sända. Av en slump upptäckte jag i somras att detta var fel; transpondern sänder trots att själva plottern är av (för att stänga av transpondern måste man slå på plottern och gå via plotterns menyer). En kvarvarande brist är dock att plottern såklart alltid måste vara monterad vilket ju oftast passar dåligt på en öppen båt.

Varför köper man en sådan mackapär då? Jo för att man får hem den från Kina till dörren för 7000 kr, dvs ungefär samma peng som en transponder normalt kostar. Men då med en 12-tumsplotter på köpet...

Plottern/AIS-transpondern heter ONWA KP-1299A. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skulle fördelen vara med att ha dem sammanbyggda och inte som två enheter?

Har själv AIS och VHF.

Själv ser jag fördelen med att ha dem separerade så att AIS:en vara påslagen när jag inte använder båten, annars med en sammanbyggd variant så kommer även VHF:en vara påslagen.

Som glad amatör ser jag det som en fördel att bara behöva en antenn.

Ingen "yttre" antennsplitter behövs.

Jag skulle valt den lösningen om den fanns när jag köpte transponder.

http://lasselundell.se/ais.html

post-52966-0-97248200-1407875331_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till True Headings AIS behöver du ingen yttre splitter, du ansluter VHF-antennen till AIS:en och sen antennkabeln från VHF till AIS:en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till True Headings AIS behöver du ingen yttre splitter, du ansluter VHF-antennen till AIS:en och sen antennkabeln från VHF till AIS:en.

Vad bra att tekniken går framåt.

Splitter fanns inte i THs äldre transpondrar.

post-52966-0-63745300-1407911029_thumb.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...