Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
LiNiC

Flytta 33 fotare billigast

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder, finns det släp man kan hyra och dra ner en sådan med BE kort eller det är lastbil som gäller?

Tacksam för svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BE tillåter en totalvikt på släpvagnen om 3 500 kg (kräver rätt bil dessutom). I och med att en såpass kraftig kärra alla gånger väger minst ett ton med stöttor och allt får inte båten väga mycket för att det skulle funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt en 22 mil är det den kommer flyttas,

Ligger ingen motor i då en ny tydligen är inköpt och väntar på att man ska fixa en passande motorbädd. Så jag kan inte motorsegla hem henne.

 

Origgad då hon ligger på land. och även om hon var riggad och nya segel finns så kan jag inte segla ännu. (kanske ett ypperligt tillfälle att lära sig  :lol: )

 

Affären är inte klar ännu (har inte ens sett den än) så det är inte säkert att det blir denna. men lika bra att ta reda på så mycket jag bara kan innan man står där med skägget i brevlådan.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

33-fotare säger egentligen inte så mycket mer än att det rör sig om en ca 10 m lång båt. Vi vet inget om bredd, höjd eller vikt och det är dessa faktorer som får en avgörande betydelse för hur den ska fraktas på väg. Om du ger oss lite mer kött på benen kan svaren bli mer korrekta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få en båt transporterad med lastbil kan kosta en del så det är värt att leta runt ett tag (kolla t.ex. på http://www.batnet.se/batnet/kategori/utrustning.php?aid=49 för uppslag). 22 mil borde man klara på en arbetsdag (1timmes lastning, 6 timmar transport med tomretur och 1 timmes lossning) så cirka 10.000:- i listpris. Köparen av min förra båt gjorde något smart, han kontaktade närmaste båttilverkare och fick med sig min/hans båt på en retur till ett väldigt bra pris.

 

Glöm inte att du även kan vilja ha med eventuell uppställningsvagn, pallbockar eller liknande när du pratar med potentiell transportör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

33-fotare säger egentligen inte så mycket mer än att det rör sig om en ca 10 m lång båt. Vi vet inget om bredd, höjd eller vikt och det är dessa faktorer som får en avgörande betydelse för hur den ska fraktas på väg. Om du ger oss lite mer kött på benen kan svaren bli mer korrekta.

Typ av båt: Segelbåt

Längd överallt: 9.1 m

Skrovlängd: -

Längd i vattenlinjen: -

Bredd: 3.15 m

Djupgående: 1.8 m

Min. djupgående: -

Deplacement: 3.3 ton

Fenköl (Bly): 1.8 ton

 

 

Dock är den förlängd på varv med en meter.

Redigerad av LiNiC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bruka alltid tala varmt för att ta hem sin båt vattenvägen och jag seglar/transporterar själv gärna andras båtar till en billig penning - men. 

 

Som du beskriver läget är det enda vettiga en lastbilstransport.

 

Det finns hur många företag som helst som transporterar båtar kors och tvärs.

 

Ett är väl Trogensson på Orust. http://www.torgerssontransport.com/

 

Vette katten om inte tom Capitan som gjorde ett inlägg ovan är verksam i den branschen. Fast han var så blygsam så han gjorde ingen reklam för sig.  :)

 

Om du inte har för brått kan säkert ett företag som kör samordna med nån annan transport om de kan ta båten när det passar - inom rimlig tid - för ett bättre pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan hänga på en utombordare?  Göteborg > Helsingborg om man lägger ett par dagar. Eller det är en dum ide? :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styvt 110 distansminuter. På Öppet hav. Med en 33 fotare och aktersnurra. Nu är ju inte båten nån 33 fotar utan styvt en 31 fotare, men det har ju mindre betydelse. Origgad med en ägare som inte kan segla.

 

Du skall förbereda allt för att sjöaätta båten. Jag skulle riggat den. Gå med akternurra på öppet hav med en sån båt - det är inget vidare - om man inte har tur med vädret.

 

Det blir kanske en massa grejer som måste flyttas på annat sätt. Bil och släp. Extra biltransporter, övernattningar mm mm.

 

Avfmastning och upptagning.

 

Det skulle inte förvåna mig om det blir totalt billigare att låta en transportör ta på en  tomkörning när det passar honom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, men jag byter av en hoj mot denna båt och där finns inte 10 tkr på sparkontot då en sjukskrivning förra året länsade det kontot. så just nu är det det absolut billigaste alternativet som gäller.

 

Alternativt sälja mcn billigare än tänkt och köpa en mindre segelbåt här nere.

 

Men, detta erbjudande jag fått ..... ja jag hade gärna sett att det gick i hamn ;) alternativet är att ha den på land i gbg någonstans och fixa i motorn så man kan ta hem henne i vår men hur kul är det   :)

Redigerad av LiNiC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall ta dig en rejäl eftertanke på om du skall köpa den båten nu. Det dyker alltid upp en massa kostnader vid köp av båt (medlemskap i klubb, båtplats, iläggning & påmastning, en dieseldunk här, ett skot där, en uppsättning sjökort, ett trasigt kylskåp, förtöjningsgods...). Jag köpte båt i somras och är redan uppe i ca 15.000:- och det kommer att bli mer. En båt med ny motor som väntar på motorbädd luktar extra dyrt innan allt är på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr på träbåtstiden fann det nån tänkare som myntade ett uttryck: "En båt är ett hål i havet, som man öser ner pengar i"

 

Ur min synpunkt är ju ett byte en motorcyckel mot en segelbåt ett bra byte. Jag har ingen som helst förkärlek för bilar och motorer och motorcykel är väl den värsta kombinationen i det fallet. 

 

Jag har visserligen passerat den åldern men under en period skulle alla mina kompisar ha motorcyckel. En grannfru körde ihjäl sig under en semestertripp. Börjar man bli gammal stofil skall man skaffa nåt stadigare än en motorcyckel. Då är en segelbåt ett mycket bra substitut.

 

Vad är det för båttyp?

Vad är det för årsmodell?

I vilken prisnivå ligger båten på?

Har du nån aning om hur mycket det kommer att kosta att få båten i användbart skick!?

Har den varit riggad och går att rigga direkt utan en massa extra kostnader?

 

Ja det finns många frågor man kan ställa sig.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kostnader efter transport ser jag inte som något större problem. (köra hoj är inte så billigt det heller.) 

 

Båtplats är fixad

 

Har utbildning så jag klarar av att hålla flygplan i luften så alla sådana bitar löser sig.:D

Ska ta någon utbildning med innan jag börjar "segla" med så då har jag tid till det mekaniska fram tills att det är avklarat. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar man bli gammal stofil skall man skaffa nåt stadigare än en motorcyckel. Då är en segelbåt ett mycket bra substitut. Är där ;)

 

Vad är det för båttyp?  JOJ 30

Vad är det för årsmodell? 1979

I vilken prisnivå ligger båten på? Mcn är värd 50tkr, Bara motorn till båten kosta 20tkr  Den är bra i skrovet, fixad 2013, nya segel, nya dynor , massor av nytt som inte är monterat, Fin invändigt.

Det som behövdes om man ville var lite fernissa'(?) till inredningen.

Har du nån aning om hur mycket det kommer att kosta att få båten i användbart skick!? Beror på hur man ser det men om man bara räknar  motorbädd, inte särskilt mycket

Har den varit riggad och går att rigga direkt utan en massa extra kostnader? Ja, förra året 2013

 

Ja det finns många frågor man kan ställa sig. Usch ja, tro mig. det snurrar i skallen *skrattar*

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter bra, bara att sätta sig vid telefonen och leta efter billig transport då.

 

Lycka till med båtköpet!

Redigerad av SeglarStaffan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saker att tänka på ifall det blir vägtransport:

Hur högt blir hela ekipaget? En lastbil är ofta 90 cm hög till flaket och då får inte båtens höjd bli för mycket för att man ska komma under broar mm. I annat fall får det bli ett lågbyggt släp efter lastbilen (=dyrare)

Hur bred blir transporten? Blir det över en viss bredd (kommer inte ihåg just nu men googla fram det) så måste man ha följebil (=dyrare). Föraren av följebilen måste ha C-körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saker att tänka på ifall det blir vägtransport:

Hur högt blir hela ekipaget? En lastbil är ofta 90 cm hög till flaket och då får inte båtens höjd bli för mycket för att man ska komma under broar mm. I annat fall får det bli ett lågbyggt släp efter lastbilen (=dyrare)

Hur bred blir transporten? Blir det över en viss bredd (kommer inte ihåg just nu men googla fram det) så måste man ha följebil (=dyrare). Föraren av följebilen måste ha C-körkort.

 

Dom företagen som normalt transporterar båtar har ju speciella bilar just för detta. Dessutom kan de de regler som gäller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saker att tänka på ifall det blir vägtransport:

Hur högt blir hela ekipaget? En lastbil är ofta 90 cm hög till flaket och då får inte båtens höjd bli för mycket för att man ska komma under broar mm. I annat fall får det bli ett lågbyggt släp efter lastbilen (=dyrare)

Hur bred blir transporten? Blir det över en viss bredd (kommer inte ihåg just nu men googla fram det) så måste man ha följebil (=dyrare). Föraren av följebilen måste ha C-körkort.

Det var inte många rätt där. Ett standard lastbilsdäck i dimensionen 315x80/22,5 är ca 90 cm i sig själv, lägg till mellanrum till flakets övre kant så är 110-115 cm närmre verkligheten. Många av båttransportfordonen har dessutom en kölficka mellan rambalkarna där merparten av kölen går ner. Specialsläpen har nästan uteslutande 19,5 tums fälgar och lågbyggd mittsektion vilket gör att flakhöjden ofta stannar på 55-70 cm.

 

260 cm fordonsbredd är standard, men 3,0 meter med 20 cm utstick på var sida räcker det med " bred transport" skyltar utan följebil. Därutöver krävs följebil och i extremfall även tillstånd från varje länsstyrelse i de län man passerar.

 

/kört långtradare i 30 år med allt vad det innebär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viker mig gärna för sakkunskapen, Pseudonym. Jag ville bara belysa att det inte "bara" är att ta en lastbil och lyfta på båten utan att man kan hamna inom vissa regler när det rör sig om större båtar. Lyfta på förresten -det är bra ifall bilen har egen lyft, annars måste man engagera någon på platsen där båten idag står samt vid målet.

 

Som en liten fingervisning kan jag berätta att jag betalade 17 000:- för att flytta min båt, bara något större än din, 40 mil med landtransport (då var det en "vit" transport med omfattande försäkringsskydd) för några år sedan. Då var jag inte ute att jaga den billigaste utan snarare den bästa och tryggaste transporten så det går säkert att få det billigare om man inte tar hänsyn till dessa faktorer.

Redigerad av Mambo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "bodbil" är rätt lastbil för jobbet. Dessa är lågbyggda och har rejäl kran. Brukar vara ca 100-110cm i flaket så då skall det ej bli några problem med höjden.

Varningsbil krävs då bredden överstiger 310cm(vissa undantag finns på motorväg). Skulle dock tro att de flesta kör utan med dina 315cm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr på träbåtstiden fann det nån tänkare som myntade ett uttryck: "En båt är ett hål i havet, som man öser ner pengar i"

 

 

toaen, en annan gång skrev du att uttrycket löd så här:

En båt är ett hål i havet, fodrat med trä, som man öser ner pengar i.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förr på träbåtstiden fann det nån tänkare som myntade ett uttryck: "En båt är ett hål i havet, som man öser ner pengar i"

 

 

toaen, en annan gång skrev du att uttrycket löd så här:

En båt är ett hål i havet, fodrat med trä, som man öser ner pengar i.

 

:)

 

 

Jo man blir gammal och glömsk. 

 

Uttrycket lät nog tom; "En båt är ett hål i havet, Invändigt fodrat med trä som man öser ner pengar i"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmmm..... varför tar du inte båtmotorn med bil till båten, tar ett par stora bira eller ett par kompisar och lyfter in den i båten. Riggar, får hjälp vid första påmastningen av förra ägaren, och seglar hem. segla runt lite med bara storen och kanske lite med bara förseglet och sen med båda. 1 timme, om du e helt nybörjare, så kan du få båten dit du vill med både segel och motor.

Du får en fin "skola" och en mycket trevligare tur än landvägen. Förmodligen sparar du en slant åxå.

.... Jag skulle nog inte ens tänka.... "hur får man hem båten landvägen"

=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självslående fock dessutom... då behöver du ju bara skota lagom och styra även om det skulle vara motvind...

  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...