Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
seglarfreaken

Ha stor marginal till segelbåtar när se har medvind/läns!

Rekommendera Poster

En kajak måste likställas med en roddbåt. Skillnaden mellan rodd och paddling är bara en fråga om teknik, ungefär som mellan olika riggtyper på segelbåt eller om man har inombordare eller utombordare på en motorbåt.

 

Vem ska väja för vem menar du?

Det finns inget i sjövägsreglerna som talar specifikt om paddling och rodd.

 

Kajak och roddbåt likställs med maskindrivet fartyg menar du?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den frågan har jag ingen åsikt. Det var bara en kommentar till:

 

 

Roddbåtar vet jag inte hur det är med, men kajaker ska räknas som båt med begränsad manöverförmåga och därmed ska segelbåtar hålla undan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddbåtar vet jag inte hur det är med, men kajaker ska räknas som båt med begränsad manöverförmåga och därmed ska segelbåtar hålla undan. Detta var uppe förra året i samband med att en segelbåt i samband med kappsegling körde på en kanot/kajak. 

Det enda som bedömdes då var smitningen, http://www.blur.se/2008/10/27/smitning-avstangning/

 

Det finns inget skrivet om kajaker och roddbåtar i reglerna. Vissa jurister hävdar att de har begränsad manöverförmåga och andra att de ska betraktas som maskindivna fartyg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i finska regler för deras inre vatten läser jag följande:

 

" I finska inre farvatten ska under 7 meter långa motorbåtar med en högsta fart på högst 7 knop, roddbåtar och under 7 meter långa segelbåtar då de följer utmärkta farleder såvitt möjligt hålla undan för fartyg vilkas längd överstiger 12 meter.[5] "

 

De skriver även att roddbåtar, kajaker och liknande skall OM MÖJLIGT hålla väl åt sidorna i en farled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick södergående i Sotekanalen för knappt 14 dagar sen. Det var väldigt mycket båt. Många av de mötande var breda som en ladugårdsdörr. De mötande båtarna höll sig på sin sida av kanalen som man skall. Kom ikapp en kajakpaddlare som i allsköns ro paddlade mitt i det utrymme som fanns på "min" sida av kanalen. Trotts att jag minskade farten kom jag ikapp honom.

 

Jag kunde inte gå om honom om babord då jag kommit betydligt närmare än fenderavstånd till de mötande båtarna. Att gå om honom om styrbord kände jag inte för och hade nog kommit otrevligt nära den stenskodda strandskoningen.

 

Efter att ha kört efter honom väldigt länge uppmärksammande han mig och fick väldigt brått att paddal sig in mot strandskoningen. Det var nog en chockartad upplevelse när han förstod att det var ett stort antal båtar som färdades i samma riktning som honom.  :)

 

Så är det nog i regel. Alla tänker bara på sig - det är nästan bara jag som tänker på alla andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störst vinner! nä skämt och sido, Men om jag inte minns fel så är upphinnande båt alltid väjningsskyldig och vid omkörning skall detta ske med en betryggande marginal. Dock är du enbart upphinnande tills midskepps möter midskepps. Hamburgsundsrännan som nämnts tidigare borde vara ett lysande exempel på ett sådant ställe som borde vara seglingsförbud. Rena autobahn där sommartid (har min båtplats i norra änden så jag vet ;-) ) fick bland annat dra loss en liten folkbåt vars skeppare inte riktigt hade koll på saker och ting och brände rätt upp i leran. nu var detta lite senare på eftermiddagen så trafiken hade avtagit lite. men vid lite högre belastning kunde det mycket väl hänt en olycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick södergående i Sotekanalen för knappt 14 dagar sen. Det var väldigt mycket båt. Många av de mötande var breda som en ladugårdsdörr. De mötande båtarna höll sig på sin sida av kanalen som man skall. Kom ikapp en kajakpaddlare som i allsköns ro paddlade mitt i det utrymme som fanns på "min" sida av kanalen. Trotts att jag minskade farten kom jag ikapp honom.

 

Jag kunde inte gå om honom om babord då jag kommit betydligt närmare än fenderavstånd till de mötande båtarna. Att gå om honom om styrbord kände jag inte för och hade nog kommit otrevligt nära den stenskodda strandskoningen.

 

Efter att ha kört efter honom väldigt länge uppmärksammande han mig och fick väldigt brått att paddal sig in mot strandskoningen. Det var nog en chockartad upplevelse när han förstod att det var ett stort antal båtar som färdades i samma riktning som honom.  :)

 

Så är det nog i regel. Alla tänker bara på sig - det är nästan bara jag som tänker på alla andra.

Det har jag säkerligen nämnt förut att seglingsförbudet i Soten tillkom efter ett tillbud med en seglare och bogen på bilden ;-) 

 

När vi ändå är inne på uppmärksamhet och avstånd, jag själv står nog ca 8 meter akter om förstäven som i sin tur är ca 3 meter över vattenlinjen. att se en kajak eller mindre motorbåt är väldigt svårt om dom kommer för nära. 

post-53475-0-80732700-1408469141_thumb.jpg

Redigerad av Gedda
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du inte se dem innan de kommer för nära för att inte se dem? ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se och bör se..? Vi är alla vara människor och alla kan vi och kommer att göra misstag! Hur många kommer att i graven ha möjlighet att säga: Du skulle ha väjt för mig när jag paddlade! ?

Lite självbevarelsedrift skadar inte i trafiken oavsett vilket fordon/farkost man framför och osvsett pm det är till sjöss eller till lands. Bee carefull out there!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera min blinkgubbe! ;):)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se och bör se..? Vi är alla vara människor och alla kan vi och kommer att göra misstag! Hur många kommer att i graven ha möjlighet att säga: Du skulle ha väjt för mig när jag paddlade! ?

Lite självbevarelsedrift skadar inte i trafiken oavsett vilket fordon/farkost man framför och osvsett pm det är till sjöss eller till lands. Bee carefull out there!

 

Nu var ju kanotisten som jag fick köra efter i Sotekanalen fullt synlig i det fina vädret med spegelblank vattenyta. Och som upphinnande var jag ju väjningsskylldig.

 

Kommer ihåg en gång när jag i lite skitväder - Blåst, regn, dålig sikt och måttliga vågor - på väg i min L32;a mot Svinninge över Trälhavet. Plötsligt får jag se nåt avvikande för om båten. Det var en kajakpaddlare. Det var på håret att jag inte sett honom och nära att jag kört på honom.

 

Själv skulle jag aldrig gå ut framför en finlandsfärja och försöka hävda min rätt. Av självbevarelsedrift. 

 

Kanotisten kanske hade all rätt på sin sida, men det hjälper inte honom om jag kört på honom i 7 knop med en 6,5 ton tung båt, bara för att jag inte såg honom bland vågorna i den nedsatta sikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget skrivet om kajaker och roddbåtar i reglerna. Vissa jurister hävdar att de har begränsad manöverförmåga och andra att de ska betraktas som maskindivna fartyg.

 

Mackey

 

 

När jag ställt frågan till sjöfartsverket så har jag fått svaret att kajaker och roddbåtar är fartyg och båtar, men varken segelbåtar eller motordrivna. De är heller ej att betrakta som att de har begränsad manöverförmåga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var ju kanotisten som jag fick köra efter i Sotekanalen fullt synlig i det fina vädret med spegelblank vattenyta. Och som upphinnande var jag ju väjningsskylldig.

 

Kunde du inte signalerat två långa och två korta? 

(Inte för att jag tror paddlaren hade förstått signalen. Men han hade uppmärksammat dig tidigare.)

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ställt frågan till sjöfartsverket så har jag fått svaret att kajaker och roddbåtar är fartyg och båtar, men varken segelbåtar eller motordrivna. De är heller ej att betrakta som att de har begränsad manöverförmåga.

Så vem är väjningsskyldig för vem enligt Sjöfartsverket?

Jag är rädd att det inte finns något svar på den frågan.

 

Det skulle vara bra med ett förtydligande från Sjöfartsverket även om de flesta kanotister håller sig undan av självbevarelsedrift och de flesta andra håller undan för kanoter för att inte skada eller döda någon eller av andra orsaker.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vem är väjningsskyldig för vem enligt Sjöfartsverket?

Jag är rädd att det inte finns något svar på den frågan.

 

Det skulle vara bra med ett förtydligande från Sjöfartsverket även om de flesta kanotister håller sig undan av självbevarelsedrift och de flesta andra håller undan för kanoter för att inte skada eller döda någon eller av andra orsaker.

 

Mackey

 

 

Det svar jag fick var att: Upphinnande väjer. Båtar håller till styrbord vid möte. Båtar hämmade av sitt djupgående skall ges företräde. 

Jag ser inga direkta problem med detta, det är samma som för motorbåtar, utom att kajaker och roddbåtar inte alltid skall väja för segelbåtar.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu var ju kanotisten som jag fick köra efter i Sotekanalen fullt synlig i det fina vädret med spegelblank vattenyta. Och som upphinnande var jag ju väjningsskylldig.

 

Kunde du inte signalerat två långa och två korta? 

(Inte för att jag tror paddlaren hade förstått signalen. Men han hade uppmärksammat dig tidigare.)

 

 

Jo visst hade jag kunnat signalera till honom att jag tänkt passera honom om babord, men så brått hade jag inte. 

 

Ganska intressant att en sån liten farkost kan blockera en ändå relativt brett vattenområde och att befälhavaren är så fullständigt totalt oberörd, trotts att han möter en strid ström av stora båtar. Men han njöt nog i fulla drag av den fina omgivningen - precis som vi.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...