Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
seglarfreaken

Ha stor marginal till segelbåtar när se har medvind/läns!

Rekommendera Poster

Alltför många seglare och motorbåtsskeppare verkar inte inse att när en segelbåt har vinden rakt akteriftån är det att ballansera på en vass egg. Det gäller då som seglare att hålla örnkoll på vindrikningen så att inte vinden plötsligt kommer in från samma sida som bommen befinner sig på vilket då kan innebära att man bommen kommer över med av sig själv ( så kallad slänggipp).

Kraften då bommen far över då antingen i en planerad gipp eller vid en slänggipp varierar, men ökar givetvis dranatiskt ju mer det blåser. Jag är inte rädd för dessa krafter, men har stor respekt för detta och vet vad en jipp/slängjipp kan ställa till med. Eftersom vindriktnimgen ofta kan ändra sig några grader åt ena eller andra hållet är det därför väldigt bra om alla som möter en segelbåt som har medvind/länsar förstår detta och har så stor marginal som möjligt sidledes. Detta göllet framför allt i leder och i sund.

Tack för ordet och hoppas på bättre förståelse .

seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En önskedröm

 

Det borde införas ett båtkörkort för att få framföra stora och snabba båtar.

 

En stor obligatorisk del i detta var att lära sig segla både i teori och praktik.  :rolleyes:

 

Plattläns är ju den absolut sämsta riktningen att segla i. Dvs när storseglet står åt ett håll och focken åt den andra. Det är ju precis som Seglarfreaken beskriver det.

 

Det är därför många seglare försöker att "kryssa" även på undanvind. Dvs segla med vinden snett in från ena eller andra sidan och sen gippa för att gå över på andra bogen. Det finns för varje båt en viss vinkel där det lönar sig att "skära" Fartökningen kompenserar gott och väl den ökade seglingslängden. Problemet är nog att veta vilken vinkel det är vid olika vindstyrkor.

 

Att helt undvika plattläns är naturligtvis svårt.

 

Även en kontrollerad gipp kan ge "rand efter sig" som man brukar säga. I mitt fall med kompisens båt. Det var jag som gippade.

 

Eller vad gör man inte för att få en välkomponerad bild.  ;)

 

post-53310-0-84015500-1407862113_thumb.jpg

 

Det bästa med den gippen var kanske att kompisen insåg att man bör se över sina segel nån gång emellanåt. Som tur var inträffade det medans vi hade segelmakare kvar i närområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är viktigt att inse att ävenandra än de som kör snabba motorbåtar kan ställa till det för seglare. Alltför ofta möter jag helt aningslösa seglare som går för motor och möter mig med väldigt liten marginal när jag seglar plattläns

Idag hade vi en Nauticat som gick för motor och försökte köra om oss i leden mellan Finnhamn och Blidö. Det var i stort sett dömt att misslyckas eftersom det blåste så pass bra att vi stundtals körde ifrån dem och Nauticaten kunde förmodligen inte köra snabbare än vad de gjorde.

Det började med att de flrsökte köra om oss på styrbord sida där det även var nära utprickningen och jag höll mig redan på styrbord sida i den smala leden. Jag tittade skarpt på dem och visade vilket sida som de i då fall köra om oss på. De lugnade ned sig något men låg ändå provocerande nära oss under en längre tid. Vinden och leden var sådan att vi var tvugna att segla plattläns och gippa många gånger. MYCKET IRRITERANDE! Till och med min annars så goa och behagliga hustru som inte ens vill göra en fluga förnär titta surt och länge på dem i Nauticaten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lösa problemet med bommen.

Eller rättare sagt oron för en ofrivillig gipp.

 

Men en hemmagjord bompreventer.

Det finns också företag som utvecklat speciella bom-bromsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte "seglarflikens" problem är att hantera en slängipp.

 

Utan det han på ett fin sätt vill ha upp är många "motorbåtskörare" och även många "segelbåtskörares" oförmåga att uppfatta sin omgivning. 

 

Många kör båt som de hade skygglappar - eller som vi brukar säga här ute "de kör sôm ôm de har huet unner armen å så ingen arm har"  Fritt översatt till Svenska; "De kör båten huvudlöst"

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att öka säkerheten är att införa 5 knop för alla motorbåtar inom 3 nautiska mil från kustlinjen samt inom detta även förbjuda segelbåtar att använda segel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att öka säkerheten är att införa 5 knop för alla motorbåtar inom 3 nautiska mil från kustlinjen samt inom detta även förbjuda segelbåtar att använda segel.

Praktiskt. Och om alla båtar dessutom har feta gummilister som radiobilar så kan man avskaffa 0,2:an också.

 

F ö anser jag - mer seriöst - att ditt inlägg vittnar om den totala oförståelse från många som ursprungsinlägget handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bara tillåter rib- & gummigåtar är ju problemet löst. :)

 

Eftersom det mycket sälan finns några hinder att hålla 25 m mellan mötande eller omkörande båtar så finns väl egentligen bara ett mentalt problem för vissa att visa vanlig hänsyn.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett sätt att öka säkerheten är att införa 5 knop för alla motorbåtar inom 3 nautiska mil från kustlinjen samt inom detta även förbjuda segelbåtar att använda segel.

Praktiskt. Och om alla båtar dessutom har feta gummilister som radiobilar så kan man avskaffa 0,2:an också.

 

F ö anser jag - mer seriöst - att ditt inlägg vittnar om den totala oförståelse från många som ursprungsinlägget handlar om.

 

Förstår problemet även om jag inte har segelbåt och brukar själv oftast hålla goda avstånd till segelbåtar då jag är dålig på att avgöra när de byter riktig. Dessutom av vanligt hyfs att de kan behöva mer plats än motorbåtar som lättare kan välja kurs.

 

Angående 5 knop nära land kommer det faktiskt från goda vänner som ställde den frågan i sommar om hur det är med hastighetsbegränsningar när land och jag förklarade att endast vissa områden gäller exempelvis 5 knop och övriga delar är inte reglerade mer än de krav som finns i sjölagen. De var mycket förvånade över att det kunde vara så och trodde att ett stycke från land och ut gällde alltid 5 knop.

 

Men visst skulle troligen säkerheten öka, speciellt om man förbjöd alla fritidsbåtar..

 

Ha en bra dag Peter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar ibland på kanalerna här nere i Nederländerna(många gör det,där det är tillåtet).

Och jag kan inte hålla med om avstånden.

 

Jag tycker att om man ej kan hålla kurs med segel så får man gå för motor.

Detta tycker jag är extra viktigt där det är trångt,tex leder och sund.

 

Jag tror till och med att jag har medhåll från sjövägsreglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar ibland på kanalerna här nere i Nederländerna(många gör det,där det är tillåtet).

Och jag kan inte hålla med om avstånden.

 

Jag tycker att om man ej kan hålla kurs med segel så får man gå för motor.

Detta tycker jag är extra viktigt där det är trångt,tex leder och sund.

 

Jag tror till och med att jag har medhåll från sjövägsreglerna.

Sjövägsreglerna gäller! Sen kan man nog inte uppfostra folk via MG, så man får nog finna sig i att hänsynen ibland inte är vad den skulle kunna vara. 

Kan man inte hålla kurs med segel ska man nog gå en kurs, och köra motor tills kursen är klar.

Visst är det lite trist med slänggippar men det måste man ju kunna hantera.

 

Seglar själv, dock alltför sällan i medvind, skulle gärna se att någon kunde ordna det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ett sätt att öka säkerheten är att införa 5 knop för alla motorbåtar inom 3 nautiska mil från kustlinjen samt inom detta även förbjuda segelbåtar att använda segel.

Praktiskt. Och om alla båtar dessutom har feta gummilister som radiobilar så kan man avskaffa 0,2:an också.

 

F ö anser jag - mer seriöst - att ditt inlägg vittnar om den totala oförståelse från många som ursprungsinlägget handlar om.

 

Förstår problemet även om jag inte har segelbåt och brukar själv oftast hålla goda avstånd till segelbåtar då jag är dålig på att avgöra när de byter riktig. Dessutom av vanligt hyfs att de kan behöva mer plats än motorbåtar som lättare kan välja kurs.

 

Angående 5 knop nära land kommer det faktiskt från goda vänner som ställde den frågan i sommar om hur det är med hastighetsbegränsningar när land och jag förklarade att endast vissa områden gäller exempelvis 5 knop och övriga delar är inte reglerade mer än de krav som finns i sjölagen. De var mycket förvånade över att det kunde vara så och trodde att ett stycke från land och ut gällde alltid 5 knop.

 

Men visst skulle troligen säkerheten öka, speciellt om man förbjöd alla fritidsbåtar..

 

Ha en bra dag Peter :)

 

 

Av någon konstig anledning kom jag att tänka på en travestering på ett bibelord; “Från dårar och spenabarns mun får man höra sanningen.”

 

Det där med att förbjuda fritidsbåtar - åtminstone för badgäster - hade inte varit så dumt.

 

Tänk så lungt och skönt det varit när man skulle passera Tångenrännan. :) 

Å andra sidan hade det inte funnits så många fina båtar att titta på heller.  :( 

http://thallatha.blogspot.se/2011/06/pa-tio-minuter.html

 

Det fanns en man på Fisketången som var lite av ett original. Egentligen en helt normal varvsarbetare på Uddevallavarvet men som helt klart platsade bland "TUG" (Tången uvörlne gôssar) Jag har för mig att han kallades för "Bengtse-Sven" - mycket slagfärdig i sitt sätt att uttrycka sig.

 

Sven träffade ett par badgäster som frågade honom om det fanns nån som hyrde ut båtar, varpå Sven svarade att ortsbefolkningen inte fick hyra ut båtar till badgäster längre för hälsovårdsnämnden.

 

Badgästen i fråga kunde naturligtvis inte låta bli att fråga vad hälsovårdsnämnden hade  med den saken att göra.

 

"Jo" sa Sven; " Ve  hyrde ud bådar te badgäster förr i tia, å flere stycken har gåt ut, ramla överbord å dronkna. Sen flyder de in unner bryggenrne å legger där å röttnar. Å de loktar så förfärligt, så ve får ente hyre ud bådar te badgäster mer, för hälsovårdsnämnden."

 

Är det nån som inte förstod vad Sven sa så får jag komma med en översättning på begäran.

 

Det där med att förstå exakt hur en segelbåt på kryss skall uppträda, är kanske inte alltid så lätt för den oinvigde. I hemlighet, om ni lovar att inte tala om det för nån, kan jag anförtro er att det inte alltid är helt lätt även om man kan segla. 

 

Var ute på en tur med äldsta dottern och delar av hennes familj i slutet på förra veckan. Vi fick slör och plattläns från Smögen, förbi Soteskär och fram till Ramsviks Udde. Tänkte gå Sotekanalen tillbaka för motor.

 

När vi kom så långt fram att det var dags att börja kryssa, gick jag upp i vind och tog ner seglen. Det kom en båt på kryss för styrbords halsar som jag ju skulle bli tvungen att väja för, så jag ändrade min kurs ett antal grader åt babord så att jag skulle gå akter om honom. Hade jag tagit ut mitt slag i stället för att ta ner seglen - hade han fått väja för mig.

 

Det jag inte tänkte på var att han ju snart var tvungen att slå för att inte segla upp på badstranden vid Ramsviks Camping. Sen fick jag ändra kurs igen för det var ju jag som var väjningsskyldig.

 

Ofta är det bar att ha lite framförhållning i tänket - fast ibland skulle man kanske inte tänka över huvud taget.  :huh:

 

Fast alla borde ändå lära sig segla - de som inte kan det, har ju gått miste om en dimension i livet. ;)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att hantera slänggippar. Det är ju precis tvärt om. Eftersom vinden ofta vrider några grader vill man styra med för att UNDVIKA en slänggipp. När någon då passerar nära kan detta bli svårt, och man riskerar skador på båt och besättning med en okontrollerad gipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... För att återgå till frågan från TS, seglarfreak, så sägs att problemet är störst i trånga farleder?

 

TS efterfrågar mer hänsyn, bland annat ur ren säkerhetssynpunkt, finns risk för slänggipp om vinden vrider eller närgångna svall ändrar båtens balans och riktning.

 

Jag förstår TS synpunkter. Men just i trängre farleder är det frågan om jag håller med till 100%?

 

Ty enda sättet att helt stoppa snabbare motorbåtar, motorbåtar överhuvudtaget nära segelbåtar, är att dra ner farten. Går det inte frivilligt återstår fartreglering. Och då till 5 knop eftersom större båtar drar upp stora svall redan från 7-9 knop.

 

Jag tror inte det är rimligt.

Tror man måste som seglare göra sitt seglande säkert även om närgångna båtar gör "fel"?

Det är rimligt att segla undanvind i trång farled om man har säker hantering. Är det en påtaglig säkerhetsrisk som gör att man ifrågasätter sin förmåga till säker hantering av segel - så säger väl gott sjömanskap att man tar ner storen? Det är ju inte avhängigt av andra båtars dåliga sjömanskap... Utan en vanlig situation som regelmässigt uppkommer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Husaröleden som jag förstår det som att TS gick är bitvis mycket smal, och krokar sig fram och tillbaka mellan NNV och NNO i den beskrivna riktningen. Finns på flera ställen inte mycket flöjtmån till stora marginaler oavsett om det gäller möte eller omkörning. Har man t.ex. rak sydlig vind blir det ofrånkomligt ett flertal gippar när man seglar denna led.

 

Jag förstår till fullo TS frustration i allmänhet, men kan tycka att just i denna led (och andra liknande trånga) så får man nog förvänta sig och därför planera för lite knivigheter på plattläns då det är mycket trafik och vinden dessutom vrider några grader hit och dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte, i en så trång led, välja att segla enbart med ett försegel, och då helt slippa bry sig om bom och storsegel?

Visst går det lite långsammare, men nog är det väl rimligt att man själv försöker minimera riskerna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man känner på sig att man inte kan hantera gipparna där det är trångt tycker jag som raol att man som seglare ska ta ansvar för sin egen och andras säkerhet på ett eller annat sätt.

 

Upp till 6-8 m/s är det för de flesta inte så problematisk när det gäller gippar.

Blåser det mera är det väl ett utmärkt förslag som raol har och då förlorar man ju inte så mycket fart heller.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det inte funkar bra att spira genuan, t.e.x. om man går i en krokig led i medvind och behöver gippa ofta så kan man ju lika gärna strunta i storen. I svag vind har man bara problem att fylla genuan, i starkare vind förlorar man inte så mycket fart som Mackey skriver.

 

Finns många som seglar över atlanten utan att hissa storen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är jag beredd att gippa och hålla mig på min stytbordskant i de smalare partierna på Husaröleden. Men ör det lite större partier/vatten så borde jag rimligtvis som seglare ha rätt att få anpassa min kurs på grund av gipprisken och få stöd av den sjöväjningsregeln som säger att motorbåtar väjer för den som seglar.

Ser sig seglare som går för motor juridiskt som en segelbåt eller en motorbåt vid sådana tillfällen?

Jag skulle inte kunna tänka mig att ens försöka rida på " försök till förkörsrätt" om jag skulle ha seglen uppe och medvind genom t ex Hamburgersund eller andra smala sund. I sådana lägen har vi motorn i gång, håller styrbord , håller uposikt bakåt, samt är givetvis beredd att öka/bromsa så att det finns marginal till andra båtar.

Däremot anser jag mig ha rätt att få ändra min kurs efter vinden /segla med fullt ställ i framför allt medvind och att DE SOM GÅR FÖR MOTOR har skyldighet att hålla god marginal och väja för mig då jah seglar i inte alltför smala vatten/passager. Jag upplever det faktiskt mycket lättare att väja för andra båtar då vi kryssar än då vi seglar plattläns. Då planerar jag slagen så att jag inte ska vara ivägen för vare sig de som seglar och de som går för motor Jag vill avrunda med ett tips: Det är när en segelbåt har förseglet och storseglet på olika sidor av båten (saxade segel) som man bör visa mest hänsyn/förståelse och lämna STOR marginal till de som seglar så då!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae.

Jag håller med dig om att motorbåtar har väjningsskyldighet när du seglar och ej har motorn igång med växeln ilagd. Solklart...

 

Men motorbåtar är inte skyldiga i farled att hålla ut så långt som jag tror du önskar.

De ska iakttaga försiktighet och gott sjömanskap i alla farvatten men just i trängre farleder så blir det ibland... trångt, helt enkelt.

 

Den motorbåt som passerade närmast mig själv i somras hade ca 5 meter och höll ca 25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och glöm inte att segelbåtar inte har någon förkörsrätt mot kajaker och roddbåtar. Även om de av självbevarelsedrift brukar hålla undan väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ingen som har förkörsrätt...

 

Jag skulle kunna tänka mig att små båtar (kajaker och roddbåtar) ska lämna fri väg för större båtar och fartyg. Frågan är var storleksgränsen går.

 

Tillägg: När jag paddlar håller jag undan av självbevarelsedrift och när jag seglar eller kör motorbåt håller jag undan för att jag vet hur det känns när någon styr rakt mot mig när jag paddlar. Dessutom är det ju oftast så lätt att visa att man inte har för avsikt att krossa den som paddlar.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det vore väldigt om kanotister och roddare inte vore sp aningslösa utan tänker sig för ordentligt var de ska korsa större/trafikerade vatten och att de håller sig närmast land om möjligt. Syns jag? Ser övriga båttrafikanter mig borde vara frågor son kanotister och roddare bör ställa sig lite oftare. Fluoriserande väst och en vimpel oå en lång pinne vore nog inte helt fel att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ingen som har förkörsrätt...

 

Slarvigt av mig, menade att kajaker och roddbåtar inte har väjningsplikt mot segelbåtar på samma sätt som motorbåtar har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det vore väldigt om kanotister och roddare inte vore sp aningslösa utan tänker sig för ordentligt var de ska korsa större/trafikerade vatten och att de håller sig närmast land om möjligt. Syns jag? Ser övriga båttrafikanter mig borde vara frågor son kanotister och roddare bör ställa sig lite oftare. Fluoriserande väst och en vimpel oå en lång pinne vore nog inte helt fel att ha.

 

Samtidigt som du som seglar är skyldig att hålla utkik. 

 

Men som sagt, praktiskt är det sällan ett problem, eftersom kajaker oftast håller sig väl undan farleder.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Regel 9 – Trånga farleder

b. Fartyg med en längd under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett 

annat fartygs passage om det fartyget endast kan framföras säkert i en 

trång farled eller ett trångt farvatten. 

 

En seglare har alltså inte rätt till fri väg där farleden är trång även för motorbåtar.

 

 

Jag kan inte hitta något specifikt om hur kajaker och roddbåtar ska hanteras, men det finns flera regler där det tydligt framgår att mindre väjer för större och/eller mer manövrerbara väjer för mindre manövrerbara.

 

Tillägg: Hämmade av djup, mm.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Regel 9 – Trånga farleder
b. Fartyg med en längd under 20 meter och segelfartyg får inte hindra ett 
annat fartygs passage om det fartyget endast kan framföras säkert i en 
trång farled eller ett trångt farvatten. 
 
En seglare har alltså inte rätt till fri väg där farleden är trång även för motorbåtar.
 
 
Jag kan inte hitta något specifikt om hur kajaker och roddbåtar ska hanteras, men det finns flera regler där det tydligt framgår att mindre väjer för större och/eller mer manövrerbara väjer för mindre manövrerbara.
 
Tillägg: Hämmade av djup, mm.
 
Mackey

 

Roddbåtar vet jag inte hur det är med, men kajaker ska räknas som båt med begränsad manöverförmåga och därmed ska segelbåtar hålla undan. Detta var uppe förra året i samband med att en segelbåt i samband med kappsegling körde på en kanot/kajak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kajak måste likställas med en roddbåt. Skillnaden mellan rodd och paddling är bara en fråga om teknik, ungefär som mellan olika riggtyper på segelbåt eller om man har inombordare eller utombordare på en motorbåt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...