Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
kallekotte

Felsökning Yamaha 15 hk dålig gång

Rekommendera Poster

Hej!

För att dra det kortfattat:

Jag har en Yamaha 15 hk (tidigt -90)

Det hela började med att den helt plötsligt vägrade gå på lågfart/tomgång. Men den gick fortfarande fint på höga varvtal.

Jag började med att rengöra försgasaren gick igenom alla invändiga delar i den, membran osv. Bytte även tändstift och tändhattar. Det blev dock bara en snarlik förbättring på gången och båten togs upp igen.

Kontrollerad reedventilen och bytte i samma veva packningar på insuget. Fortafarande ingen skillnad.

Det var en dold lagning på toppen när jag köpte motorn och jag började misstänka denna.

Märkte vid körning på land att båten bettede sig lite bättre när den råkade torrköras. Kylvatten som tränger in i cylindrarna, det förklarar den dåliga gången tänkte jag. Sagt och gjort får hjälp med att hitta en begagnad topp och beställer en ny packning.

Men...

Vid uppstart går den bättre dock inte helt bra, vill fortfarande inte gå på tomgång och jag tycker att den har börjat "spika"/misstända. (Den spottar ut kylvattnet när detta uppstår, vet inte om det beror på att den körs på slang?)

Har nu ingen aning om vad det kan vara, som förklarar symptomen.

Suger den vatten ur packboxen till motorn?

Värt att notera är att komptest är gjort och det ligger normalt och stabilt på båda cylindrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

För att dra det kortfattat:

Jag har en Yamaha 15 hk (tidigt -90)

Det hela började med att den helt plötsligt vägrade gå på lågfart/tomgång. Men den gick fortfarande fint på höga varvtal.

Jag började med att rengöra försgasaren gick igenom alla invändiga delar i den, membran osv. Bytte även tändstift och tändhattar. Det blev dock bara en snarlik förbättring på gången och båten togs upp igen.

Kontrollerad reedventilen och bytte i samma veva packningar på insuget. Fortafarande ingen skillnad.

Det var en dold lagning på toppen när jag köpte motorn och jag började misstänka denna.

Märkte vid körning på land att båten bettede sig lite bättre när den råkade torrköras. Kylvatten som tränger in i cylindrarna, det förklarar den dåliga gången tänkte jag. Sagt och gjort får hjälp med att hitta en begagnad topp och beställer en ny packning.

Men...

Vid uppstart går den bättre dock inte helt bra, vill fortfarande inte gå på tomgång och jag tycker att den har börjat "spika"/misstända. (Den spottar ut kylvattnet när detta uppstår, vet inte om det beror på att den körs på slang?)

Värt att notera är att komptest är gjort och det ligger normalt och stabilt på båda cylindrar.

Bump*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Den spottar ut kylvattnet när detta uppstår, vet inte om det beror på att den körs på slang?)

Förstår inte: Spika/misstända under vilka förhållanden?  Spottar var/hur? Vilken packbox?

förklara närmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara vid gas nog att hålla den vid liv.

Den vill inte hålla sig vid liv på tomgång/lågfart.

Hur många packboxar finns det i motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...