Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
tuxedo

Evinrude startar inte :-(

Rekommendera Poster

Lägger upp frågan under Motorbåtssnack också då det var dåligt gensvar i Teknikforumet.

 

Har en stor rackarns Evinrude från -93 på +250 hk.

 

Hade problem att starta i samband med sjösättningen i somras. Insåg att blåsan var slut och snodde en temporärt från en lös trycktank. Därefter startade motorn snällt.

 

I med båten och motorn startade. Körde ca fem - tio minuter och lade till vid bryggan. En vecka senare när jag skulle ut med båten lyfte jag på kåpan (väger bly) för att skruva åt bensinslangen inne i motorn vilket jag inte gjort vid sjösättningen. Råkade då tappa kåpan den sista två dm över motorn. Därefter var det lögn i h-vete att starta. Startmotorn snurrade men motorn tände inte :-(

Var sedan nere på kvällen och plockade ur tändstift och körde startmotorn några varv med stiften ur för att torka ur cylindrarna om den blivit sur. Kollade då även att jag hade gnista på stiften vilket jag hade. Såg att en kabel lossnat när jag tappade kåpan, satte ihop den men motorn startade likt förbenat inte.

 

Vad fasen kan det vara?

Sitter ett vattenfilter (bensin) på som byttes förra året.

Har soppa fram till cylindrarna (stiften blir blöta) men har inte rivit förgasarna.

 

Tar tacksamt emot förslag på hur jag går vidare.

 

Tuxedo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att problemen började efter du tappade kåpan skulle jag misstänka att något mer kanske lossat/gått sönder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo var min första tanke också och har därför kollat alla ledningar och kontakter, hängsäkringar och annat men tänker att då stiften får gnista och soppa kommer fram, vad mer kan behövas??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så att du skadade nått tändstift eller tändkabel?

Ett stift kan ge gnista obelastat. Men under kompressions tryck kan gnistan bli för svag.

Och har du skadat nått av dom tar gnistan lättaste vägen vilket då kanske blir rakt ut i blocket ist.

Värt att kolla upp iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så att du skadade nått tändstift eller tändkabel?

Ett stift kan ge gnista obelastat. Men under kompressions tryck kan gnistan bli för svag.

Och har du skadat nått av dom tar gnistan lättaste vägen vilket då kanske blir rakt ut i blocket ist.

Värt att kolla upp iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart värt att kolla upp, men befarar att det inte är problemet då kåpan gick mot babordssidan av motorn och inte i bakkant.  Man vet dock aldrig, ska kolla tändkablar så att dom är justa.

 

Fler idéer, någon??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga tändkablar eller tändstift skadade vad jag kunde se.

 

Är märkligt. Är ingen hokus-pokusmotor utan en gammal förgasarmotor som får gnista och soppa. Luftblandningen vet jag inte men tycker den borde starta ändå, eller åtminstone hosta till och gå orent?

 

Funderar på att riva förgasarna men det verkar som ett långskott. Den funkade ju veckan innan och bensinen kommer fram..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fräsch bensin + gnista = startande motor. Går den på startgas? Dödmansgreppet....men då borde det ju inte ge någon gnista...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns en verkstadshandbok för 65-300 hk 1992-2001.
Finns en del test beskrivna, skulle gjort "spark evaluation test" som beskrivs på den uppslagna sidan och nästa. Högspänning så var försiktig. Tydligen ställs gnistgapet till 11 eller 12 mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

littlebastard4

"Fräsch bensin + gnista = startande motor. Går den på startgas? Dödmansgreppet....men då borde det ju inte ge någon gnista..."

 

Håller fullständigt med, finns dessa borde den starta. Inte testat med startgas, ska köpa en burk och testa (om det nu går att få in så mycket som krävs...?) Dödmansgrepp, tycker inte det borde komma någon gnista då... kanske skulle kolla någon annan motor för att se hur stiften beter sig med dödmansgrepp urryckt. 

 

 

Thomas-1

"Hej, finns en verkstadshandbok för 65-300 hk 1992-2001.

Finns en del test beskrivna, skulle gjort "spark evaluation test" som beskrivs på den uppslagna sidan och nästa. Högspänning så var försiktig. Tydligen ställsgnistgapet till 11 eller 12 mm."

 

Stiften är nya sedan förra året och det verkar märkligt att gnistgapet skulle kunnat förändrats. Ska dock göra testet som beskrivs i handboken. Tack för länken :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuxedo skrev: Stiften är nya sedan förra året och det verkar märkligt att gnistgapet skulle kunnat förändrats.
 
Mja, det handlar inte om tändstiftens ca millimeterstora gap här utan om hela det övriga tändsystemets förmåga att producera en bra energirik gnista under hög kompression som Wiri påpekat.
För att vara någorlunda säker på att inte mikrosprickor, fukt eller annat otyg plötsligt förändrat isolationen så är denna "spark evaluation test" ett enkelt, uttömmande och lätt utfört test. Observera alltså att gnistgapet vid testet är hela 11 millimeter lång, inte fjuttiga millimetern som i tändstift!

[Detta för att kompressionstryck och kraftiga "orkanartade vindar" försvårar antändning inuti cylindern vid normal drift. Att ta ut ett tändstift i fria luften och konstatera att gnistrar i dess pyttegap är därför nästintill meningslöst.
Tidigare har funnits tveksamheter ifall detta test kan fördärva dyr CDI-elektronik men notera att testet med 11-12 millimeters gnistgap och blåfärgat het gnista är hämtad ur verkstadshandboken. (Tidiga cdi-halvledare var måhända känsliga men elektroniken har utvecklats.) Tål den inte det testet har den ändå inget på sjön att göra enligt min - och här tydligen tillverkarens åsikt. Men använd inte större gap än rekommenderat för säkerhets skull.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ok då är jag med. :-)  

Tack för förtydligande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...