Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
galetgambler

Nimbus Nova 27/30/31 S (HT)

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av Nimbus nova S modellerna (27/30/31 . Någon som ägt eller provkört som har något att säga om sjöegenskaperna? Eller någon med åsikt som sett/varit på båten?

Vad gäller utrymmen tycker jag att dessa är goda med tanke på att det är 30-fotare. Hur är det för 4 personer att semestra 1-2 veckor i båten, någon som har erfarenhet? 

Om man har fastnat för konceptet att inte behöva balansera på skarndäck utan föredrar sidewalk alternativt ingång i fönsterrutan fram på båten. Finns det då någon båt som du anser vara bättre?

Förslag på båt behöver uppfylla följande:

-Max tio år

-Toa

-Kök uppe i båten

-4 sovplatser två separata kabiner (ska alltså inte behöva bädda där man äter),

-singel montage (helst disel) 

-Max 1 miljon i inköpspris

Båten ska gärna vara av typen HT eller kabin för att göra båten mindre väderkänslig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns 2st Delta 32 tillsalu i sthlm ryms innom er budget lite osäker på om den har en midkabin eller inte kan vara värd att kika på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delta 32 går ju grymt bra i sjön men är väldigt smal och för 4pers på semester är den garanterat för liten. Nimbus 30s är trevlig, men hittar du en sådan under millen? 27s är enligt mig inget att tänka på för 4pers. Jag har tittat ganska mycket på Nova S båtarna och varit ombord på båda ett flertal gånger, så jag tror att jag har en ganska bra uppfattning om dem.

måste det vara sidewalk och max en mille så är det annars inte så mycket att välja på. Resterande alternativ blir rejält dyrare även som beg.

Kan du avstå sidewalk så breddas ju altetnativen rejält. Men annars så tycker jag att en 30s verkar rätt klockren för er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delta 32 går ju grymt bra i sjön men är väldigt smal och för 4pers på semester är den garanterat för liten. Nimbus 30s är trevlig, men hittar du en sådan under millen? 27s är enligt mig inget att tänka på för 4pers. Jag har tittat ganska mycket på Nova S båtarna och varit ombord på båda ett flertal gånger, så jag tror att jag har en ganska bra uppfattning om dem.

måste det vara sidewalk och max en mille så är det annars inte så mycket att välja på. Resterande alternativ blir rejält dyrare även som beg.

Kan du avstå sidewalk så breddas ju altetnativen rejält. Men annars så tycker jag att en 30s verkar rätt klockren för er.

Har du någon uppfattning om hur nimbus 30 s är i sjön? Har också hört att delta ska gå bra i sjön, men prioriterar nog inte köregenskaperna högst, men vill ju ändå kunna hålla en bra och bekväm marchfart. Men som du nämner är det nog bättre att 4 personer får plats. Är du ute efter en Nova S eftersom du tittat på dem en del eller är det en annan båt du föredrar? 

Sidewalk är ingen måste, kan vara med gång i mitten av fönsterrutan också. Jag hittar tyvärr inte så många båtar med HT/kabin som har den lösningen. Exempelvis nimbus äldre modeller, 28 coupé osv har tyvärr för smala skärndäck. Men är öppen för förslag på andra båtar jag missat. Blocket har ju tyvärr inte många bra sökfunktioner för att bredda sina vyer.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du någon uppfattning om hur nimbus 30 s är i sjön? Har också hört att delta ska gå bra i sjön, men prioriterar nog inte köregenskaperna högst, men vill ju ändå kunna hålla en bra och bekväm marchfart. Men som du nämner är det nog bättre att 4 personer får plats. Är du ute efter en Nova S eftersom du tittat på dem en del eller är det en annan båt du föredrar? 

Sidewalk är ingen måste, kan vara med gång i mitten av fönsterrutan också. Jag hittar tyvärr inte så många båtar med HT/kabin som har den lösningen. Exempelvis nimbus äldre modeller, 28 coupé osv har tyvärr för smala skärndäck. Men är öppen för förslag på andra båtar jag missat. Blocket har ju tyvärr inte många bra sökfunktioner för att bredda sina vyer.. 

jag har inte kört 30S men har uppfattningen att den har bra rykte som sjöbåt och är säkert lika bra som vad somhelst i klassen. tittade lite på 30S innan vi beatällde vår Bavaria 28SPORT, var dock mest intresserad av fabriksbest och hade då svårt att motivera en prisskillnad på 800k med samma motor och liknande spec, samt att det var några andra saker som vi föredrog på Bavarian som solbädden, dubbla kylar mm. visst är Nimbusen mer påkostad i vissa detaljer men just då var jag inte beredd att betala merpriset.

iom att du inte vill bädda ned i fören utan vill ha fyra fasta kojer så minslar det ju utbudet en hel del. de flesta dc i 30 fotsklassen har ju den lösningen med u soffa som bäddas ned.

jag tror nog en 30s skulle funka fint för er. såg att Nimbus i sthlm hade en för 985k. men den är såld nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, lite fler frågor dök upp när jag läste ditt svar:

Bavaria 28 sport tidigare 27 och nu 29 är relativt intressant båt. Synd att inte HT är ett altrnativ på mindre båtar hos tyskarna.. Vad fick dig mer att föredra bavarian? Hur har den varit att semestra i? Hade du med fler båtar i dina tankar när du köpte båt?

Bädda i fören är ok, men då vill jag att det ska finnas en till sittgrupp i båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För strax under millen hittar du även på blocket en Skorgens Sonic 315, Grandezza 31OC, Aquador 28C samtliga nyare än 10 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte måste ha sidewalk och ht så kan B28/29 säkert vara intressant för dig. B28/29 är samma båt med kosmetiska förändringar på 29an varav en förändring, det delade räcket i akterkant om solbädden är en klar försämring mot 28an. B27 är en äldre generation och en helt annan båt. Största konkurrent när vi beställde var nog Grandezza 27 samt Delta 29. Ungefär samma pengar men klart trängre invändigt och för små för 2+2 tyckte vi iaf. N 30s var som sagt 800k dyrare vilket blev för mycket.

För oss passar B28 perfekt. Vi har sommarställe och tillbringar inte veckovis i båten utan 2-3 nätter typ. båten känns stor invändigt och vi gillar verkligen solbädden som eb del andra hatar. Planeringen är bra och det är väldigt säkra däck för barnen med rejäl toerail, höga mantåg mm. Finishen är helt ok för att inte sägs riktigt bra på de flesta ställena. Men då har våran båt nästan all extrautrustning med teakinredning, klädda paneler i taket, konstskinn i salong, duradeck på alla uteytor, belysningspaket ute o inne mm. Har man inte allt detta utan en mer standarbetonad båt så kan helt klart Bavarian kännas lite enkel jmf med konkurrenterna. Men o andra sidan blev vårt totalpris som sagt ändå 800k billigare än Nimbus.

Andra alternativ kan ju vara Windy 32/33 vet dock inte om den kvalar in under millen. Det är annars en grymt nice båt i klassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till. Kan du tänka dig bensin V8 så får du ju en ny hyggligt utrustad B29 för en miljon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till. Kan du tänka dig bensin V8 så får du ju en ny hyggligt utrustad B29 för en miljon.

Jo, det är ju en av få båtar som är möjligt att köpa nya för under 1 miljon men som ändå är ca 30 fot. Windy är riktigt fina båtar enligt mig, ät lite synd att de endast levereras med dubbelmontage då jag ser singelmontage som ett bättre alternativ. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv kollat en del på nimbus 27 Nova S. Gillar att den inte väger för mkt, inte är allt för stor och har en ekonomisk gång. Dock tror jag att den faller bort även för oss då det är lite för lite bobåt för en familj på 2 plus 2. På blocket ligger ju dessa för ca 850-900 och då kan man ju få en N30s för samma pengar. Må hända att en N30s för ca 900-950 är något år äldre men det är nog en mkt mer anpassad båt för en familj. En 30s med en D6 i går riktigt fort, säkert drygt 40 knop om man har runt 330 hk. En D4 på 300 hk bör nog dock vara det mat ekonomiska alternativet och man får säkert upp skutan i ca 35 knop om man vill.

N31 Nova S är väl i mitt tycke den absolut bästa båten i nimbus program men den kostar ju betydligt mer som begagnad. Har inte riktigt koll på priserna men runt 1,5 msek känns det som att man får ge för ett hyggligt ex.

Jag är själv ganska svag för nimbus linjer, färger och stil och skullenog föredra en beg nimbus framför en ny bavaria även om jag måste säga att man får väldigt mkt båt för pengarna.

Redigerad av patflemming

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För strax under millen hittar du även på blocket en Skorgens Sonic 315, Grandezza 31OC, Aquador 28C samtliga nyare än 10 år.

Aquadoren har jag länge tyckt om, men på senare år har jag börjar ifrågasätta deras körsbär och lackning av detta. Tyvärr har inte 28c två kabiner utan två sovplatser är separata under durken. Någon som vet kvalité osv för Skorgens Sonic? Det är inget jag varit i kontakt med eller sett på mässor. Grandezzan anser jag är väldigt fin i linjerna. 27 kanske tyvärr något liten, men 31 är ju 4 fot större och borde vara ett alternativ. Någon med erfarenhet eller åsikter om Grandezza 31 oc? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv kollat en del på nimbus 27 Nova S. Gillar att den inte väger för mkt, inte är allt för stor och har en ekonomisk gång. Dock tror jag att den faller bort även för oss då det är lite för lite bobåt för en familj på 2 plus 2. På blocket ligger ju dessa för ca 850-900 och då kan man ju få en N30s för samma pengar. Må hända att en N30s för ca 900-950 är något år äldre men det är nog en mkt mer anpassad båt för en familj. En 30s med en D6 i går riktigt fort, säkert drygt 40 knop om man har runt 330 hk. En D4 på 300 hk bör nog dock vara det mat ekonomiska alternativet och man får säkert upp skutan i ca 35 knop om man vill.

N31 Nova S är väl i mitt tycke den absolut bästa båten i nimbus program men den kostar ju betydligt mer som begagnad. Har inte riktigt koll på priserna men runt 1,5 msek känns det som att man får ge för ett hyggligt ex.

Jag är själv ganska svag för nimbus linjer, färger och stil och skullenog föredra en beg nimbus framför en ny bavaria även om jag måste säga att man får väldigt mkt båt för pengarna.

Skulle kunna varit jag som skrev det inlägget. 31s är helt klart en fantastisk båt. Personligen skulle jag också föredra en begagnad nimbus framför en ny bavaria. Men hade bavaria haft en 28 HT skulle valet bli lite svårare. Gillar att nimbus säljs färdigutrustade vilket innebär att alla begagnade båtar är väl utrustade. (Gäller 06 och framåt, har inte koll på hur äldre modeller fungerade). När du kollat på dessa båtar, har du hittat någon båt som konkurrerar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en bekant som är nöjd ägare av en G31OC. Jag vill påstå att det är en riktigt bra familjebåt med ordentligt utrymme i ruffen och till skillnad från G27 en rejäl yta under kapell med u-soffa för umgänge. Jag upplever båten som välbyggd. Till skillnad från den nya generationen Grandezza så har 31:an samma ganska flashiga inredningsstil som Aquador. Enda nackdelen med 31:an är väl att pentryt är nere i ruffen. De flesta verkar dock ha ett extra kylskåp vid u-soffan.

Vi tittade själva en del på Nimbus och blev förvånade över att de numera inte har någon "traditionell" båt med HT, u-soffa och kapell i storlek 25 - 29 fot. Nimbus 28 DC var för gammal för oss. Det finns ju onekligen en marknad för såna båtar med tanke på alla båtar Aquador säljer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 

Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av Nimbus nova S modellerna (27/30/31 . Någon som ägt eller provkört som har något att säga om sjöegenskaperna? Eller någon med åsikt som sett/varit på båten?

Vad gäller utrymmen tycker jag att dessa är goda med tanke på att det är 30-fotare. Hur är det för 4 personer att semestra 1-2 veckor i båten, någon som har erfarenhet? 

Om man har fastnat för konceptet att inte behöva balansera på skarndäck utan föredrar sidewalk alternativt ingång i fönsterrutan fram på båten. Finns det då någon båt som du anser vara bättre?

-Max tio år

-Toa

-Kök uppe i båten

Båten ska gärna vara av typen HT eller kabin för att göra båten mindre väderkänslig. 

Hej,

Vi sålde i våras vår 30S och efter 3 somrar med 2 vuxna och 2 barn som legat ute i drygt 3 veckor utan problem så kan jag bara rekommendera båten .

Vi hade en D6 330 i vår som toppade 38 knop tom och drygt 35 full lastad, kvaliten är mycket bra och i sjön är den helt outstanding, tyst och bränslesnål 1,4l distansen i 24 knop. det enda att tänka på är den låga badbryggan på Nimbus båtarna som ibland vid sjö och snabbt gasavslag kan ta in lite vatten i sittbrunnen.

Nu har barnen blivit vuxit och vi skall byta till en större båt och jag hade gärna köpt en större Nimbus men då får det bli ett billigare märke då det är väl nackdelen med Nimbus och den fina kvalitén och utrustning...Priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 

-Max tio år

-Toa

-Kök uppe i båten

Hej,

Vi sålde i våras vår 30S och efter 3 somrar med 2 vuxna och 2 barn som legat ute i drygt 3 veckor utan problem så kan jag bara rekommendera båten .

Vi hade en D6 330 i vår som toppade 38 knop tom och drygt 35 full lastad, kvaliten är mycket bra och i sjön är den helt outstanding, tyst och bränslesnål 1,4l distansen i 24 knop. det enda att tänka på är den låga badbryggan på Nimbus båtarna som ibland vid sjö och snabbt gasavslag kan ta in lite vatten i sittbrunnen.

Nu har barnen blivit vuxit och vi skall byta till en större båt och jag hade gärna köpt en större Nimbus men då får det bli ett billigare märke då det är väl nackdelen med Nimbus och den fina kvalitén och utrustning...Priset.

Hej!

Intressant läsning! Får man fråga vad du tittar på istället när du söker efter en större? Kan tänka mig att det lätt blir lite vatten i sittbrunnen med en så pass låg badbrygga, ett plus dock för den annars mycket fina badbryggan på båten måste jag säga!

Hastighet och förbrukning är i mina ögon imponerande på en 30-fortare! uppenbarligen ett bra skrov.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du som har en 30S hur er förbr i marschfart ser ut jmf med en båt med D4 300 som vad jag förstår är den vanligaste motorn i båten? Har själv en D4 300 i min båt men misstänker att jag skullle få lägre förbr i marschfart med en D6. 1,4l är ju riktigt bra. ligger själv på 1,6-1,7 med ung. samma båtvikt men en D4.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Nimbus 30 s 2008.

Kan bara rekommendera varmt.

Fantastisk båt på alla vis.

Kvalitet, prestanda och komfort! Kan inte komma på något negativt.

Hej, 

-Max tio år

-Toa

-Kök uppe i båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...