NickNack 1 Postad 11 Augusti , 2014 (redigerade) Tjena, Hade bestämt mig för att köpa en Yamarin Cross 61 CC (aluminiumbåt) men har läst tre olika tester i båttidningar (varav en från Norge) som visar att dess modellbror Yamarin 61 CC (plastbåt) går bättre. Har även hittat siffror från Yamaha själva som visar detta då man testat samma motor på båtarna i fråga. Båt: Yamarin Cross 61 CC (aluminiumbåt) Motor: Yamaha F150 Toppfart: 45.8 knop Förbrukning toppfart: 1.27 l/nm Marschfart: 32.5 knop Förbrukning marschfart: 0.85 l/nm Båt: Yamarin 61 CC (plastbåt) Motor: Yamaha F150 Toppfart: 47 knop Förbrukning toppfart: 1.20 l/nm Marschfart: 33.5 knop Förbrukning marschfart: 0.84 l/nm Samma med deras andra modeller, t.ex. Cross 63 BR (alu) och 63 BR (plast). Gäller det bara Yamarin eller även andra märken? Har inte kollat upp detta ännu. Och jag som trodde att aluminiumbåtar gick bättre!? Redigerad 12 Augusti , 2014 av NickNack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrFreddan 5 Postad 12 Augusti , 2014 Vikten gör väl sitt i detta fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 12 Augusti , 2014 Vikten gör väl sitt i detta fall Hur tänkte du nu? Crossen är, enligt spec.) 20 kg lättare och borde i så fall gå lättare, om än försumbart. Mitt tips är att det beror på undervattenkroppens utformning och bottenvinkeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 12 Augusti , 2014 Är det någon skillnad när det gäller överbyggnader eller viktfördelning? Detta påverkar en del i de farterna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Augusti , 2014 Vikten gör väl sitt i detta fall Hur tänkte du nu? Crossen är, enligt spec.) 20 kg lättare och borde i så fall gå lättare, om än försumbart. Mitt tips är att det beror på undervattenkroppens utformning och bottenvinkeln. Värdena i specen är kanske beräknade värden Fast ur min synpunkt går ju dessa båtarna närmare 40 knop för fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrFreddan 5 Postad 12 Augusti , 2014 Vikten gör väl sitt i detta fall Hur tänkte du nu? Crossen är, enligt spec.) 20 kg lättare och borde i så fall gå lättare, om än försumbart. Mitt tips är att det beror på undervattenkroppens utformning och bottenvinkeln. Tog för givet att alu båten vägde något mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 12 Augusti , 2014 det beror väl på skrovformen, viktfördelningen och balansen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 12 Augusti , 2014 Eller så är plasten nyvaxad. Aluminium brukar man låta oxidera för att den ska skydda sig själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NickNack 1 Postad 12 Augusti , 2014 Om jag inte är ute och snurrar är båtarna identiska sånär som på skrovets material (men samma skrovform, viktbalans etc.), att plastmodellen är 4 cm smalare men väger 15 kg mer. Detta är mig veterligen det enda som skiljer. Yamarin Cross 61 CC manual Yamarin 61 CC manual Kan inte se att detta skulle göra så att plastmodellen går bättre i sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 12 Augusti , 2014 Smalare båt går fortare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NickNack 1 Postad 12 Augusti , 2014 Har nu varit och kollat på respektiva båt och mätt och det är bara skarven runt relingen som är två centimeter bredare per längdsida och det är inget som påverkar farten. Ungefär som om du kör i 110 km/h på motorväg och stoppar ut din arm. Inget som påverkar farten eller bränsleförbrukningen, inte lätt mätbart i varje fall. Vet inte varför den är större på aluminiummodellen, det visste inte återförsäljaren heller men han skulle maila Yamarin och fråga. Också konstigt att den inte är större för och akter, det tyckte vi båda. Pratade som sagt med återförsäljaren ett tag och han tyckte det var konstigt då det är likadana båtar men med olika material på skrovet. Hans åsikt var den att aluminiummodellen skulle gå bättre i sjön och skulle han haft demobåtar skulle jag ha fått prova där och nu. Egentligen är detta ett minimalt problem eftersom jag sällan kommer ligga på maxfart. Blir nog att jag köper aluminiummodellen men avvaktar lite ifall jag inte hittar ett riktigt bra hösterbjudande. Min lokala återförsäljare hade tyvärr samma pris nu som han hade i början av säsongen när priserna är som högst. Avvaktar som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 12 Augusti , 2014 Varför menar du att en båt i aluminium skulle gå bättre än respektive i plast? När båtar börjar gå fort så har varje kant, buckla osv en påverkan på fart och därmed bränsleförbrukning. Bara saken som att hur skarpa kanterna är på steglisterna är påverkar farten, om än lite. Yamarin bygger dessutom in "bromsar" i en del av sina modeller för att få ner farten. Sen som andra skrivit så är balansen en jätteviktig sak. Men även två båtar av samma modell och med samma motor kommer inte att prestera identiskt, för stora skillnader i produktionen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 12 Augusti , 2014 Varför menar du att en båt i aluminium skulle gå bättre än respektive i plast? När båtar börjar gå fort så har varje kant, buckla osv en påverkan på fart och därmed bränsleförbrukning. Bara saken som att hur skarpa kanterna är på steglisterna är påverkar farten, om än lite. Yamarin bygger dessutom in "bromsar" i en del av sina modeller för att få ner farten. Sen som andra skrivit så är balansen en jätteviktig sak. Men även två båtar av samma modell och med samma motor kommer inte att prestera identiskt, för stora skillnader i produktionen Berätta mer om dessa bromsar. Det låter som en fruktansvärd ide för en som mig som vill åka fort:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 12 Augusti , 2014 Friktionsmotstånd heter det väl, eller Friktionskoefficient som det hette i skolan. Vet inte om det skiljer mellan Aluminium och Plast? Som Pezz skriver ovan så bör väl behandlingen av botten göra skillnad. Någon som kan det här med att åka fort - hur ska botten fixas till för bästa fart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Augusti , 2014 Varför menar du att en båt i aluminium skulle gå bättre än respektive i plast? När båtar börjar gå fort så har varje kant, buckla osv en påverkan på fart och därmed bränsleförbrukning. Bara saken som att hur skarpa kanterna är på steglisterna är påverkar farten, om än lite. Yamarin bygger dessutom in "bromsar" i en del av sina modeller för att få ner farten. Sen som andra skrivit så är balansen en jätteviktig sak. Men även två båtar av samma modell och med samma motor kommer inte att prestera identiskt, för stora skillnader i produktionen Var har du fått allt det här ifrån? 1. Så klart att ingen båttillverkare bygger in fartbegränsare i sina båtar, det vore en dödsdom mot företaget. 2. Vikten är det som är av betydelse när man kommer upp i höga farter, inte bucklor eller kanter, och det beror på att ju högre fart desto mindre våt yta, dvs så lite båt som möjligt i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 12 Augusti , 2014 @Terrafobica: 1. Av Yamarin själva. Dödsdomen är ifall båten går fortare än vad "Svensson" kan hantera utan vana av snabba skrov, det har hänt förr för en annan nordisk tillverkare. Då var det inget fel på båten men den den kunde inte köras hur som helst i höga farter pga av just liten våtyta. 2. För att få så lite båt som möjligt i vattnet så måste du få vattnet att släppa båten också och då är vassa släppkanter och plana gångytor viktigt. En båt med en stor "buckla" i gångytan (en hook) gör att båten överplanar mer än nödvändigt och en liten "buckla" gör det svårare för vattnet att släppa. Jag har aldrig sett en produktionsbåt utan hook i skrovet och det är därför många tävlingsåkare blueprintar sina skrov. Ta en titt på tex klassiska Hydrolift T17, på den lilla lätta båten så blir skillnaderna i fart och balans ganska påtagliga på ett bra och dåligt exemplar. @Mange249 Dom har små spoilers byggda i skrovet för att få ner toppfarten för att få båten säkrare. Kolla noga på nya 63dc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NickNack 1 Postad 12 Augusti , 2014 1. Av Yamarin själva. Dödsdomen är ifall båten går fortare än vad "Svensson" kan hantera utan vana av snabba skrov, det 2. Dom har små spoilers byggda i skrovet för att få ner toppfarten för att få båten säkrare. Kolla noga på nya 63dc Källa på detta? Hittar inget om det. Aluminiummodellerna har dessa spoilers/lister men dessa är för att lyfta båten ur vattnet, precis som hos Silver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Augusti , 2014 Så kom då svaret från Yamarin. "Självfallet har inte våra båtar någon fartbegränsare, vem påstår något så dumt? Eller för att uttrycka mig lite starkare, vilket kvalificerat skitsnack." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NickNack 1 Postad 13 Augusti , 2014 Även jag har fått svar frånYamarin. Hej XXXX, Angående din förfrågan om att du läst på forum att vi skulle bygga in fartbegränsare i våra skrov så vill jag klargöra att vi inte gör något sådant. Den som påstår detta har inte alla fakta klara för sig. Har du fler frågor är det bara att höra av sig igen. Med vänlig hälsning, Kim Hyytiäinen Så var det med den saken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Augusti , 2014 Antingen vet man saker, då är det ok att skriva, gärna med källhänvisning. Eller så tror man, då låter man bli tangentbordet, väldigt enkelt egentligen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 497 Postad 13 Augusti , 2014 Terra, vet du att det är så eller tycker du det bara? (Flåt, kunde inte låta bli!) Jag började med att fråga mig om det alltid är så att snabbast är bäst? För det är ju så TS resonerar. Kanske finns det fördelar i den långsammare båten, tex en förmåga att köra fort i sämre väder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Augusti , 2014 Jag frågade tillverkaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NickNack 1 Postad 13 Augusti , 2014 Terra, vet du att det är så eller tycker du det bara? (Flåt, kunde inte låta bli!) Jag började med att fråga mig om det alltid är så att snabbast är bäst? För det är ju så TS resonerar. Kanske finns det fördelar i den långsammare båten, tex en förmåga att köra fort i sämre väder? Har aldrig skrivit att snabbast är bäst och det är heller inte så jag resonerar. Har bara skrivit bäst i kombination med fart i detta sammanhanget. Har för övrigt varit och tittat på en Yamarin Cross 57 BR i dag och den var riktigt trevlig. Inte lika bra att fiska ifrån som Cross 61 CC men den hade andra saker som vägde upp den bristen. Fick ett riktigt bra erbjudande som gör det svårt att låta bli att slå till eller vad sägs om följande för 325,000 kr? Yamarin Cross 57 BR Yamaha F115 med startspärr Hydralstyrning Thule båtvagn Garmin 720 med Bluechart g2 Vision Stöldskyddsmärkt båt & motor Motorlås klass 3, låskätting klass 3, hänglås klass 3 Svarteloxerad aluminiumdurk Förtöjningspaket Akterkapell Kapellfack Dörr mellan pulpeter Dynsats Vindrutetorkare styrbord Badstege Klass 3 låsögla 4 st Yamarin fedrar samt fenderhållare Brandsläckare Fast bränsletank Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser