Rorkulten 0 Postad 11 Augusti , 2014 Hej Kunnat konstatera att säkringen på 15 A har gått några gånger. Förbrukarna är en kylbox samt två halogenlampor. Skall jag ha en fetare säkring? Min fråga är Hur skall jag kalkylera när jag väljer storlek på säkringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 11 Augusti , 2014 I första hand är säkringen till för att skydda kabeln i andra hand det anslutna objektet. Behöver objektet säkras så görs det med en egen säkring nära objektet. Att två halogenlampor och kylboxen skulle dra mer än 15A låter inte riktigt, men det kanske är en riktig bamsekyl eller annat än 10W halogenlampor? Jag antar att det är 2,5 mm2 kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 11 Augusti , 2014 (redigerade) När man bestämmer hur stor säkring man ska ha utgår man i vanliga fall från hur grova kablar man har. Detta för att säkringen i första hand ska skydda kabeln från att brinna upp. Kolla den här tråden. edit: Attan, excel hann före mig Redigerad 11 Augusti , 2014 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 11 Augusti , 2014 Heej.. Precis som excel skriver så undrar även jag vad som drar så kopiöst med ström så att en 15A säkring inte räcker, låter galet. Här finns en lista från bilstereoförbundet med rekommenderad avsäkring/mm2.Men jag skulle nog börja med att se över förbrukarna först så det inte är något galet i den änden. http://media1.bilstereoforbundet.se/2012/05/avs%C3%A4kringstabell.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 11 Augusti , 2014 Ibland så kan startströmmarna på olika prylar vara väldigt höga och då kan de bränna av säkringen om det är en säkring av snabb typ. Det finns även tröga säkringar. Du ska kanske prova med att skaffa några sådana att testa med innan du börjar koppla om allt för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Augusti , 2014 (redigerade) Nu är jag ju yrkesskadad, med en bakgrund som installtionselektriker, men som tillbringad större delen av mitt yrkesliv på elverk. 15 A i en 12 Voltsanläggning är ju inte så mycket motsvarar ju ungefär 180 watt. 15 A i en 230 Voltsanläggning är ca 3450 Watt. (säkringarna brukar ju i de fallen va16 A) Säkringen skall ju i första hand skydda efterföljande kabel - som många påpekat, men den och kabeln måste ju va dimensionerade för att klara förekommande laster. Dessutom har ju eventuellt spänningsfall större betydelse på 12 Volt än på 230. Yrkeskadad som jag är, skulle jag aldrig lägga mer än kylen på en egen säkring. Till min kyl har jag dragit 2x6 mm2 när jag gjorde om i våras. Tidigare var det en blandning mellan 6 mm2 och 1 mm2 och ledningarna låg med en del kontakter och i en lång omväg. En motor - som ju en kylkompressor är - sägs du dra 6-7 gånger märkströmmen. Edit; VID START En modern kyl utan några finesser drar nog ca 8 A vid starten. Min gamla kyl dra minst 50% mer. Så 15 A borde klara sig, men du kan ju ha en del dåliga kontakter och spänningsfall på vägen. Du få väl mäta se vilken spänning du har vid kylen när den startar. Lägg kylen på en egen säkring och dra en ny kabel dit. Redigerad 11 Augusti , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rorkulten 0 Postad 12 Augusti , 2014 Hej Tack för alla smarta svar. Nu skall jag bygga på mitt kunnande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser