Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
fahlqvist

VP Kad 32 kompressor problem

Rekommendera Poster

Hej

Min kompressor på en Kad 32 vill inte starta, har provat och bytt relät som sköter vid vilka varv den skall starta har även provat med nytt magnet tillslag, men inget händer tyvärr. 

Jag kan inte höra att magnet tillslaget slår till.

Någon som har en bra ide ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min kompressor på en Kad 32 vill inte starta, har provat och bytt relät som sköter vid vilka varv den skall starta har även provat med nytt magnet tillslag, men inget händer tyvärr.

Jag kan inte höra att magnet tillslaget slår till.

Någon som har en bra ide ?

Kolla avgastemperaturgivaren. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgastempgivare som har att göra med in/urkoppling av kompressorn finns bara på motorer med EDC så den biten kan du glömma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min kompressor på en Kad 32 vill inte starta, har provat och bytt relät som sköter vid vilka varv den skall starta har även provat med nytt magnet tillslag, men inget händer tyvärr. 

Jag kan inte höra att magnet tillslaget slår till.

Någon som har en bra ide ?

 

Hej. På sid 15 finns hjälpen.

Verkstadshandbok KAD volvo_Elektrosystem.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtalsgivaren kanske?

Vet du vart den givaren sitter lite mer exakt ?

Du vet väl att du kört denna båten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varvtalsgivaren kanske?

Vet du vart den givaren sitter lite mer exakt ?

Du vet väl att du kört denna båten ?

 

 

Jo jag misstänkte att det var denna jag tog en liten sväng med när vi sjösatte :)

 

Givaren sitter i framkant och mäter på kugghjulet innanför transmissionskåpan

Bara att flytta över från den andra motorn och testa

Pentas nummer är 862251. Den med nr22 på bilden/länken

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-21-3097.aspx

post-83227-0-86659000-1408433103_thumb.jpg

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast är nog att ohm-mäta varvtalsgivare, skall ligga på

1050 ohm ± 100ohm

 

 

Redigerad av Janne1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händige jag kontrollerade givare och anslutningar på generator, provade sen att mäta på den "friska" motorn och lyckades då kortsluta relät där så kompressorn går hela tiden.

Flyttade då över det trasiga relät till den "dåliga motorn och då går kompressorn även där ????

Skall nu upp och prova med ett nytt 3500:- s relä och funkar det så var det nog bara dålig kontakt någon stans .

Att man alltid skall börja i fel ände, nu blev det antagligen ett nytt relä istället för en burk Wd 40 !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...