Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
jjstone

startproblem varmmotor

Rekommendera Poster

Har startproblem med min VP AQ140. Startar bra när man kallstartar. men om man stänger av motorn efter att ha kört den en stund och sedan återstartar. Då är den jäkligt tjurig att vilja starta igen.

I bland är man nästan orolig att man urladdar batteriet pga startförsöken.

När den sedan går igång på typ sista försöket så verkar han bluddra lite typ att choke var aktiverad.

Vart ska man felsöka för att kunna komma åt problemet. Är lite inne på luften i motorrummet att blandningen inte är bra luften är för varm. Kanske att man måste fixa bättre luftcirkulation i motorrummet tacksam för tips och vidarediskussion hos hjälpsamma själar på detta forum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ånglås i förgasaren... Klassiker.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ånglås eller möjligen fel på kondensatorn eller tändspolen. Är felet nytt, eller har problemet alltid funnits med den motorinstallationen?

Så länge motorn går så kyls förgasaren effektivt av insugsluften men när den stoppats sprider sig restvärmen från motorns metall. Vid bara måttlig uppvärmning blir bensingasen för fet eftersom avdunstningen ökar men vid högre värme kan ånglås tvärtom stoppa bensintillförseln.
[På de gamla albinmotorerna finns f.ö. flera tips hur det förstnämnda kan undvikas, nr 1 är att justera tomgångs-blandningsskruven maximalt magert. Vet inte hur relevant det kan vara för din förgasartyp men det verkar i alla fall finnas en blandningsskruv (nr3 fig 91).]

Skulle nog beväpnat mig med kylspray och kylt de misstänkta delarna en och en och sett om det hjälper. (Men OBS jäkligt försiktigt, sprejas heta metaller intensivt kan de lätt spricka av krympningsstress. Själva sprejen är inte explosiv.)
Har du ingen elektrisk utsugsfläkt för motorutrymmet så är det läge att fixa det, är ju lurigt med bensin-inombordare. Själv kör jag fläkten kontinueligt vid längre motorturer och får ut en hel del del värme den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O.T: Fånigt att köra fläkten när motorn är i gång. Motorn ventilerar många gånger mera luft genom motorrummet än fläkten så fläkten gör i praktiken varken till eller från när motorn är i gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med fläkten är att den tar luften från botten där de tunga bensinångorna finns...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På bilsidan satte man dubbla fiberpackningar och på fordon ombyggda för ökenkörning större värmeplåt mellan förgasare och insug detta på b18-b20.  Att minska  flotörnivån något så inte förgasarna flödar över när soppan står och småkokar är ett annat knep.  Vet att jag hittat på tror det var äldre fiatbilar en bränsle ventil man satt på ledningen mellan pump och förgasare som helt ströp trycket om strömen slogs av, hade det tidigare på jeepen som stöldskydd när den gick på utlandet så ev bil tjuv endast skulle få igång den men sen bara komma några meter tills flotörhuset var tomt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O.T: Fånigt att köra fläkten när motorn är i gång. Motorn ventilerar många gånger mera luft genom motorrummet än fläkten så fläkten gör i praktiken varken till eller från när motorn är i gång.

 

Håller inte med, kör jag mer än säg en halvtimme med min gamla 6-hästare utan utsugsfläkt så startar den ogärna varm. Dessutom så skriker oljelarmet vid tomgång pga lättflytande övervarm olja.

Nu kan man visserligen inte jämföra så olika motorer och installationer rakt av, men visst antyder väl detta att fläkten tar med sig ytterligare värme då den går? Brukar f.ö. även värma nävarna vid utblåset kalla dagar så rimligen för den bort en hel del extra värme? Inte jättemånga wattar men ändå om det hänger på pottkanten och eftersom den ändå bör finnas där av säkerhetsskäl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska se över motorrumsfläkten. Vid närmare eftertanke så verkar fläkten ha dåligt drag kanske sjunger på sista refrängen. I alla fall så man får ut gammal varmluft och in med ny fräsch luft när man ska starta igen. att köra med fläkten på under gång kanske är överkurs men kan tjäna sitt syfte främst under varm sommardag.

 

kan man få det att lira med detta så är det ju bra om inte får man försöka ge sig på ånglåset och isolera mellan grenrör och förgasare. vilket får bli steg 2.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jjstone: Bra plan!
Nu har du en lista på tänkbara fel och åtgärder, men det finns ett udda knep till som jag knappt vågar nämna. Någon i albinmotors forum hävdade för länge sedan bestämt att inblandning av 5 % diesel i bensinen fixat problemet. Bensinen förångas inte lika lätt varm var väl tanken. Knappast att rekommendera i ditt fall - var väl f.ö. bättre diesel förr också - men jag nämner det ändå för att göra listan komplett.
Finns f.ö. en instruktion för båtbesiktare där detta med motorns ventilation ges utrymme, kanske blir du nåt klokare av den?


[skall förtydliga min egen installation, har en extra fläkt som blåser på grenröret/förgasaren enligt denna gamla tråd. Är förmodligen den som gör största nyttan, i hamn kan jag köra den kontinueligt plus utsugsfläkten i intervall 15 sek på/ 45 avstängd för att bli av med eftervärmen?
(Den åldriga 6-hästarn har nog också överdimensionerad förvärmning av insugsluften mellan förgasare och cylinder, motorkonstruktionen var tidigare avsedd för fotogendrift och nuvarande grenrör är inte märkt "bensin" som sig bör, utan "bensin/fotogen" där den gamla var märkt enbart "fotogen". Låter litet halvdant?
Detta med slutlig finfördelning - riktig förgasning - av bränslesprayets droppar från förgasarn sker ju av värmen. Så en förgasarmotor måste alltid ha hyfsat rätt temperatur och dessutom hjälpsystem som choke/flödning om tempen är låg.) Av detta följer även att för mager blandning vid höga motorvarv ger överhettning eftersom inte avdunstningens stora avkylning fungerar som tänkt, men denna sker med fasta munstycken som aldrig bör ändras. Hmm... fast förgasar-rengöring kan vara klokt, kan väl vara trångt av smuts eller annat problem som magrar ut högfarten och därmed höjer tempen. (Mager blandning i lågfarten ger däremot knappast samma problem, är ju inte mycket till hästkrafter i det läget.)]

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...