ChristerN 2 530 Postad 10 Augusti , 2014 Hej på er i sommarvärmen! Ännu en fin semester kan nu läggas till handlingarna. Nu in i höstmörkret och drömmar om "Idealbåten!" Hjälp mig hitta vad jag söker även fast jag inte egentligen funderar på att köpa något annat än den jag har, men drömma ska man ju göra. Krav: Flybridge med plats för 6 pers uppe (och hytt med dörr vilket de flesta FB båtar verkar ha). Ståhöjd i doghouse på minst 1,95. Akterdäck med kapell med sittplats för minst 4 pers ätande vid ett bord. Minst 4 ordentliga permanenta sovplatser, en dubbelsäng med möjlighet att gå in en bit på sidorna (man börjar bli gammal och vill inte behöva krypa för att kunna bädda och kliva upp i sängen) och två ytterligare sovplatser där man inte behöver krypa in (vill kunna ta med gäster som är lika orörliga som jag). Sittgrupp inne så att minst 6 pers kan äta vid bordet. Köksdel i samma plan som matplatsen och förarplatsen. Ordentlig toa och duschutrymme. Nordisk design, dvs öppen pulpit och akterankare med ankarspel. Värme, varmvatten, spis med ugn, ordentligt stora tankar - även septik så man kan vara ute upp till en vecka. Goda stuvutrymmen. Nyare modell, kanske helt sprillans? (Man får ju drömma) Under 12x4 gränsen. Önskemål, men dessa kan jag ev göra avkall på: Halvplanande skrov för trygg gång utan stampande i sjön. Önskad fart minst upp till ca 20-25 knop. En motor med axeldrift. Stor badbrygga. Kommer säkert på mer krav och önskemål vart efter så målet är lite flytande. Ja, vad säger ni. Finns det en idealbåt för mig? Har kollat NW 390, Forbina 1100, Skilsö, NB och många fler men hittar ingen som uppfyller alla krav på en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 10 Augusti , 2014 Med enkelmontage på en sån båt så behövs även bogpropp. Finns en bayliner 2855 fly i stockholm för 150k på blocket enligt annonsen bra maskiner o övrigt fin uppfyller alla dina krav så köp soppa för mellanskillnaden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 10 Augusti , 2014 Med enkelmontage på en sån båt så behövs även bogpropp. Finns en bayliner 2855 fly i stockholm för 150k på blocket enligt annonsen bra maskiner o övrigt fin uppfyller alla dina krav så köp soppa för mellanskillnaden Ledsen men utifrån de bilder jag sett på den uppfyller den inte mer än 2-3 av mina krav. Inte stort nog akterdäck, inte dubbelsäng med möjlighet att gå in från sidorna, inte köksplats i samma nivå som styrplats och matplats, inte modernare typ av båt, inte... Men tack för förslaget. Fler förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 10 Augusti , 2014 yepp sånt har jag i programmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simons_kad44 0 Postad 10 Augusti , 2014 Hej på er i sommarvärmen! Ännu en fin semester kan nu läggas till handlingarna. Nu in i höstmörkret och drömmar om "Idealbåten!" Hjälp mig hitta vad jag söker även fast jag inte egentligen funderar på att köpa något annat än den jag har, men drömma ska man ju göra. Krav: Flybridge med plats för 6 pers uppe (och hytt med dörr vilket de flesta FB båtar verkar ha). Ståhöjd i doghouse på minst 1,95. Akterdäck med kapell med sittplats för minst 4 pers ätande vid ett bord. Minst 4 ordentliga permanenta sovplatser, en dubbelsäng med möjlighet att gå in en bit på sidorna (man börjar bli gammal och vill inte behöva krypa för att kunna bädda och kliva upp i sängen) och två ytterligare sovplatser där man inte behöver krypa in (vill kunna ta med gäster som är lika orörliga som jag). Sittgrupp inne så att minst 6 pers kan äta vid bordet. Köksdel i samma plan som matplatsen och förarplatsen. Ordentlig toa och duschutrymme. Nordisk design, dvs öppen pulpit och akterankare med ankarspel. Värme, varmvatten, spis med ugn, ordentligt stora tankar - även septik så man kan vara ute upp till en vecka. Goda stuvutrymmen. Nyare modell, kanske helt sprillans? (Man får ju drömma) Under 12x4 gränsen. Önskemål, men dessa kan jag ev göra avkall på: Halvplanande skrov för trygg gång utan stampande i sjön. Önskad fart minst upp till ca 20-25 knop. En motor med axeldrift. Stor badbrygga. Kommer säkert på mer krav och önskemål vart efter så målet är lite flytande. Ja, vad säger ni. Finns det en idealbåt för mig? Har kollat NW 390, Forbina 1100, Skilsö, NB och många fler men hittar ingen som uppfyller alla krav på en gång. Är själv ute efter samma typ utav båt ungefär så säg till när du hittar något. Kolla Galeon 390, sealine f380, nord west 370 fly, fairline phantom 38, azimut, antares 36 eller någon princess. Vad har du för budget ungefär? Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 11 Augusti , 2014 Budget och budget... Det är ju drömmar! Om man vinner på tipset och får så snuskigt mycket pengar så man inte vet vad man ska göra med dem, eller så. Jag har kollat Galeon 390 och alla de andra du föreslår utom möjligen Sealine F380 men de har alla sina brister jfrt med mina krav. Kollar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 11 Augusti , 2014 yepp sånt har jag i programmet. Förstår det! Och du producerar ca 200 av dem varje år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 11 Augusti , 2014 Du får väl ta skepparexamen då? ;-) http://www.blocket.se/helsingborg/Defever_49_Pilothouse_53043018.htm?ca=15&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 11 Augusti , 2014 Du har redan min drömbåt! Hoppas du är nöjd med den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bambina 4 Postad 11 Augusti , 2014 Hej! Jag har en Forbina 40 med 2x D4 260 som vi är helnöjda med! Den går otroligt billigt och snabbt! Köket är dock nere men då det är öppen planlösning så stör inte det samt vi har fläkt! Den har även en tredje kabin och väldigt stort akterdäck och flybrige! Hej på er i sommarvärmen!Ännu en fin semester kan nu läggas till handlingarna.Nu in i höstmörkret och drömmar om "Idealbåten!"Hjälp mig hitta vad jag söker även fast jag inte egentligen funderar på att köpa något annat än den jag har, men drömma ska man ju göra.Krav:Flybridge med plats för 6 pers uppe (och hytt med dörr vilket de flesta FB båtar verkar ha).Ståhöjd i doghouse på minst 1,95.Akterdäck med kapell med sittplats för minst 4 pers ätande vid ett bord.Minst 4 ordentliga permanenta sovplatser, en dubbelsäng med möjlighet att gå in en bit på sidorna (man börjar bli gammal och vill inte behöva krypa för att kunna bädda och kliva upp i sängen) och två ytterligare sovplatser där man inte behöver krypa in (vill kunna ta med gäster som är lika orörliga som jag).Sittgrupp inne så att minst 6 pers kan äta vid bordet.Köksdel i samma plan som matplatsen och förarplatsen.Ordentlig toa och duschutrymme.Nordisk design, dvs öppen pulpit och akterankare med ankarspel.Värme, varmvatten, spis med ugn, ordentligt stora tankar - även septik så man kan vara ute upp till en vecka.Goda stuvutrymmen.Nyare modell, kanske helt sprillans? (Man får ju drömma)Under 12x4 gränsen.Önskemål, men dessa kan jag ev göra avkall på:Halvplanande skrov för trygg gång utan stampande i sjön. Önskad fart minst upp till ca 20-25 knop.En motor med axeldrift.Stor badbrygga.Kommer säkert på mer krav och önskemål vart efter så målet är lite flytande.Ja, vad säger ni. Finns det en idealbåt för mig?Har kollat NW 390, Forbina 1100, Skilsö, NB och många fler men hittar ingen som uppfyller alla krav på en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 11 Augusti , 2014 Du får väl ta skepparexamen då? ;-) http://www.blocket.se/helsingborg/Defever_49_Pilothouse_53043018.htm?ca=15&w=3 Inga problem med skepparexamen men jag vill hålla det lite mindre. Den båten har jag kollat på bilderna ordentligt på. Den är dock lite stor för att just nu rymmas inom begreppet drömbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 11 Augusti , 2014 Du har redan min drömbåt! Hoppas du är nöjd med den! Jag är jättenöjd med min Saga 315! Saknar dock då och då en flybridge men det är inte så ofta. Mer ofta den här sommaren dock. Sen har jag och mina äldre vänner svårt att ta sig in och ut ur stickkojen. För ungdomarna är det inga problem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 11 Augusti , 2014 Hej! Jag har en Forbina 40 med 2x D4 260 som vi är helnöjda med! Den går otroligt billigt och snabbt! Köket är dock nere men då det är öppen planlösning så stör inte det samt vi har fläkt! Den har även en tredje kabin och väldigt stort akterdäck och flybrige! Tack, nu börjar det närma sig! Scoring för Forbina 40 Fly Flybridge med plats för 6 = OK Akterdäck med plats för minst 4 ätande = OK Minst 4 ordentliga permanenta sovplatser = OK Dubbelsäng där man går in från sidorna = OK Två ytterligare sovplatser där man inte behöver krypa in = Kanske? Sittgrupp inne för minst 6 personer ätandes = Kanske? Hur är det med benutrymmet? Köksdel i samma plan = Nej Ordentlig toa och dusch = OK Nordisk design = OK Värme, vv etc = OK? Ingen ugn och liten septik sätter ner betyget här Goda stuvutrymmen = OK Nyare modell = OK Under 12x4 = OK Önskemålen: Halvplanande = Nej, dessutom har Forbina rykte om att göra båtar som går billigt men på bekostnad av att de stampar i sjön. Stämmer det? En motor med axeldrift = Nej Stor badbrygga = Nej, de jag sett har ganska liten badbrygga. Nuvarande placering = 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bambina 4 Postad 11 Augusti , 2014 Hej! Jag har en Forbina 40 med 2x D4 260 som vi är helnöjda med! Den går otroligt billigt och snabbt! Köket är dock nere men då det är öppen planlösning så stör inte det samt vi har fläkt! Den har även en tredje kabin och väldigt stort akterdäck och flybrige! Tack, nu börjar det närma sig! Scoring för Forbina 40 Fly Flybridge med plats för 6 = OK Akterdäck med plats för minst 4 ätande = OK Minst 4 ordentliga permanenta sovplatser = OK Dubbelsäng där man går in från sidorna = OK Två ytterligare sovplatser där man inte behöver krypa in = Kanske? Sittgrupp inne för minst 6 personer ätandes = Kanske? Hur är det med benutrymmet? Köksdel i samma plan = Nej Ordentlig toa och dusch = OK Nordisk design = OK Värme, vv etc = OK? Ingen ugn och liten septik sätter ner betyget här Goda stuvutrymmen = OK Nyare modell = OK Under 12x4 = OK Önskemålen: Halvplanande = Nej, dessutom har Forbina rykte om att göra båtar som går billigt men på bekostnad av att de stampar i sjön. Stämmer det? En motor med axeldrift = Nej Stor badbrygga = Nej, de jag sett har ganska liten badbrygga. Nuvarande placering = 1 Hej igen Kul att du gillar Forbinan! Jag hade en halvplanade båt tidigare med en motor och måste säga att Forbina 40:an går mycket stabilare i grov sjö! Det stämmer att den stampar i direkt motsjö men det löser man genom att dra ner ifrån 28knop till ca 20-22 knop istället samt trimmar ner fören! Benutrymme i salongen är inga problem är själv 1.90! Badbryggan är stor nog att sitta och äta på för två personer! Ugn är standardutrustning annars så har de själva valt bort det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 11 Augusti , 2014 Ifall du nöjer dig med 20knop så passar Swift Trawler 34 in på resten av kraven. Provkörde en för några år sedan, underbar båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 11 Augusti , 2014 Ja, Swift Trawlers maxfart skulle jag kunna nöja mig med. Det är på många sätt ett bra alternativ men det spricker på bädden i förpiken enligt de bilder jag sett. Där är det kringbyggt med skåp, åtminstone enligt de bilder och den 360 view som finns på hemsidan. Ett minus är också den körställning som man i flera tester helt anser vara förkastlig. Sen hur den ser ut är ju mest en fråga om tycke och smak. Jag tycker den ser cool ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 11 Augusti , 2014 Hej igen Kul att du gillar Forbinan! Jag hade en halvplanade båt tidigare med en motor och måste säga att Forbina 40:an går mycket stabilare i grov sjö! Det stämmer att den stampar i direkt motsjö men det löser man genom att dra ner ifrån 28knop till ca 20-22 knop istället samt trimmar ner fören! Benutrymme i salongen är inga problem är själv 1.90! Badbryggan är stor nog att sitta och äta på för två personer! Ugn är standardutrustning annars så har de själva valt bort det! Gott att höra om sjöegenskaperna. De bilder på badbryggan som jag sett ser den väldigt smal ut. Kanske skiljer på årsmodeller? Vilken har ni? Nu ser jag att det i texterna till annonserna står att det finns ugn. Ser också att det är fristående ugn. Hur är det med benutrymmet om man tex sitter 6 pers runt bordet inne och äter? Alla sitter med benen mot varandra på ett bord där man bara utnyttjar lite mer än hälften. Blir också lite tveksam på hur långt fram bredvid bädden man kan gå, på vissa bilder ser det ut som ca 0,5 meter. Septiktanken på 100 l är väldigt liten, speciellt med tanke på de nya regler som gäller från nästa år. Är man 4 pers ombord får man nog åka och tömma efter 4-5 dar och det känns lite lite. Detta tror jag kommer påverka de flesta båtar på sikt och göra att de byggs med större septiktankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bambina 4 Postad 11 Augusti , 2014 Hej igen Kul att du gillar Forbinan! Jag hade en halvplanade båt tidigare med en motor och måste säga att Forbina 40:an går mycket stabilare i grov sjö! Det stämmer att den stampar i direkt motsjö men det löser man genom att dra ner ifrån 28knop till ca 20-22 knop istället samt trimmar ner fören! Benutrymme i salongen är inga problem är själv 1.90! Badbryggan är stor nog att sitta och äta på för två personer! Ugn är standardutrustning annars så har de själva valt bort det! Gott att höra om sjöegenskaperna. De bilder på badbryggan som jag sett ser den väldigt smal ut. Kanske skiljer på årsmodeller? Vilken har ni? Nu ser jag att det i texterna till annonserna står att det finns ugn. Ser också att det är fristående ugn. Hur är det med benutrymmet om man tex sitter 6 pers runt bordet inne och äter? Alla sitter med benen mot varandra på ett bord där man bara utnyttjar lite mer än hälften. Blir också lite tveksam på hur långt fram bredvid bädden man kan gå, på vissa bilder ser det ut som ca 0,5 meter. Septiktanken på 100 l är väldigt liten, speciellt med tanke på de nya regler som gäller från nästa år. Är man 4 pers ombord får man nog åka och tömma efter 4-5 dar och det känns lite lite. Detta tror jag kommer påverka de flesta båtar på sikt och göra att de byggs med större septiktankar. Hej Att sitta sex personer och äta är inga problem även med "storvuxna! Är säker på att bryggan är lika stor på alla Forbina 40! Att ta sig upp i bädden är väldigt lätt och har inte tänk på hur långt in man kommer men ca 1m ifrån kanten! Om intresse finns så ska mina föräldrar sälja sälja sin Forbina 11000! De har ägt båten sedan ny och är i nyskick då de är pedanter allt uppgraderats och bytts ut som ex ny D:6:a, ankarspel, bogpropeller, vvb, dynor samt är ombyggd till 1180 med nya bryggan och bäddar i fören som man går upp på sidan istället! Troligen Sveriges finaste 11000(80) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 11 Augusti , 2014 Storebro 410 commander kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grolander 0 Postad 11 Augusti , 2014 Viksund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 11 Augusti , 2014 Storebro 410 commander kanske Commander 410:an är ju en jättesnygg båt och jag gillar inredningen skarpt men har kanske lite svårt för styrplats på babords sida. Kanske är jag för konventionell? Den har dock endast begränsad möjlighet att komma åt bäddarna i förpiken från sidan och jag tror att inredningen kanske är lite för ömtålig med så mycket trä. Klar nr 2 (minst) i denna jakt på idealbåten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 11 Augusti , 2014 (redigerade) Viksund Ja, Viksunds båtar har jag också kollat på. Verkar också riktigt fina och jag har en gång haft dem som mina favoriter. På 360 St Cruz FB, som är den modell som landar under 12x4, får man också knäcka ryggen rätt rejält när man ska bädda i förpiken. Ligger nog som nr 2 här tillsammans med Storebron. Tusan också att det ska vara så svårt att hitta en som har allt! Tack för alla idéer! Fortsätt mata på även om jag kanske "sågar" era förslag, för jag har kollat runt ganska mycket även om jag inte direkt kommer ihåg vad respektive modell föll på. Kanske måste jag, om jag någon dag ska köpa ny båt, göra avkall på min kravlista. Förresten. Min nuvarande båt, Saga 315, har en lösning som jag gillar. Man går längs skarndäck hela vägen tills man kommer till aktern där man går ner på badplattformen innan man går in genom dörren och kapellöppningen till akterdäck. På min förra båt, Nimbus 29 Coupé, fick man stå och balansera på skarndäck och öppna kapellet och sedan smyga sig in genom en lite för trång öppning i kapellet. Bra kanske när man är ung och vig men när man blir äldre blir det svårare. = nytt krav! Edit: 360 St Cruz verkar att ha alldeles för smal huvudända när jag kollar på bilderna lite mer. Någon som har erfarenhet? Redigerad 11 Augusti , 2014 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 12 Augusti , 2014 Titta på Skorgenes 350 Nordic, inte dum. http://www.blocket.se/stockholm/Skorgenes_350_Nordic__2008_54453445.htm?ca=15&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 12 Augusti , 2014 Även denna faller på konstruktionen av bädden i förpiken som är en variant som ligger på snedden. Går man till dess "storasyster" 375 är den visserligen byggd för att man ska ligga med huvudet mot fören men bädden har inga mellanrum mellan skrov och bädd så då måste man bli 25 igen om man ska bädda . Är fortsatt tacksam för alla idéer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 12 Augusti , 2014 Vad tror du om denna då, är inte priset på gränsen till "för bra"? http://www.blocket.se/stockholm/Princess_42_fly_2006_55437280.htm?ca=15&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 12 Augusti , 2014 Vad tror du om denna då, är inte priset på gränsen till "för bra"? http://www.blocket.se/stockholm/Princess_42_fly_2006_55437280.htm?ca=15&w=3 Tydligen var priset för bra. Annonsen är nu borta... Vad var det för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 13 Augusti , 2014 (redigerade) Vad tror du om denna då, är inte priset på gränsen till "för bra"? http://www.blocket.se/stockholm/Princess_42_fly_2006_55437280.htm?ca=15&w=3 Tydligen var priset för bra. Annonsen är nu borta... Vad var det för båt? Det var en Princess flybridge 42 från 2006 med typ 450 timmar, till ett pris på 1 195 000:- Redigerad 13 Augusti , 2014 av Chha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser