Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Bicc

Offeranod kylsystem volvo penta?

Rekommendera Poster

Ska börja med att erkänna att jag aldrig varit någon fena på motorer. Har en volvo penta 2002 i min segelbåt. Baksidan av motorn är mycket svåråtkomlig men med ett litet ryggskott som insats går det att nå det mesta. Har i år noterat en del rost vid skarven mellan avgaskröken och den del av motorn den är skruvad mot. Har regelbundet bytt offeranod på propelleraxeln som går åt men började googla lite och ser att det även skall finnas en zinkanod till kylsystemet. Kan dock inte lyckas hitta den i verkligheten och får inte upp den i någon sprängskiss när jag letar.

Är det någon som vet var kylsystemets offeranod skall sitta och hur mycket rost på motorn är acceptabelt?

Klämmer in en fråga till när jag ändå är i farten.

Har aldrig bytt olja i backslaget (bifogar en bild från en annan motor med svart pil). Hur ofta gör ni det och går det till på samma sätt som när man byter vanliga oljan? Dvs varmkör och sug ut ur inspektionshålet?

post-101725-0-88249800-1407694908.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan börja med frågan om var du hittar offeranoden. Den är nummer 22 på bifogad bild. Den kan dock ha ersatts av en slanganslutning om du har färskvattenkylning monterad.

post-92644-0-04032700-1407700565.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan börja med frågan om var du hittar offeranoden. Den är nummer 22 på bifogad bild. Den kan dock ha ersatts av en slanganslutning om du har färskvattenkylning monterad.

attachicon.gifsshot-1.png

Tack ska ned och titta idag. Motorn har separat färskvattenkylning. Är det då den alternativa bilden till höger som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade hur det ser ut igår men har ingen smart telefon:

post-101725-0-79224900-1407843601.png

Vid gul och röd pil går det in en slang i min motor. Vid svart pil sitter det en mässingliknande bult indragen som är till viss del målad med motorfärg. Bör det sitta en anod där och törs man skruva ut bulten eller kommer det spruta kylarvatten då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du färskvattenkyld motor, behöver du nog inte ha någon zinkanod. Vi hade inte det på vår V-P 2003T som standard är färskvattenkyld. Inte heller jag jag haft en zinkanod i någon bil jag haft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...