Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025
Mackey

Koll på hålltanken lätt och billigt

Rekommendera Poster

Vi installerade en mätare för spolvattnet till toan för att ha koll på när det är dags att tömma tanken,. Det var ett tips från någon här på MG eller på Sailguide.
552059_BB_00_FB.EPS_250.jpg

Mätaren visar både total mängd och mängd vid senaste spolning.

Det är pedagogiskt både för oss som äger båten och för gäster att se hur mycket man spolar. Kan säkert vara ett bra komplement även om man har en tankmätate.
På totalmätaren ser man ungefär när det är dags att tömma tanken. Det som krävs är en "kalibrering" så att man ser vilken volym man har på mätaren när tanken är full.
Har funkat utmärkt.

Finns på Conrad för 140:- kr.
http://www.conrad.se/Vattenfl%F6desm%E4tare-Gr%F6n,-Svart.htm?websale8=conrad-swe&pi=552059

• Man kan nollställa båda verken när man vill.
  • Det verk som visar aktuell spolning nollställer sig själv när teckenfönstret slocknar, så den är nästan alltid nollställd när det är dags för nästa.
  • Det verk som visar total spolmängd måste man nollställa själv. Den knappen måste hållas intryckt en stund så man nollställer inte totalen av misstag.
  • Mätaren startar av sig själv när det kommer flöde genom den.

Väl investerade pengar och arbete tycker jag.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan i vår båt. Helnöjd faktiskt. Min visar inte exakt mängd på räkneverket mot verkligheten, men det kan man prova ut, så man vet hur mycket man ska lägga till. Klart prisvärt alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...