Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
ulfa

Ryds DC eller Askeladden ?

Rekommendera Poster

Hej, skulle vara tacksam för era erfarenheter av följande båtar: Ryds 20 DC, Ryds 23 DC, Ryds 620 DC samt Askeladden 645 Beetle. Positivt/negativt ? Handhavande, utrustning, gång i sjön, praktisk erfarenhet, prisvärdhet, etc etc. Vi är 2 vuxna och 2 barn men vill kunna ta med 2 vuxna. Tack på förhand. /Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Ryds 20 DC, Ryds 23 DC: Inombordare. Fördel bl a bättre förutsättningar att få tyst installation av motor. Billigare att försäkra då de är mindre stöldbegärliga. Nackdelar kan vara att de är lite svårare att komma åt att serva och ev lite mer att tänka på vid vinterkonservering. Ev kan de inte tiltas upp lika mycket som utombordare så om du håller till mycket i grunt vatten kan det vara en nackdel. Ryds 23 DC har testas i svensk båtpress: Vi Båtägare 0407 RYDS 23 DC, TEST Båtnytt 0408 RYDS 23 DC, TEST Båtnytt 0501 RYDS 23 DC, TEST Det jag kommer ihåg utan att behöva gå och kolla i nån av tidningarna är att den går mycket bra i sjön, även i lite grövre sjö. Men mycket svår att nå motorinstallationen för inspektion och service. Stolarna för veka också att stå och köra och luta sig emot. Ryds 20 DC har jag ej läst nån test om, men såvitt jag vet är skrovet samma som 620 DC så är det nog bara att gå på vad som framkommit om den i t ex tester. Ryds 620 DC: Utombordare. Nackdel av ovanstående resonemang är att de i regel är dyrare att försäkra p g av förhöjd stöldrisk. Men lite enklare att serva själv i regel och mer lättåtkomlig för att meka för att göra service förstås. Ryds 620 DC går bra i sjön men något spartansk inredning samt ståstolar extra tillbehör (var det förr i alla fall). Vi Båtägare 0106 RYDS 620 DC, TEST Båtnytt 0303 RYDS 620 DC, TEST Askeladden 645 Beetle: Askeladden har nog lite bättre kvalitet på sina båtar än Ryds, som kanske bör tas med i beräkningen. Men så är också Askeladdens båtar rätt dyra. Men en sak vet jag om 645 Beetle det är att den har markant planingströskel och dålig sikt genom rutan då den har ganska stor lutning. Fin layout på sittbrunnen om man kollar på Askeladdens hemsida. Båtnytt 0308 ASKELADDEN 645 BEETLE, TEST Du kan beställa testerna ovan här, eller kolla på biblioteket: http://www.marinan.com/bestall_tester/index.html Om du skall köpa nytt gissar jag att Ryds 23 DC ger mest för pengarna jämfört med Askeladden 645 Beetle. Annars är ju Askeladdens nya Z7 hur fräck som helst, men kostar nog en hel del. Själv har jag en liten mindre bowrider, Yamarin 5820 med Yamaha F115 som duger för dagsturer för ca 5 pers (är dock godkänd för 7 pers). Och så är den trailerbar med B-kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Hej ulfa! Jag har själv haft en 20DC som jag var jätte nöjd med. Min familj man, hustru och ett barn på 140cm. Vi tre kunde sova i den inne i ruffen men knappt. Nackdelen var lågt rufftak, men det är det i alla de båtarna du nämt. En annan stuvutrymmet, Då man skulle sova fick man bära ut allt från ruffen.Annars var det en kanon båt för bad, vattenskidor, fiska och glida i. Sova gick men inte i veckor. Med bärbar gasolplatta (kostar ca 300 kr) och en elektrisk kylbag var det kanon. Ett barn eller båda kan kanske sova ute i sittbrunnen. Jag hade ofta med mig mina föräldrar ut över dagen och det gick jätte bra. Barn söker sig gärna ifrån solen och går ofta in i ruffen då sitter man mycket bra i 20 Dc. Innombordare föredrar jag men det är en smaksak. En större bad brygga är att föredra och du sitter mycket bra bak på motorhuven. Det är också bra om man kan vrida frontstolarna mot bordet i sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Askeladden är ju snyggast! Men det är ju en smaksak Ett angenämt problem du har! lycka till :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man göra reklam här på forumet? Det finns nämligen andra båtar i segmentet som är betydligt mer prisvärda och kanske bättre lämpade för ändamålet än ovan nämnda fabrikat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SwedPol 26 Cruiser, så klart. www.batochfritid.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jonas

Hej! Har själv en Ryds 23 DC och är MYCKET nöjd! Helt underbar i sjön och låg planingströskel. Askeladden Beetle är oxå fin men vad som avgjorde till Ryds fördel för min del var höjden i ruffen. Ryds 23 DC är den enda av båtarna du nämner som man kan sitta rak i ruffen! Det här med svåråtkomligheten till motorn har dom fixat till med en lucka på årets modell... Klart prisvärd då konkurenterna kostar betydligt mer... MVH Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...