Laxen91 0 Postad 10 Augusti , 2014 (redigerade) Tjena. Är ganska ny inom båtmek och jag har köpt en evinrude som nu slutat driva. Har letat febrilt på både motorn (drivning/växling) och på sprängskisser men inte lyckats hitta någon j*vla brytpinne.... -.- Redigerad 10 Augusti , 2014 av Laxen91 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen91 0 Postad 10 Augusti , 2014 (redigerade) Var kan man lägga upp bilder på motorn? Blir lite lättare för någon expert att känna igen motorn då... Redigerad 10 Augusti , 2014 av Laxen91 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evinrudeHans 0 Postad 10 Augusti , 2014 Du kan klicka på Använd fullständig editor för att ladda upp bilder. De får dock inte vara för stora Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen91 0 Postad 10 Augusti , 2014 Ja då gick de lättare ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 10 Augusti , 2014 Splisad axel torde innebära att det finns en gummihub i propellern som kan ha släppt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen91 0 Postad 10 Augusti , 2014 Men axeln driver inte när motorn är igång heller!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 10 Augusti , 2014 (redigerade) Du förväntar dig alltså att propelleraxeln skall rotera utan att motorn är igång?Så tolkar jag i vart fall det du skriver. Jag antar att du menar att propelleraxeln inte roterar när växlarna läggs i. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0219545&path=BRP~A0000023~M0012786~M0012855~M0012856~C0219545&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Kolla om piniondrevet (35) lossnat från drivaxeln. Kolla Clutch dogen (31), splinsen på propelleraxeln där dogen löper och tänderna på fram och backdrev som skall låsa mot clutch dogen. Redigerad 10 Augusti , 2014 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen91 0 Postad 10 Augusti , 2014 Nej menade mer att propellern inte rör sig, inte HELLER axeln... Förstår knappt hur du fick ihop de på ett sånt sett men tack för tipset iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen91 0 Postad 10 Augusti , 2014 Hade varit roligt att få fram så mycket info om denna motor som möjligt då jag endast vet att det är en evinrude 20hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen91 0 Postad 10 Augusti , 2014 (redigerade) Du förväntar dig alltså att propelleraxeln skall rotera utan att motorn är igång? Så tolkar jag i vart fall det du skriver. Jag antar att du menar att propelleraxeln inte roterar när växlarna läggs i. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0219545&path=BRP~A0000023~M0012786~M0012855~M0012856~C0219545&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Kolla om piniondrevet (35) lossnat från drivaxeln. Kolla Clutch dogen (31), splinsen på propelleraxeln där dogen löper och tänderna på fram och backdrev som skall låsa mot clutch dogen. Nummer 58-59 vad är det? Jag har kollat nu, det som jag kunde se och som jag antar är fel var att cradlen vid clutch dogen hade lagt sig ur spåret men de kan väll inte vara det som varit felet från början? Redigerad 10 Augusti , 2014 av Laxen91 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 10 Augusti , 2014 Var är drevet som sitter på motoraxeln nr 35 i skissen. Kan motoraxeln va knäckt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 10 Augusti , 2014 58 -59 är till för att ge ett clutch dogen ett distrikt läge för friläget. Jämför kulan i den fyrkantiga tappen på spärrskaftet som håller hylsorna på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen91 0 Postad 10 Augusti , 2014 Var är drevet som sitter på motoraxeln nr 35 i skissen. Kan motoraxeln va knäckt? Drevet ligger vid sidan, de satt löst så ville inte tappa bort det. Har haft ute hela drivaxeln och den ser hel ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen91 0 Postad 10 Augusti , 2014 Guestsson du verkar ganska high på det här om du har något mer tips så skicka gärna pm har inte lyckats med några framsteg idag heller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen91 0 Postad 10 Augusti , 2014 Nedre delen på axeln precis emellan där den smalnar av och där splinsen börjar så är den delad... Har en bild till där delarna ligger ifrån varandra men kunde inte ladda upp den.. Någon som vet var man kan hitta en sån axel för en billig slant? Bor på Hisingen i Göteborg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 Augusti , 2014 (redigerade) Menar du drivaxeln? Det är den som finns på bilden, men du klarde ju inte att ladda upp rätt bild skriver du. Du har ju länk till en sprängskiss så referera gärna siffror/beteckningar till denna. Engelska går bra. Här finns en generell länk om växelhus. Tyvärr har en del bilder ramlat bort då forumet uppgraderades, men den är nog ganska informativ ändå. Kontakta admin om du vill ha tråden lagad. Vad är det för fel på axeln? Redigerad 11 Augusti , 2014 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 11 Augusti , 2014 (redigerade) Nedre delen på axeln precis emellan där den smalnar av och där splinsen börjar så är den delad... Har en bild till där delarna ligger ifrån varandra men kunde inte ladda upp den.. Någon som vet var man kan hitta en sån axel för en billig slant? Bor på Hisingen i GöteborgKolla med Marko på Turin Marin 031-3358300, ligger på ringön mitt under götaälvbron. http://www.turinmarin.se/contact_us.php Redigerad 11 Augusti , 2014 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laxen91 0 Postad 11 Augusti , 2014 Menar du drivaxeln? Det är den som finns på bilden, men du klarde ju inte att ladda upp rätt bild skriver du. Du har ju länk till en sprängskiss så referera gärna siffror/beteckningar till denna. Engelska går bra. Här finns en generell länk om växelhus. Tyvärr har en del bilder ramlat bort då forumet uppgraderades, men den är nog ganska informativ ändå. Kontakta admin om du vill ha tråden lagad. Vad är det för fel på axeln? Drivaxeln är av precis ovanför splinsen.. Det står ju i texten ovanför bilden Tack för tipset pseudonym Mitt problem nu är att motorn är minst 41 år.. Alltså minst -73 haha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skaningen 1 Postad 29 Mars , 2015 Har du inte fått tag i en sådan axel så har jag ring 0702959577 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Mars , 2015 Laxen91 skrev: Hade varit roligt att få fram så mycket info om denna motor som möjligt då jag endast vet att det är en evinrude 20hk.Kollat denna manual?Går att zooma rejält, synd bara att de aldrig fixar de osynliga reglagen. Eller är det bara min webbläsare Firefox som har problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser