Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Chrille_82

Utväxling Mariner magnum V6

Rekommendera Poster

Är det någon som har information om Mariner Magnum III 150hk V6 från 2002?

 

Utväxling på drevet, maxvarv vid WOT, bränslesystem osv.

 

Är det en bra motor eller ett svart får?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla lite, men minns den som 2,5L V6 med 1,87 i utväxling och förgasare. Maxvarv bör i så fall ligga runt 5600.

 

Är i så fall samma som mercury 135-200 från samma år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående utväxling hittar jag 2:1 på några ställen, men också 1,78:1.

 

Resterande verkar stämma. Jag har ju precis köpt en 2,5 200hk -05 som har samma grundkonstruktion och den går riktigt bra. Min har stått ett par år och har därför mekat en del kylning. Det är många som rekommenderar impellerbyte senast vart annat, men helst varje år. De tappar tydligen tryck gradvis ganska fort.

 

Dessa V6or har tillverkats i måånga exemplar och verkar generellt vara lyckade konstruktioner. De är inte så snåla, men vem tror det om en 2t med förgasare.

 

De finns även som EFI, då står det Magnum 150 EFI och de är likt Mercurys EFI eftertraktade. Mercury och Mariner är dessa år exakt samma på de flesta/alla modellerna.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Jag har oxå hittat uppgifter om både 2.1 och 1.87 och om jag inte förstår det hela helt galet så hade den "vanliga" 150hk 2:1 och Magnum hade 1:87

 

Det där med utväxlingen är väldigt viktigt för toppfarten om man ska en bit över 50Kn och tyvärr visste inte ägaren vad det är för utväxling, står det stämplat någonstans?

 

Förgasarmotor är det ju som sagt, undra hur mycket törstigare den är gentemot min Mariner 100hk elpto?

 

Precis Mercury Mariner är samma lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta motornr och ring exvis Båtaccenten så ska de kunna se vad det är för hus. Maxvarv står förövrigt på motorskylten där motornr står.

 

Fin motor, jag säger köp och är bra pris också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, du har sett den med eller? Komptestet enligt ägaren är 8.7-9.2 mellan cylindrarna, kan man utgå från att det är en frisk motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min har typ samma siffror och man brukar säga att inom 10% skillnad är ok. Min har dessutom gått mindre än 100 timmar, så den borde vara ok. Jag tycker att siffrorna du fått låter bra.

 

Många säger att de har exakt samma siffror över alla, men har själv inte fått det på någon motor jag mätt på.

 

Yes, hade den dykt upp när jag letade hade jag köpt den...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite update.

 

Motorn endast körd 2012 av nuvarande ägare då den gått varm och stannat.

Ena cylinderpackningen och toppackningen byttes samt termostaterna och bussningen upp till riggen från impellern dock inte impellern!?

 

Har sedan endast startats med spolmuff på land och då gett dessa värden på kompressionen.

 

Då vet man ju inte mycket om hur den yttrar sig monterad på båt och körd i sjön.

 

Vad ska man tro? Hmmm....livet är förvisso en chansning men ibland har man möjlighet till att påverka lite ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då skall vi fundera lite här...

 

Motorn har överhettningslarm, har det gått? Fanns skvallerstråle?(dessa har dålig stråle på tomgång, men över 12-1400 varv ska det spruta ordentligt. Har motorn fått olja eller är det därför den gått varm och nypt? Nöp den på maxvarv eller tomgång?

 

Vem bytte cylinder+ toppackning och kollades motorn igenom i samband med det?

 

Att bara ena sidan byttes kan tyda på att bara den sidan gick varm och då kan det mycket väl handla om termostaten eller dåligt kylvattentryck på lågvarv.

 

Är det så att den är genomgången av mekaniker efter händelsen känns det mer ok än om han själv öppnat och bytt det han såg typ...

 

Impellern byts helst varje, men annars vart annat år. Bussningen brukar inte bli dålig av sig själv utan mer vid impellerbyte om jag inte är ute och cyklar.

 

Du har helt rätt i att man inte vet förens man kör motorn med belastning. En skuren motor kan mycket väl gå ok på tomgång, men dör med växeln i. Detta är inte ovanligt, men något många bortser ifrån.

 

Kanske om det blir köp att du får betala hälften efter motorn är testad på båt?

 

Många motorer fungerar som om inget hänt många år efter de värmenypt, men det beror på hur det gick till och om turen är med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten: Jag komptestar alltid mina motorer kalla. Motorn behöver ju inte gå för at komptestas. Det man visserligen kan göra är att mäta kall+ varm för att se om det skiljer mellan cylindrarna då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt ägaren hade han bara kört en gång med motorn 2012 varningsignalen tjöt för överhättning och motorn dog med en gång.

 

cylinderpackning och toppackning på högra sidan byttes eftersom cylinderpackningen hade spruckit blev det givetvis dålig komp.

 

Sedan byttes termostaterna och dom såg tydligen inget vidare ut samt att bussningen från impellerhuset upp till riggen inte fanns, frågan är, vart har denna bussning tagit vägen? Har det varit någon tidigare klåpare som skruvat med motorn, ja det får man nog aldrig veta.

 

Han låter mig göra ett komptest vid varm motor om jag vill.

 

Det bästa hade ju varit som jag skrev tidigare att man kunde testköra på båten men det blir så mycket krångligare att få till en sån önskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avböjde köp, nog för att motorn säkert är helt ok men ingen utav dom kända aktörerna på marknaden vill försäkra mitt ekipage med den motorn, blir både övermotoriserad och för hög toppfart säger dom.

 

Båten är typad för max 115hk och toppfart 40Kn

 

den setup jag har idag är:100hk och toppfart på 41-43Kn

 

Finns säkert någon specialförsäkring man kan teckna men då skjuter väl premien i höjden misstänker jag.

Redigerad av Chrille_82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat med Svenska sjö? De brukar försäkra lite mer motor än de andra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är förövrigt dom jag haft båten försäkrad i 4 års tid. När jag pratade med dom fick jag svaret att dom inte vill/kan teckna om försäkringen med den motorstyrkan.

 

Finns säkert bolag som tar emot den och så länge inget händer och premien betalas in är dom nöjda men om nåt inträffar får man väl inte ut ett öre då dom lär hävda att den är övermotoriserad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid trist med dessa regler:(

 

Visst förstår man när man ser hur dåligt många kör, vilket inte minst syns i biltrafiken.  Men tillhör man de som sköter dig och under kontrollerade former vill åka fort är det trist att bli stoppad pga detta...

 

Synd på motorn som även om detta ex kanske inte var perfekt, var billig och om den går som min 200hk gör är det bra klipp och går fint och tyst IMO. Stor skillnad på gassvar och klipp mot min gamla 200hk Yamma. Det märks att många drifttimmar och ålder tar ut sin rätt.

Du får köpa nya dekaler och göra om den till en 135hk och se om de nappar då;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har information om Mariner Magnum III 150hk V6 från 2002?

 

Utväxling på drevet, maxvarv vid WOT, bränslesystem osv.

 

Är det en bra motor eller ett svart får?

 

 

 

Utväxling 1.87:1

5000-5500 rpm vid WOT

Förgasare

 

Sen undrar jag om du är säker på årsmodell. Har för mig att Magnum III bara byggdes till 2000

Men jag kan ha fel där. Kolla motor nr/årsmodell, Innan du köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte blivit något köp, tyvärr pga att motorn är ynka 35hk för mycket för vad båten är typad för.

 

Är inte ett dugg orolig för vikten och påfrestningarna med denna motor då jag i samband med totalrenovering utav båten både gjorde akterspegeln 15mm tjockare +att jag plastade extra knän.

 

Synd som sagt för det hade varit en perfekt setup tillsammans tror jag :0)

 

Googlade runt lite och såg ett försäkringsbolag som heter Försäkringsproduktion som tydligen inte är dyra i årspremie och som dessutom inte är så kinkiga med övermotoriserade båtar men har inte hittat något skrivet på nätet om hur pass bra dom är när/om det händer en olycka.

 

Motorns serienummer är förresten:0T512945 och jag tror med stor säkerhet att det är en 2002:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar vara en 2002:a

Jag har haft flera båtar försäkrade med för stora motorer. Premien har blivit mkt dyrare. Har dock aldrig råkat ut för ett försäkringsärende. Så jag vet ju inte hur dom bedömmer det då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör man inte kunna be om något dokument där det står att motor/båtkombinationen är accepterad av bolaget och fullt försäkrat enligt ordinarie villkor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha... Den har jag oxå tittat på ;0)

 

Hittade detta på svenska sjös forum angående övermotorisering: http://kundo.se/org/svenska-sjo/d/for-stor-motor/

 

Dom står alltså inte för något som är relaterat till för stor motor. Om man tex. Har en för stor motor på och den blir stulen tycker jag dock att man har rätten på sin sida eller?

 

Men som du skrev tidigare Mange, att man förstår att dom måste ha en gräns någonstans oavsett om man är nybörjare eller erfaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...