Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
tobbo166

Flexibel/skalbar/ekonomisk navigationslösning

Rekommendera Poster

Vi kör med varsin iPhone (när man behöver GPS koordinat, mest utomskärs) och sjökort idag, vill inte kosta på dyr Garmin plotter mm när vi ska byta båt om några år (se: http://www.maringuiden.se/forum/topic/74157-lämplig-långfärdsbåt-ca-36-fot/?p=513133#entry513133). Om man skaffar laptop med Windows 8 och en platta med vattentätt skal i sittbrunnen. Vill få in data i laptopen via nån standard. NMEA eller SeaTalk eller vad som dominerar marknaden vad gäller protokoll. Då skulle jag kunna ha div givare, gps puck, vindmätare, kanske tom givare för färskvattentank osv? Vilka programvaror klarar vad som helst för givare, dvs maximalt skalbara? Tänker att en sån lösning kan överflyttas till nästa båt? Troligt är ju dock att den vid inköp har div hårdvara redan. Fast det kan ju vara backup...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inte fast montera en plotter, med ett "löst" montage är det enkelt att ta med till nästa båt.

Min erfarenhet är att telefoner, paddor och laptops är ett betydligt sämre alternativ. Den största nackdelen som jag ser det är skärmarna som ofta är betydligt svårare att avläsa i t.ex. skarpt solljus.

Våra plottrar läser du enkelt i med och motljus och allt däremellan. När det mörknar är det mycket enkelt att justera ljusstyrkan på skärmen så att de påverkar mörkerseendet så lite som det är möjligt.......

En GPS-plotter av idag kan med NMEA-2000 i princip visa den information från olika givare som du vill... så varför krångla till det?

Laptop, vattentät padda, gps-puck......  jag hade räknat noga på det där..... inte alls säkert det blir billigare än en "färdig" plotter....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppgraderingar då? Med laptop + padda kan jag byta mjukvaror, hårdvara osv lite hur som helst. Kan jag lita på att ny Garmin plotter om fem år stödjer alla hos puckar mm jag har?

Vet att DSC tar data från plottern. Antar den lika gärna kan ta data från laptop med navigationsmjukvara? Kan man fjärrstyrs DSC knappen från plottern/paddan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...