Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Mauritx

Hur lifter man båten lättast för att spackla/måla kölen underifrån, (alltså delen som står mot marken)

Rekommendera Poster

Funderar på hur jag gör... jag kommer att behöva måla/spacklad efter att jag fastnade på grund som jag redan berättade. 

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu behöver spackla, vilket jag betvivlar att du kommer att behöva - din båt tål mer än du tror, så skulle jag använt en lastbilsdomkraft och pumpat upp båten några cm med den, fixat nya träklossar så att kölen efter nedsänkning endast står på akterdelen av kölen.

Men tänk inte för mycket på det nu, båtar är till för att användas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du kan tänka på är att när båten tas upp i höst kan du ställa den på lite högre klotsar och lämna fritt längst fram. Då kommer du åt att fixa det som ev. måste fixas.

Ta ett snack med de som ansvarar för upptagningen i samband med att båten ska tas upp och berätta vad du vill uppnå så kan du säkert få lite hjälp med pallningen så att kölen blir så åtkomlig som möjligt.

Glöm kölen nu...

Mackey

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick en kraftig grundstötingsskada för tre år sen pga att jag gick på grund ganska kraftigt två gånger samma sommar. Tvärstopp mot den bohuslänska graniten - dessutom två gånger.

När jag hade uppe båten för två år sen såg jag att främre delen på kölen var kraftigt sargad, men jag hade inte tid att åtgärda skadan - så jag målade över med bottenfärg (hjälper inte ett skavtt mot vatteninträngning) och sjösatte. Sen låg båten i sjön i två år. Har ibland funderat på om det trängt in mycket vatten längs järnkölen - det är ju inte speciellt bra. Å andra sidan är det ju en gammal båt - byggd 1979 - så lite "småblesyrer kan ju inte va så noga.

När jag tog upp den i våras hade jag bättre med tid och ville fixa till skadan. Ett bekymmer är ju att få torrt. Nu visade det sig att Norska Fjordvarvet inte är några fuskpellar. Sandgjutingen runt kölen var tjock och väl gjord. Det hade inte trängt in nåt vatten till järnkölen. Jag slipade bort det som var löst av laminatet - säkert 3 cm och lät det hela torka. Spacklade i med epoxyspackel. När spacklet härdat laminerade jag på några lager med epoxylaminat, bottenmålade och sjösatte.

post-53310-0-28762600-1407668971_thumb.jpg

De repor du ev fått -troligtvis mest i  bottenfärgen kan du nog bortse från. Om de är nån mm djupa så kan du ju spackla i lite epoxyspackel  nästa vår eller bara bottenmåla. 

Gör som Mackey föreslog

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick en kraftig grundstötingsskada för tre år sen pga att jag gick på grund ganska kraftigt två gånger samma sommar. Tvärstopp mot den bohuslänska graniten - dessutom två gånger.

När jag hade uppe båten för två år sen såg jag att främre delen på kölen var kraftigt sargad, men jag hade inte tid att åtgärda skadan - så jag målade över med bottenfärg (hjälper inte ett skavtt mot vatteninträngning) och sjösatte. Sen låg båten i sjön i två år. Har ibland funderat på om det trängt in mycket vatten längs järnkölen - det är ju inte speciellt bra. Å andra sidan är det ju en gammal båt - byggd 1979 - så lite "småblesyrer kan ju inte va så noga.

När jag tog upp den i våras hade jag bättre med tid och ville fixa till skadan. Ett bekymmer är ju att få torrt. Nu visade det sig att Norska Fjordvarvet inte är några fuskpellar. Sandgjutingen runt kölen var tjock och väl gjord. Det hade inte trängt in nåt vatten till järnkölen. Jag slipade bort det som var löst av laminatet - säkert 3 cm och lät det hela torka. Spacklade i med epoxyspackel. När spacklet härdat laminerade jag på några lager med epoxylaminat, bottenmålade och sjösatte.

attachicon.gifXDSC_0284.jpg

De repor du ev fått -troligtvis mest i  bottenfärgen kan du nog bortse från. Om de är nån mm djupa så kan du ju spackla i lite epoxyspackel  nästa vår eller bara bottenmåla. 

Gör som Mackey föreslog

Jag dök igår och kollade under båten med en cyklop,  och bottenfärgen är borta längs hela kölen och i roder (längs ner på botten av kölen och roder).  

Roder: Jag drog med handen och kunde inte känna någon repor eller dylik, det kändes som när man drar handen över gelcoat i det delarna färgen är borta.  Det är vit och slät yta. 

Kölen: 

Fram: färgen är borta men jag kunde inte känna några repor när jag drog med handen där färgen var borta.

Bak: Samma här färgen borta men jag känner inte några repor.

Längs i Mitten:  Kände en djupare repa?  på bottenfärgen? kanske tjockare bottenfärgen där? det var vit i  jag drog med fingren i repan och kände inget skada utan det var slät som gelcoat och det såg vit ut.

I en parti, kändes på en sida som gelcoat men sedan när man drog handen längs ner underifrån kölen kände jag på en klippa, stop där.. antar att det är en tjocklager bottenfärgen.  Jag kunde inte se några skador eller känna som om det var laminat eller så.   

Min båt har varit fixat for 2 år sedan för en kraftig grundstötning. kanske det är den som fixades som inte är i nivån..?? 

Ja... jag vet... jag kommer att ta några 2st högre klossar och ställa båten på den, jag tror med största sannolikhet att det är bara att pensla på nytt båten färgen.  

jag skulle bli förvånad om det skulle bli någon skada förutom bottenfärgen som gick bort med hänsyn till att jag drog båten med en rep och den hade inget fart...  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det saknas bottenfärg helt och hållet under kölen har det nog inte varit någon bottenfärg där alls, själv målar jag aldrig under kölen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en bild som jag tog när jag kollade båten innan jag köpte och det såg ut så här:

Alltså det fanns inget bottenfärgen där och det såg ut inte som nytt heller, antar att det är samma över hela kölen. 

Det tyder på att förra ägaren har känn på grund några gånger när han lagt sig i naturhamnar och inte måla det någon mer. 

post-99780-0-23119400-1408052444_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som en normalt använd båt. :-)

Våren brukar gå åt till att fixa mindre "parkeringsskador" vilket är helt normalt.

Om skadorna gått igenom in till glasfibern är det bra att redan på hösten slipa av lite lätt och låta det stå och torka över vintern. Sedan är det epoxi-filler på våren.

Ett tips är att epoxi inte fäster på pastfilm typ Gladpack, men däremot härdar bakom den. Täck lagningen med gladpack, spänn försiktigt för hand så lagningen blir så slät som möjligt. Minskar och ev eliminerar slipjobbet efteråt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...