kastalwi 0 Postad 9 Augusti , 2014 Hej, jag funderar på att köpa en Albin 25:a där det sitter en VP MD17. Problemet är att nuvarande ägaren inte har någon som helst historik eller dokumentation på båten och motorn. Vad jag kan bedöma så är båten i hyfsat skick. Det jag undrar är om någon har efarenhet av VP MD17 i Albin 25? Vad bör man titta på? Vad är vanliga fel? Skulle ni köpa en Albin 25 eller annan båt utan någon information eller historik att tillgå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 9 Augusti , 2014 Den första fråga jag skulle ställa är motorn färskvattenkyld,om ja, har den varit färskvattenkyld hela tiden. Om det är något som tar dessa motorer är det rosten inte driftstimmarna. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Augusti , 2014 titta efter en båt med bytt maskin, gärna 4cyl. 45 till 60 hk båten klarar utan tvekan så stor maskin och 4 cyl. kan på intet sätt jämföras med den skakiga gången på MD 3/ MD 17 båtar med bytt maskin brukar kosta obetydligt mer än en med orginalmaskin som kan vara upp mot 40 år gammal. kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 631 Postad 10 Augusti , 2014 (redigerade) Håller med om rosten. Är den tilltänkta MD17C-motorn färskvattenkyld kan den gå i 30 år till. Men den är gammal, så priset skall vara därefter. Bytt till större motor i all ära, men det skall i så fall vara på DL-modellen med bättre bärighet i akterns skrovform. Annars gör det inte någon större nytta, mer än att den just är nyare. Ser man inte skrovet eller inte har tränat öga, är förvaringsskåpen på varje sida längst fram vid hyllorna i alla fall en hint om att det är en DL. Kolla själv och lita inte på säljaren. DL kom i och med årsmodell 1973 (inte 1974 som PB angav i en artikel för ett tag sedan). På Blocket finns ibland påstådda s.k. DeLuxe men äldre med 2-cylindriga Albin- eller VP-dieslar. Albin 25DL levererades aldrig med 2-cylindriga motorer i DL, det var 3-cylindriga MD3B/MD17C. Tänk också på att den "nya" motorn i en annons inte alls är ny när den blivit några år gammal och säljaren dessutom inte kan dokumentera skötsel och skick. Många A25 som annonseras ut med "ny motor" fick den bytt för 10-20 år sedan. Då är den antagligen inte ett mycket säkrare köp än en välskött MD17C.... Redigerad 10 Augusti , 2014 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kastalwi 0 Postad 10 Augusti , 2014 Tack för era svar och åsikter! Tyvärr vet nuvarande ägaren inte mer historik längre tillbaka än det året han har ägt den. Intressant angående DL-modellen. Hur kan man se om det är en DL-modell på annat än förvaringsskåpen i ruffen? Vad skiljer DL-modell från den vanliga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 10 Augusti , 2014 Inredningsmässigt, förutom förvaringsskåpen föröver, det sitter en hylla på insidan av förruffskottet, samt en hylla på insidan av akterspegeln (i akterruffen). Dörren till förruffen är helt rektangulär på DL, på den tidigare är den smalare tv om motorlådan. Skrovet på DL är något bredare nertill vid vattenlinjen (bättre bärighet med kraftigare motorer). På DL sitter avgasröret på höger sida, på den tidigare på vänster. OBS på blocket förekommer det ofta båtar som benämns som DL, men som inte är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rogerihalmstad 1 Postad 23 Januari , 2015 titta efter en båt med bytt maskin, gärna 4cyl. 45 till 60 hk båten klarar utan tvekan så stor maskin och 4 cyl. kan på intet sätt jämföras med den skakiga gången på MD 3/ MD 17 båtar med bytt maskin brukar kosta obetydligt mer än en med orginalmaskin som kan vara upp mot 40 år gammal. kalle Är det någon som vet om det finns plats för en MD21 i en Albin 25 ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser