Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Mauritx

Glömde öppna vattenkranen till motor!

Rekommendera Poster

Jag backade ut båten från tillägningsplats och sen kom jag på vattenkranen, i panik hoppade jag i ruffen och öppnade den ..motor går som vanligt. .. Templampan lyste inte. Motor var kall när det hände. Det var säker en minut eller så...

 

Frågan är, vad behöver jag kolla? Motor går som vanligt så jag antar det är bara att köra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall är det nog impellern som tar stryk först.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer ut vatten som vanligt när jag kör. Ska jag byta impelern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hade inte bytt impeller. Men väl sett till att det finns en ny att byta till i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan hända den bäste - Det har även hänt mig.  ;)

 

Dessutom ett flertal gånger. Därför stänger jag ofta inte bottenkranen till kylvattnet mer än när båten skall ligga utan daglig tillsyn några dar.

 

Bottenkranen sitter lättillgängligt på ena sidan skottet inne i däckssalongen och startbatteriet på andra sidan skotten.

 

Har ingen batterifrånskilljare för startbatteriet. Har funderat att sätta dit en, med vredet i samma utrymme som ventilen till kylvatten och sätta en förregling mellan dem. Är inte kylvattenkranen öppen går det inte att sluta batterifrånskiljaren och således går det inte att starta motorn.

 

Fast den iden har jag haft i flera år  <_< Får se om det blir av innan jag dör.  :ph34r:

 

Å andra sidan skall man inte överarbeta det här med säkerhetstänkandet. Ett överdrivet säkerhetstänkande kan i själva verket bli en stor säkerhetsrisk. Jag har tyvärr sett detta själv på nära håll.

 

I ditt fall spelar den körning med stängd bottenventil nog ingen som helst roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hade inte bytt impeller. Men väl sett till att det finns en ny att byta till i båten.

 

Jag har nästan alltid haft en reservimpeller ombord.

 

Har kanske bytt impeller vart 5;e år

 

Jag har faktiskt fått användning för min reservimpeller en gång.

 

Killen som ägde grannbåten, med samma motor som min, skulle ut på sjön med fru och små barn en fin dag. När han startade motorn kom det inget kylvatten. Det var impellern som gått. Han fick min. Efter bytet kom det kylvatten och de kunde gå ut "på havet". Om det satt rester kvar i kylkanalerna efter den gamla impellern förtäljer inte historien.

 

Se till att alltid ha en reservimpeller ombord - din båtgranne kan behöva den.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att på nära håll ha följt problemen med att rensa värmeväxlare och drev på blockerande gummibitar tycker jag att det är dumsnålt att inte byta impeller varje år. Det förstörde en halv säsong för båtägaren. Det är enkelt att byta och på en liten dieselpuffra kostar en impeller inte mer än en hundring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera hänger jag startnyckeln på vredet....en gång räcker.... men allt gick bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar vara en mer ängslig båtägare än de flesta, varför då inte satsa några hundralappar och byt impeller. Den gamla om den, vilket jag tror är oskadad, kan du ha som reserv ombord.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter c:a vart femte år, men mim fru frågar "Varför byter du inte allt som går att byta?". Jag svarade "Som masten till exempel?". Olika inställning, detaljkunskap, riskbenägenhet. Men har en impeller i reserv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I teori om jag hade inte kommit på det, och kör med avstängd ventil vad hade kunna hänt??  Hade motorn bara död och inte kunna ha startad den igen? hade det kommit massor med svart rör?? 

 

Vad dum känner jag mig och arg, det är bara bekymmer.........  Det verkar så att jag kommer inte att kunna segla nästa säsong utan kommer att ligga och fixa alla misstag jag har gjort i år. 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger aldrig sjövattenkranen till motorn, borde jag det? Brukar däremot stänga intaget till pentryts sjövatten samt avloppet från diskhon, vet inte riktigt varför. Förmodligen för att de sitter enkelt till och för att jag alltid gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger aldrig sjövattenkranen till motorn, borde jag det? Brukar däremot stänga intaget till pentryts sjövatten samt avloppet från diskhon, vet inte riktigt varför. Förmodligen för att de sitter enkelt till och för att jag alltid gjort det.Fö

 

Förra ägaren sa att jag alltid skulle göra det. Och det verkar att det är det vanligaste man gör..  Jag har 8st bottenventiler på min så det är lite jobbit med att gå runt och stänga alla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag stänger aldrig sjövattenkranen till motorn, borde jag det? Brukar däremot stänga intaget till pentryts sjövatten samt avloppet från diskhon, vet inte riktigt varför. Förmodligen för att de sitter enkelt till och för att jag alltid gjort det.Fö

 

Förra ägaren sa att jag alltid skulle göra det. Och det verkar att det är det vanligaste man gör..  Jag har 8st bottenventiler på min så det är lite jobbit med att gå runt och stänga alla. 

 

 

Det finns alltid folk som har en massa ideer. Vi transportseglade en båt, där den gamle ägaren absolut insisterade på att vi alltid skulle stänga kylvattenkranen och köra motorn tills det inte kom nåt vatten i avgasröret.

 

Dessutom satt kranen så till att den var omöjlig att se. Man fick sticka in armen och känna sig fram. Det fanns tre kranar och kranen till motorns kylvatten satt längst in och hade en liten plastslang påträdd på handtaget. Risken att ta fel var helt uppenbar.

 

Gjorde man inte enligt instruktionen skulle motorn kunna fyllas med vatten och förstöras.

 

Hade det varit min båt, hade jag sett till att det fanns en fungerande vakumventil. Sen hade jag flyttat de tre bottengenomförningarna till ett ställe där man kunde komma åt dem på ett vettigt sätt.

 

8 bottengenomföringar - ja det kanske det kan bli.

 

I min båt finns det

1. En till motorns kylvatten. Sitter lättilgängligt till, men jag stänger den bara om jag skall lämna båten utan daglig tillsyn.

 

2. två bottengenomförningar till självlänsen. Skall alltid stå öppna. Jag har inte rört dem på de 6 åren jag ägt båten.

 

Kompleterade med två extra "hål" i sittbrunnen, för att få bättre avrinning. Anslöt de nya utloppen till samma bottengenomföringar. Döm om min förvåning när det gick att stänga bottenventilerna - och de höll tätt. Hade nästan tänkt jag var tvungen att vänta med anslutningen av slangarna till jag tagit på land för vårutrustning. Man bör kanske "motionera" dessa "kranar" minst en gång om året. Dvs se till att de går att öppna och stänga.

 

3. ett utlopp för en handlänspump. Är alltid stängd. Öppnas bara om jag använder handlänspumpen. Borde funktionsprovas även den varje år, då den i princip aldrig används.  Har monterat automatiska elektriska länspumpar, var utlopp sitter mer än 30 cm över vattenlinjen - då behövs ingen avstängningventil.

 

4. Ett utlopp för för en pump som skulle pumpa ut från duchutrymmet. Pumpen var kass så den har jag tagit bort. Ev vatten släpps ner på kölen och tas om hand av en av mina automatiska länspumpar. Tänkte använda bottengenomföringen till sjövatten till pentryt.

 

5. Spolvatten till toan. Hålls alltid stängd, utom när jag spolar på toan.

 

6. Utlopp för nödtömning av toatanken. Hålls alltid stängd utom vid användning.

 

7. Avloppet från pentryt - står alltid öppet.

 

Det blev 8 även hos mig.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger aldrig sjövattenkranen till motorn, borde jag det? Brukar däremot stänga intaget till pentryts sjövatten samt avloppet från diskhon, vet inte riktigt varför. Förmodligen för att de sitter enkelt till och för att jag alltid gjort det.

 

Det är väl alltid bra att "motionera" alla kranarna så dom inte kärvar fast. Blir ju lite jobbigt i en krissituation om kranarna inte går att rubba.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.......sedan har vi ju detta inför vinterns vila, att få bort vattnet bakom kulan i ventilen, stäng öppna flera gånger och låt vara halvöppen. Hände mig att sjövatten ventilen frös, vilket upptäcktes efter sjösättning. Det blev bad och träplugg utvändigt, sedan byte av hela ventilhuset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I teori om jag hade inte kommit på det, och kör med avstängd ventil vad hade kunna hänt??  Hade motorn bara död och inte kunna ha startad den igen? hade det kommit massor med svart rör?? 

 

Vad dum känner jag mig och arg, det är bara bekymmer.........  Det verkar så att jag kommer inte att kunna segla nästa säsong utan kommer att ligga och fixa alla misstag jag har gjort i år.

Det som skulle kunna ha hänt (men inte säkert hänt) är

att motorn börjat koka när den kommit upp i temperatur,

att kylvattanpumpen kanske tagit skada - inte bara impellern - eftersom den inte fått någon kylning och

att avgasslangarna ev. skadats eftersom de också kyls av vattnet som går ut med avgaserna.

 

Det är inte säkert att något händer innan motorn larmar för hög temp, om du har larm.

 

Jag lyssnar alltid på avgasljudet när jag startat motorn så att jag hör att det kommer vatten också, inte bara avgaser.

 

Men bortse nu från det som inte hände, var glad att du har en båt och njut av den nu och hela hösten.

Vintern och våren är till för att planera och fixa de fel man upptäckt - eller själv skapat - under sommar och höst. Även detta är faktiskt en trevlig del av båtägandet.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har på min kylvattenkran monterat en microbrytare, som bryter en krets endast då den är fullt öppen. Kretsen aktiverar en blinkande röd lampa och en summer, om jag skulle glömma att öppna kranen. En ganska enkel åtgärd för att garanterat aldrig glömma att öppna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger ingen av mina bottenventiler utan förutsätter att länspumparna klarar vatteninträngningen som skulle kunna bli. Rätt eller fel vet jag inte men vill inte riskera att köra motorn utan kylvatten.

I ditt fall skulle jag byta impellern och njuta av den bästa höst du någonsin upplevt! (Du har ju båt nu)

 

Ps

Självklart motionerar jag dem då och då och låter dem stå halvöppna under vinterförvaringen!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken på hur andra gör med ventilen till kylvattenintaget? Själv har jag den bara öppen när motorn ska köras, öppnar alltid just innan jag vrider på startnyckeln och stänger alltid direkt efter att jag stannat motorn men har alltid undrat om det verkligen är nödvändigt att göra så? Sitter vakuumventil på slangen från kylvattenintaget så tycker inte risken för att motorn ska vattenfyllas borde vara så stor men har aldrig vågat chansa och lämna kran öppen. Och att konsekvent alltid göra likadant är väl kanske en säkerhetsåtgärd i sig, man behöver inte fundera på om man senast lämnade kranen öppen eller stängd när man ska starta motorn. Men ändå lite nyfiken, hur gör ni andra och är nödvändigheten att stänga beroende av båt/motortyp..??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är sån lagd att man alltid kan hålla en rutin så är den nog bäst att följa den rutinen.

 

Själv är min förmåga att hålla exakta rutiner helt obefintlig - och det lär inte bli bättre med åren.  :(

 

Jag stänger nästan alltid ventilen till motorns kylvatten om båten lämnas utan daglig tillsyn nån längre tid och ibland inte ens det. Jag har en fungerande vakumventil.

 

Däremot händer det till och från att jag glömmer att öppna bottenventilen om den är stängd. Fast jag brukar komma på det efter en stund.  :blink: Egentligen borde jag aldrig stänga bottenventilen.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stänger aldrig motorns vattenintag, 

om man stänger eller inte, har egentligen inte att göra med vakumventil. behovet av vakumventil bestäms av motorns höjd över vattenlinjen.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns det vissa "fommar" som har motorn under vattenlinjen - tex jag.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns det vissa "fommar" som har motorn under vattenlinjen - tex jag.  ;)

då behövs vakumventil oberoende om du stänger eller inte.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag backade ut båten från tillägningsplats och sen kom jag på vattenkranen, i panik hoppade jag i ruffen och öppnade den ..motor går som vanligt. .. Templampan lyste inte. Motor var kall när det hände. Det var säker en minut eller så...

 

Frågan är, vad behöver jag kolla? Motor går som vanligt så jag antar det är bara att köra..

 

Ingen fara. Det händer ofta och är inte skadligt i fall motorn inte blir överhettad. Men som sagt så kan impellern ta stryk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båt fanns det tidigare 7 bordsgenomföringar. Jag har nu monterat en 1 1/4" genomföring och kran direkt på genomföringen för allt saltvattenintag. Innanför denna kran har min gode vän svetsat en fördelare med en mejerikoppling i RF så att man kan lyfta bort alltihop och "mekka" med de mindre kranar eller magnetventiler som sitter till var och en av förbrukarna.

Trots att jag har ökat antalet saltvattensförbrukare har antalet genomföringar minskat till 4 :) . De genomföringar som kommer att finnas fortsättningsvis är den nämnda 1 1/4" för saltvattenintag, avlopp till diskho, handfat och toalett. Alltså betydligt färre att stänga när man lämnar båten.

Toalettavloppet är ju dessutom normalt stängt och öppnas enbart när man skall tömma septitanken eller om man seglar flera dygn över öppet hav då toalettavfallet  i då går rätt ut och inte via tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...