Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Gäst

Badankan Höststädning och lite fundering ang materialval

Rekommendera Poster

Gäst

Så här efter 10 år som badankeägare var det dags för den första riktiga storstädningen, ankan har ju varit underhållsfri men misstankar har funnits om sviter efter gammal vattenskada som div gamla skrovskador borde kollas upp. På 60 talet så trodde man när spånplattan kom att den var rena undret i motståndskraft så såklart byggdes durken av spånplatta och med ett frigolitlager som extra isolering. De två första metrarna akterut var spånplattan ganska genomrutten och frigoliten hade samma densitet som vatten. Men föröver var spånplattan faktiskt i nyskick. Gissnings viss har man nog släpat runt på några hundra kilo extra i surt material.  När skrovet var utrensat och renborstat från all tidigare ägares missöden med batterier vilket orsakat en hel del frätskador och oxid var det dags för läcktest, och så klart uppdagades ett hål som troligen funnits sen tidigare ägare.

 

Tanken är nu att bygga så lätt som möjligt och minimera risken för stående vatten och kondens samt även göra det möjligt att kunna svetsa påkörningar utan att behöva lyfta ur inredningen.    

 

 Tar gärna emot åsikter om detta.

Följande ide om materialval:Ingen frogolit i botten och inget material direkt i bottenplåten så framtida lagningar går att svetsa utifrån. Sjön där ankan lever sitt lugna liv är grund lite här och var så kör jag läck är det bara att dundra upp på närmsta land eller sandbank, och sur gammal frigolit sakar ju ändå flytkraft. Durken kommer vara öppen några cm i för och akter för luftning och upptorkning, längstgående baklar är genomborrade så ev vatten och kondens ska kunna samlas i mitten av aktern. Räcker nog med att ha två tvättsvampar i aktern som krams ur någon gång i månaden.

 

Ett lager Betongtäckmatta dvs samma som liggunderlag fast i full båtstorlek, har fått tag på den äldre sorten som är exakt lik liggunderlag. Detta läggs sen uppe på bottens förstyvningasbalkar dvs 6 cm från bottenplåten och fungera då som diffspärr till durken samt ljudämpande. Som durk funderar jag på formplyfa i lätt poppel och med dubbla ytskiktet vilket finns på just 18 mm, höll spånplatta i 50 år så borde poppel nog funka, popplens fördel förutom extra ytskiktet är vikten endast runt 8 kg per m2  dvs mer än 30% lägre än vanlig plyfa och mot den sura spånplattan blir viktvinsten avsevärd. Gissar att till nästa säsong har Badankan bantat minst 300-400kg så några 80hk kommer inte behövas för att nå 30 knops gränsen. Durken kommer inte kläs med plastmatta utan det blir nog löst liggande balkongmatta och trasmattor, på skrovsidorna drar jag nog upp betongtäkmattan och över den kläs sen med balkongmatta och över britshöjd får det bli båtvinyl.

 

Grundgående: På bilderna syns hur högt tidigare vattenlinje, vid läktesten var vattenlinjen endast några få cm, gissar att fullutrustat kommer skrovet att ligga 10-14 cm djupt sen under båten finns ju de tre kölarna som sticker ner ytterligare 8-9 cm som vattenfylls vid lågfart och töms och fungerar som bärplan vid högre fart. 

post-67245-0-33554400-1407531487_thumb.jpg

post-67245-0-71825100-1407531526_thumb.jpg

post-67245-0-19380900-1407531526_thumb.jpg

post-67245-0-78472600-1407531571_thumb.jpg

post-67245-0-08129100-1407531589_thumb.jpg

post-67245-0-43120600-1407531613_thumb.jpg

post-67245-0-98980400-1407531626_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke...

För att vara säker på att inget antänds vid svetsning i botten borde du ha något brandsäkert material närmast botten. 6 cm är inget stort avstånd och risken att något tar eld är ganska stor.

 

Just nu kommer jag inte på något bra material, sorry.

Du fick bara ett problem av mig.

 

Mackey

 

Tillägg

Lite oväntad information...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/baten-khadaffi-gjorde-till-vapen

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Förhoppningsvis ska inga mer hål behöva svetsas, nuvarande hål har tydligen dolts med spackel någon gång i tiden, så bara positivt att det nu gav sig till känna efter jag gått igenom skrovet och bonkat ut gamla bucklor.   Min fundering var om någon provat hur popplen beter sig, lite fundersam eftersom popplen är rena balsa träet . Bejers plattor kommer från Kina så ev är det blandträ som går under poppel.    

 

Här är hela tv repotaget som Croon gjorde, det som gick på nyhetsmorgon och ev rapport missade jag och tydligen var det något ihopklipp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på västkusten fanns under tidigt 80-tal ett gäng som kallade sig för bröderna Knäck. De åkte runt och spelade, finns en del på youtube från dom. De var så galna att de byggde om en Mercedes compact med tillhörande husvagn till en flytande combo. De blev inhyrda av tidningen GT för att liva upp stämningen utefter kusten.post-95643-0-51842400-1407765598.jpg

 

https://m.youtube.com/watch?v=8IZPcehDwkA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på västkusten fanns under tidigt 80-tal ett gäng som kallade sig för bröderna Knäck. De åkte runt och spelade, finns en del på youtube från dom. De var så galna att de byggde om en Mercedes compact med tillhörande husvagn till en flytande combo. De blev inhyrda av tidningen GT för att liva upp stämningen utefter kusten.attachicon.gifimage.jpg

 

https://m.youtube.com/watch?v=8IZPcehDwkA

 

Tack du anonyme som skriver under "Falskt namn".

 

En sån bild har jag letat mycket efter och under lång tid.

 

Nån gång under 1980-talet fick jag förfrågan om jag kunde va ljudtekniker för en kör/grupp som deltog i Smögens missionskyrka´s sommarverksamhet. Deras egen ljudtekniker hade hastigt lämnat återbud pga en svår sjukdom i familjen.

 

Den största och mest arbetskrävande delen var de "bryggmöten"/sångstunder som av tradition höls vid "Snusfronten" på Smögenbryggan.

 

post-53310-0-74272400-1407907557.jpg

 

De färgade streckarna är från en jämförelse jag gjorde med en gammal bild på min blogg.

 

Snusfronten ligger rakt under den ljusgröna strecken och är i princip den ljugarbänk som finns där.

 

Vid en sångstund på "Snusfronten" sjöng den duktigaste sångerskan en solosång. Hon gav verkligen järnet i sången, när jag plötsligt fick se frågande uttryck i hennes ögon. Publiken vände en efter en ryggen åt henne. Som tur var hade hon bara ett par textrader kvar tills gruppens gitarrist skulle spela ett solo.

 

När gitarristen började spela tog gruppens ledare en mikrofon och tecknade åt mig att tona ner musiken. Han sa till publiken att nu måste allt titta ut över Smögenhamnen så att de fick se det märkliga ekipage som i sakta mak stävade ut ur Smögenhamnen. En Mercedes med vidhängande husvagn.

 

post-53310-0-15272900-1407908492.jpg

 

Kommer bara ihåg två saker från den månad och ca 50 olika typer av möten jag deltog i.

 

Mercedesen med husvagnen och en låda innehållande mikrofon- och högtalar-stativ. På lådan stod det textat med stora bokstäver. "Denna låda är mycket tung" - och det var den. :wacko:  

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaddå anonym och falskt namn? Du vet ju vem jag är, räcker inte det?

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du känner inte till att pseudonym kommer från grekiskan och betyder "falskt namn"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaddå anonym och falskt namn? Du vet ju vem jag är, räcker inte det?

 

 

Jo Wille - jag vet vem du är och har väldigt stort förtroende för dig inom många områden. Tyvärr har vi aldrig träffats IRL.

 

Hoppas du går på "världen igen" Själv känner jag mig riktig skaplig idag efter att ha varit "bônnförkyld" i snart en vecka. Men vad är väl en förkylning mot - ja, du vet vad.

 

Som "undrande" mycket riktigt påpekade  är Pseudonym grekiska för "falskt namn". Ett oäkta namn som är ett annat än bärarens borgerliga namn, i syfte att skapa anonymitet.

 

Det där med humor är inte lätt - vilket min text var ett försök till. Det gäller ju att ha samma referensramar - i mitt fall Google och Wikipedia.  ;) 

 

Det kanske inte var nån riktig Göteborgshumor - men lite av den typen som en annan ägnar sig åt här norröver. :ph34r: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När ni ändå tjafsar i tråden så kom gärna med ett förslag på var man kan handla svetsad vit båt vinyl billigt.

ang mercan med husvagnen så har jag ett minne av ett sommarprogram på radion där de plötsligt överraskade dök upp i sändningen, en mycket överrumplad radiopratare var tvungen att kommentera dem när de passerade, hamnade de inte också i någon kvällstidning.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Såklart skulle det strula med att komma in på svetsfirman, så näst bästa lösning blev att dra upp kraftigare el till garaget och sen låna en svets från ett annat företag,  slipade rent alla sömmar så inga plastlagringar dåldes, provflöt och bara de tidigare upptäckta var de som läckte, gick ändå över och lade på lite på alla utvändiga förslitningarna.  post-67245-0-90280600-1409167880_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Aluminium båt och några tidigare ägare som inte vet vad som händer om batterisyra får härja fritt, syntes tydligt att batteri funnits placerat på tre olika ställen genom åren, rätt mycket frätskador,   så det blev att lägga dit lite extra med svetsen, lite nya förstyvningsbalkar åkte också dit. Sen en rejäl storstädning skurat ur all gammal oxid från läckade batterier mm, visade även grabben hur hävert fungera om man vill tömma vattenfyld båt på land. 

post-67245-0-81474000-1409168621_thumb.jpg

post-67245-0-35315600-1409168633_thumb.jpg

post-67245-0-96266500-1409168647_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lite mer frätskaddor hittades och det blev någon dag till med svetsen gick över skrovet med sprick spray(läckspray) för att leta mer ställen samt provflöt, de skador som inte var så allvarliga fick lite limma täta kletat i porerna.  Kom över några burkar utgånget epoxy färg otroligt billigt , färgen var rejält mycket tjockare och byggde bra nu när den blivit lite med åren utgången. blev några lager invändigt även förstyvningsbalkarna blåstes invändigt med tjock färg ifall det nu skulle ha funnit frätskador mot skrovet invändigt i dem. 

post-67245-0-87234800-1410771881_thumb.jpg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fick en del epoxyfärg över. För 7-8 år sen blåstes samma färg i ett tunt lager som botten färg och detta hade ju funkat bra som bottenfärg, så botten mattades av och sen rullades på några lager färg även sidorna mattades ner.  Skrovsidorna fick även en dusch med färg som grundfärg till den blå som sen ska dit.

post-67245-0-52702600-1410772220_thumb.jpg

post-67245-0-94292600-1410772297_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fenderfästen är något man saknat så när ändå svetsen var lånad så åkte några dit. 

post-67245-0-44243300-1410772467_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vindstilla i dag så dags för lite blåfärg, men just när man börjat första varvet så kom vinden, efter en stunds blåsande i motvind kunde man lätt förväxlats med en Smurf.  Gamla jeepen fick tjänstgöra som mobilt vindskydd och skrovet blev färdig blåst. 

post-67245-0-77143400-1410870353_thumb.jpg

post-67245-0-00887600-1410870564_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat, både lackering och mycket annat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tackar!   Avmaskad och klar.

post-67245-0-98110300-1411122736_thumb.jpg

 

Började lite smått med durkläggning under gårdagen blir troligen klar under dagen. 

Öppningen baktill är bara 160 cm i diameter och durken behöver vara 193 x120 cm och turligt nog har man tydligen tagit hänsyn till detta höjden till taket är exakt så hög att en skiva går att vända och styrhyttens bredd vid skarndäck är på mm att den sen går fritt att lägga ner.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!   Avmaskad och klar.

attachicon.gifP1012858.JPG

 

Började lite smått med durkläggning under gårdagen blir troligen klar under dagen. 

Öppningen baktill är bara 160 cm i diameter och durken behöver vara 193 x120 cm och turligt nog har man tydligen tagit hänsyn till detta höjden till taket är exakt så hög att en skiva går att vända och styrhyttens bredd vid skarndäck är på mm att den sen går fritt att lägga ner.   

 

Snyggt!

Den är ju så...vacker så man får tårar i ögonen. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Så var durken färdigt.

För över lämnades en bit öppet samt en lösbit för att förenkla nästa höststädning 

 

post-67245-0-83488000-1411150379_thumb.jpg

 

I aktern blev det 3 lösbitar så vid nästa höststädning i med tryckluften eller vattenslangen i fören och spola över allt skräp till akter och där samla upp det, ingen mer frigolit och spånplatta som fungerar som sur svamp

i botten. Sågade kanter dränktes in med vanligt epoxylim, Poppel plattorna i just 18 mm har dubbla tjockleken på ytbehandlingen mot vanlig formplyfa. 

post-67245-0-27087700-1411150564_thumb.jpg 

 

Badankan ska väga i original enl spec 560 kg detta med en tung spånplattebotten och 17 cm frigolitisolering. Spånplattan samt all isolering var helt mättat med vatten så gissningsvis har man släppat runt på minst 1000 kg extra . Poppelplyfan håller en mycket låg vikt troligen hälften mot spånplatta, 3 st 18x 120x2500 skivor var vad som gick åt.   Blir intressant att se hur mycket viktskillnaden gör på prestandan och soppaförbrukningen. 

 

 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Dags för lite matta till skrovet, hade först tänkt neoprem dvs liggunderlag och enklast är då att skaffa betongmatta vilket gjordes , tanken var att ta ett helt lager även under durken och upp på skrovsidorna så en rejäl bit neoprem inskaffades gissningsvis 4x12 meter men detta kom inte till användning så om någon behöver så finns det gratis att hämta. Har även en pall ljudisolering formflex liggande över sen tidigare fordonsbyggen som jag vill bli av med. 

 

Det fick bli balkongmatta hade några stumpar liggande,den modellen av matta jag hade liggande har styvbas helt i plast med noppor och  enklast sättet att kapa är då från baksidan med kniv mot betonggolvet, försöker man klippa med sax får man bara ont i händerna, nopporna tas bort och basen i mattan mjukas upp något med vinkelslip där den ska vikas eller limmas. Har sett att det nu säljs balkongmatta av typen nålfilt utan styv plastbas och med mjuka noppor denna är riktigt billig sett pris på 98kr m2  har tankar på att ev klä om styrhyttsdelen i sådan matta

post-67245-0-43769500-1411371790_thumb.jpg 

 

Trådar om kontaktlim finns sen tidigare på forumet men tipset är att spä ut det  så mycket att det inte vill tråda sig om pensel lyftes upp ur burk.  Spädning tvättförtunning som måste innehålla mycket toulen eller aceton,  limåtgången blir då minnemal samt att klabbet blir mindre åtgång för hela skrovets limning under 2 dl av outspätt lim. Obs vid utspätt är det ingen väntetid utan direkt på med materialet.

post-67245-0-04665600-1411371983_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Att fundera och vela tar ju mer tid än själva arbetet, funderat på att bredda bänkarna till bättre liggbred utan att ha nedbäddat och i och med detta även såga och lista om bordet som då inte behöver vara 80 cm bett . Även funderat på att köpa ny ljus grå balkongmatta och klä om hela styrhyttsdelen och då även riva ur rutorna och få in klädslen snyggt under listerna.

Började lossa en ruta men tog sen mitt förnuft till fånga det kommer ju fler höstar och vårar och jobba ute när det ena minuten är sol och nästa regn är inte kul om rutorna är borta.

 

Tog istället ett rejält ryck och klädde för och akterns alla metallytor med gratis mattan jag hade liggande sen tidigare projekt. Även de två garderoberna monterades (mycket inslipning nu när golvet har en annan höjd och man vill att allt ska vara i vinkel till vart annat) även köket slipades in så det stämde med nya golvet. Låter övrig inredning vara omodifierad ändringarna skjuts upp bara renslipning från ytmögel och endast några få bitar i stommarna måste bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var får du tid och energi ifrån?  :)

Har du några piller till mig också? ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är hemmapappa med 4 ungar så när man blir avbytt måste man göra något annat för att vila huvudet dvs gå ut i garaget.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skrovet färdigklätt mattan räckte nästan så under akterspeglen fick det bli neoprem/liggunderlag/betongmatta .    En bit matta har sparats för att vara matchande golvmatta i salongs delen av  båten. post-67245-0-16790400-1411840995_thumb.jpg

 

Tips:  Vanliga gurk/syltburkar passar bra som höglock om man vill ha penslarna i burken. Tyngden på glasburken gör att det håller tätt och lätt att lägga dit så man slipper onödig lukt när man limmar.  1 liter lim räckte till hela skrovet utspädning med vanlig toulenbaserad förtunning.post-67245-0-80780900-1411842834_thumb.jpg

 

De gamla bänkarna kommer att användas lite små ändringar och renslipning påbörjat lite inmätning så det blir bäddbart med bordet.   Även fören kläddes helt med matta, syns visserligen inte med nuvarande inredning men mattan håller ju kondens borta kan vara bra om man i framtiden kanske vill ha en mer öppen lösning på inredningen och då är ju allt redan färdigklätt.

post-67245-0-08343700-1411842374_thumb.jpg

 

 

Tips: De som vill få tag i riktigt stora liggunderlag så använder sig betonggjutarna av liggunderlagg 

post-67245-0-14561000-1411841860_thumb.jpg

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En hel dag och en del blev gjort.

 

Bänkarna justerade och fastskruvade.

 

Fören har haft outnyttjat utrymme pga av lite väl korkad byggnation av med två stommar.

 

Så en enkel ram gjordes istället post-67245-0-41416200-1411930447_thumb.jpg

post-67245-0-13904800-1411930550_thumb.jpg

 

Plyfan återanvändes ena biten delades till två småluckor och en behölls i mått till lock för ett  ett stort stuv fack perfekt att förvara de lösa madrassbitar som behövs om man vill bädda hela sittdelen till en dubbelsäng.

 

post-67245-0-47985200-1411931015_thumb.jpg

 

Med lite små justeringar till är främre delen av båten klar

 

post-67245-0-18760900-1411931088_thumb.jpg

 

Bänkarna akteröver är kvar att göra de var mest skadade en del ändringar kommer göras.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt fixat, jag är imponerad.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tackar, Tackar.

 

Garderoben på babord sida är egentligen toaletten på Abal båtarna och därför är den både bredare och djupare än nödvändigt .Garderob/toa dörren är så bred att när den är öppen skärmas främre delen av båten av för att slippa att övriga passagerare tar del av ev bestyr.

Jag har inte toan där utan förråd för flytvästar fiskespön och varma kläder mm.  Ungarna har ju varit små så potta har funkat bra men nu börjar det bli aktuellt med en bättre lösning, det kommer bli en mycket enkel lösning, men återkommer till detta när det åter kan bli någon dag ledigt för lite mer "höststädning".

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kollade igenom resten av bänkarna och det bara skrot allt luktade illa mögel och gammal batterisyra när båten handlades satt ett läkande batteri i framkant på stora bänken syns rätt tydligt hur syran fått trät att murkna

post-67245-0-38602800-1412276494_thumb.jpg

men lite av plyfan går att använda och någon enstaka bit av den största stommen. 

De två bakre är helt skrot och tankar fanns även på en bättre lösning och även en enkel toalösning ska placeras i någon av stommarna. 

 

Börjat räkna ihop vad "höststädningen" kostat och det var inte så mycket mer än vad jag räknat med.

 

Svetsning gas hyra mm 2600:-

Men lite övrigt passades på att svetsas, fenderhållare,  propeller, och ändringar så motorn blir hissad ca en tum.

 

Utgången Epoxyfärg  250:- plus att jag hade en slatt sen tidigare totalt ca 4-5 liter

Limtäta 200:-

3 skivor poppeldurk 1600:-

Blåfärg 300:-

Kontaktlim 100:-

Förtunning 100:-

reglar från bejers till nya stommar 8x4.20 ca  250:-

Skruv 100:-

Slippapper för renslipning av skrovet och lackslip fanns sen tidigare värde ca 100:-  

Balkongmatta som skrovet kläddes med var gratis , kom för länge sen över helt  en halv container gratis balcomattorna var kasserat pga måttfel. Men nu gick sista bitarna åt. 

Lite ny el 100:-

Så notan hamnar på ca  6 lapp.  

 

Räknar med att få en stund över nu mot helgen och göra klart det sista.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...