Tjomac 0 Postad 8 Augusti , 2014 Hej, Jag har under ett par års tid varit sugen på en Nimbus 26 dc epoca men aldrig kommit till skott. Men nu planerar jag att köpa en nästa säsong. Det jag undrar är om man kan få i en big block i den utan att behöva göra om för mycket. Jag såg en till salu på blocket med en 454 i, men jag vet inte om det var ombyggt för att få plats med den. Jag vet förvisso inte hur båten går med en 350 i men det vore kul att ha en båt som man kan använda både till familjen och åka lite fortare med. En big block med insprutning borde inte bli så dyr i bensinförbrukning vid normal körning, tycker jag så den skulle då även kunna fungera på längre resor. Jag vet inte om jag är helt fel ute eller? Berätta gärna vad ni vet om dom båtarna, om det finns speciella saker att leta efter när man ska köpa en, osv.. Vore tacksam för all info om Epocan... Mvh Tom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Augusti , 2014 Epocan har nog en av båtvärldens trängsta motorrum. Hemska att greja med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 9 Augusti , 2014 Kan instämma i att motorrummet är hemskt, hemskt trångt. Pratade med en erfaren båtmek för något år sedan och han var inte jättenöjda över hur trångt motorrum dom lyckats göra. Tänkte att så farligt kan det väl inte vara men när jag sen fick se det live så insåg jag att det är fantastiskt trångt. Ofattbart att dom gjort så på nimbus. För övrigt är ju epocan väldigt vacker att se på och har enligt mig en väldigt bra planlösning. Har själv funderat på att köpa en men inser att för en familj på 4 så är den nog för liten. I soffan bak blir det inte riktigt fullängd på kojerna om man ska sova där och kapellet ger inte riktigt ståhöjd för mig det känns iaf för mig som att om jag ska byta upp mig behöver upp några fot till. Det där med motorrummet stör mig för jag vill kunna greja med sakerna själv och det vete katten om man fixar i en epoca. För övrigt borde väl en relativt ny 5,7 V8 ge tillräckligt med knuff på denna båt? Har också sett att det finns dom som sätter in 7,4or men det känns enligt mig som lite overkill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjomac 0 Postad 9 Augusti , 2014 Aj då! Då är det kanske inte att fundera på något större än en small block. Men det finns väl small block med lite bättre fart i, i dagens läge. vad jag har kommit fram till när jag har läst är att båten toppar ca: 35knop på topp med original 271, och jag skulle vilja marscha I 35 knop. Det bästa vore kanske att hitta en båt med motorhaveri så man får stoppa i det man vill ha. Jag kan tänka mig att Volvo pentas nya 6 liters 8:a vore optimal, men det är lite svettigt pris på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 9 Augusti , 2014 En nyare 5,7 från mercruiser eller VP borde väl vara optimalt. Hade ju varit grymt om man kunde få tag på en bättre begagnad 5,7 på 320 hk. Annars om man kan tänka sig att ta hem från USA så tror jag nog att du kan komma ok undan. Sälj den gamla v8an och behåll drevet (förutsatt att eget håller för högre hk) och släng in en ny 5,7 med 320 hk. Kan ju inte lova att den gör 45 knop men nära 40 borde man ju komma iaf. Vill minnas att det dock sitter en balk i motorrummet över motorn som måste sågas av för att få ur gammal motor samt i med ny. Sen undrar jag hur det är att marsch amed en epoca i 35 knop. Vad jag har förstått så kan den bli lite stampig i gången när det är lite sjö så det får ju vara väldigt lugnt vatten tror jag om man ska kruta iväg i 35 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjomac 0 Postad 10 Augusti , 2014 Ja, det är kanske det bästa att ersätta med samma storlek. Jag har ingen som helst erfarenhet av v8 motorer men det kanske är någon annan som vet om det är olika block i 5.7 och 6,2 liters motorerna? Performance Marin AB har annons på blocket på 383 alltså 6.2 liter. Den är på 352hk och 590nm. Om det är samma storlek på den som 271:an som sitter original monterad så känns det som en optimal motor för den båten. Om sedan drevet håller eller inte har jag ingen aning om, men jag vill helst ha penta drev. Att båten är stampig i lite högre sjö hade jag ingen aning om. Jag har väl inget problem med det eftersom vi bor vid en liten insjö, utan det är väl bara när man slussar ut i större vatten som man får det problemet. Oavsett så borde båten med en lite starkare insprutningsmotor gå väldigt snällt och ekonomiskt om man marschar i 25-30 knop. Sedan undrar jag om det är dålig kvalitet på v8:orna över lag, för jag tycker att var och varannan som säljs begagnad är nyrenoverad även om dom bara är något år gammal. Det är mycket som snurrar runt i huvudet på mig nu och jag vill inte köpa fel båt så jag för byta efter ett par år igen. Tanken är att den blir optimal för mig och frugan när barnen inte vill följa med längre.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 10 Augusti , 2014 5,7 och 6,2 är väl samma block det är bara det att en 6,2'är typ en uppborrad 5,7a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 10 Augusti , 2014 I en insjö kan du nog köra hur fort som helst utan att det känns stampigt. Överlag är väl V8 ganska bra men det är klart att en V8 som är från mitten 80 talet så kan ju en renovering vara på,sin plats. Jag har en sjövattenskyld V8 från 86 som tuffar på riktigt bra och jag har ganska ofta sett annonser på sjövattenkylda V8 från 70 talet som fortfarande tuffar på år efter år men det är klart att då får man väl räkna med att det kan börja gå sönder grejer. Epocan är en grymt fin båt om än lite ogenomtänkt för en gör-det-självare men är du lite händig så fixar du nog en lösning på alla ev problem du kan komma att stöta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjomac 0 Postad 10 Augusti , 2014 Tack för alla svar! Nu beror ju allt på vad för motor det sitter i den båten jag köper, men det verkar som något kring 6 liter med modern insprutning kommer att bli en toppenlösning om det sitter en originalmotor i den. Jag läste att någon hade stoppat i en 5,7l på 320hk och fått en toppfart på 41 knop. Det borde betyda att marschfarten borde hamna en bit över 30 knop. Är det något annat att tänka på när det gäller Nimbus Epoca? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser