Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Terrafobica

Elspis ombord

Rekommendera Poster

Hur många här har elspis ombord som kräver 230V?
Alltså inte som extraspis eller så, utan båtens huvudspis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde talas om nån som utrustade sin långfärds båt - relativt stor - med elspis och hjälpkärra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi känner till två stycken crusing vänners båtar/fartyg som har det.

En Princess 60 (9kw-elverk)och en Linssen grand sturdy 425 ac(4,5kw-elverk)

 

Fast själva använder vi gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pappa hade elspis på sin 26 m långa båt (en ombyggd sandpråm) som alltid hade hjälpkärran igång när den inte låg i hamn med 3-fas landanslutning.

 

Vi har gasspis hemma för att vi gillar det, så varför ha något sämre på båten där det dessutom - som jag ser det - bara krånglar till det. Om jag skulle bygga om så skulle jag ev. överväga att installera en dieselspis för att slippa hantera flera energislag än nödvändigt.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder gasol.

Fast en induktionsspis på 230 hade varit mumma! Slår även gasspisen i hemmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt en induktionsplatta. Det funkar.

Men behöver nog två st... Nästa sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt en induktionsplatta. Det funkar.

Men behöver nog två st... Nästa sommar.

Och man behöver nog en massa mer batterier :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft gasol, jag gillar att laga mat med gas och jag har ingen gasolskräck. Men jag börja tröttna lite, det är ett visst besvär med gasolflaskor som ska bytas/fyllas, stuvas och kollas. Gasolanläggningen kräver också underhåll. Och visst måste man erkänna att det finns en del faror.

Många långseglare vittnar om problem att skaffa gas. För att slippa det problemet skaffar en del dieselspisar. Vilket är jobbigt för det blir varamre än i helvetet runt spisen och den måste sotas mm. Trenden idag är hjälpkärra och elspis som ju även fungerar om man har landström. Det tråkiga är ju att elverket måste startas om man ska använda spisen men de som har det så verkar tycka det fungerar. Är det en riktig installation så är ljudnivån låg, batterierna laddas och man får varmvatten samtidigt när man kör elverket.
Det intressanta idag är väl att det finns betydligt effektivare spisar med induktionshällar. Dessutom finns det betydligt bättre batterier.
Hur mycket energi går det åt vid matlagning? Troligen mindre än man tror, i vart fall med induktionshäll. Plattorn ligger på 1-2 kW men de går kanske på 50% effekt i snitt under tiden de används. En gissning är att energibehovet för att laga en måltid är ca 1 kWh.
Ett exempel:
Min segelbåt har en 9 hk diesel. Den kan ersättas av en elektrisk propellermotor (eller hellre två). Effektbehovet är ca 7 kW. En diesel eller bensindriven generator på 10 kW, ett batteri på 5 kWh, 400 W solpaneler. 
Solpanelerna ger i snitt 1,5 kWh/dygn. Kylen tar ca 0,3 kWh, en frys, 0,5 kWh. Vi kan gå för elmotor 40 min, men några timmar med reducerad fart. Att gå ur hamn tar för mig ca 20 min med ett väldigt litet effektuttag, typ mindre än 1 kWh. Vi kan laga mat i 2 dagar på batterierna. På en halvtimma kan vi trycka i 80% av batteriets kapacitet. Räknar man med att köra elverket en halvtimma varje dag så klarar man sig gott. Man kör elverket när det passar dvs stör minst. Skulle man ha ett bensindriven elverk i förpiken så hörs det inte när man seglar. 
I en nybyggd båt där denna lösning integreras från början så kan det troligen konkurrera prismässigt också. 
Ett annat scenario är att man har en lite kraftigare diesel redan och som förses med en extra generator och ett extra batteri, då kan man ha elspis eftersom man får tillräcklig laddning in o ur hamn.
Jag är helt övertygad om att vi kommer att få se fler elspisar i båtarna i framtiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat en extra generator på motorn...

 

Men kom ihåg att det också hänger på batterierna, dvs de kan ha olika inre motstånd vilket visar sig som olika lätt att ladda med en hög laddström? Peukerts konstant blir mer konkret i sin användning när du ska dra ut höga strömmar och likaså ladda? Vanliga batterier på macken fixar nog inte det där så bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blybatterier är helt ointressanta, det som gäller är LiFePO4. Kan laddas snabbt, tål några tusen urladdningar, ingen Peukert, kan urladdas till 99%. Cellerna är på 3,2V, man för elspis mm är det troligen 48, 72 eller 144 V systemspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Länge leve induktionshällar; enkelt. snabbt, lättstädat!

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...