Terrafobica 68 Postad 8 Augusti , 2014 Hur många här har elspis ombord som kräver 230V?Alltså inte som extraspis eller så, utan båtens huvudspis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Augusti , 2014 Hörde talas om nån som utrustade sin långfärds båt - relativt stor - med elspis och hjälpkärra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 8 Augusti , 2014 Vi känner till två stycken crusing vänners båtar/fartyg som har det. En Princess 60 (9kw-elverk)och en Linssen grand sturdy 425 ac(4,5kw-elverk) Fast själva använder vi gas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 8 Augusti , 2014 (redigerade) Pappa hade elspis på sin 26 m långa båt (en ombyggd sandpråm) som alltid hade hjälpkärran igång när den inte låg i hamn med 3-fas landanslutning. Vi har gasspis hemma för att vi gillar det, så varför ha något sämre på båten där det dessutom - som jag ser det - bara krånglar till det. Om jag skulle bygga om så skulle jag ev. överväga att installera en dieselspis för att slippa hantera flera energislag än nödvändigt. Mackey Redigerad 8 Augusti , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 8 Augusti , 2014 Använder gasol. Fast en induktionsspis på 230 hade varit mumma! Slår även gasspisen i hemmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Augusti , 2014 Har använt en induktionsplatta. Det funkar. Men behöver nog två st... Nästa sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 8 Augusti , 2014 Har använt en induktionsplatta. Det funkar. Men behöver nog två st... Nästa sommar. Och man behöver nog en massa mer batterier Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 September , 2014 Jag har alltid haft gasol, jag gillar att laga mat med gas och jag har ingen gasolskräck. Men jag börja tröttna lite, det är ett visst besvär med gasolflaskor som ska bytas/fyllas, stuvas och kollas. Gasolanläggningen kräver också underhåll. Och visst måste man erkänna att det finns en del faror. Många långseglare vittnar om problem att skaffa gas. För att slippa det problemet skaffar en del dieselspisar. Vilket är jobbigt för det blir varamre än i helvetet runt spisen och den måste sotas mm. Trenden idag är hjälpkärra och elspis som ju även fungerar om man har landström. Det tråkiga är ju att elverket måste startas om man ska använda spisen men de som har det så verkar tycka det fungerar. Är det en riktig installation så är ljudnivån låg, batterierna laddas och man får varmvatten samtidigt när man kör elverket. Det intressanta idag är väl att det finns betydligt effektivare spisar med induktionshällar. Dessutom finns det betydligt bättre batterier. Hur mycket energi går det åt vid matlagning? Troligen mindre än man tror, i vart fall med induktionshäll. Plattorn ligger på 1-2 kW men de går kanske på 50% effekt i snitt under tiden de används. En gissning är att energibehovet för att laga en måltid är ca 1 kWh. Ett exempel: Min segelbåt har en 9 hk diesel. Den kan ersättas av en elektrisk propellermotor (eller hellre två). Effektbehovet är ca 7 kW. En diesel eller bensindriven generator på 10 kW, ett batteri på 5 kWh, 400 W solpaneler. Solpanelerna ger i snitt 1,5 kWh/dygn. Kylen tar ca 0,3 kWh, en frys, 0,5 kWh. Vi kan gå för elmotor 40 min, men några timmar med reducerad fart. Att gå ur hamn tar för mig ca 20 min med ett väldigt litet effektuttag, typ mindre än 1 kWh. Vi kan laga mat i 2 dagar på batterierna. På en halvtimma kan vi trycka i 80% av batteriets kapacitet. Räknar man med att köra elverket en halvtimma varje dag så klarar man sig gott. Man kör elverket när det passar dvs stör minst. Skulle man ha ett bensindriven elverk i förpiken så hörs det inte när man seglar. I en nybyggd båt där denna lösning integreras från början så kan det troligen konkurrera prismässigt också. Ett annat scenario är att man har en lite kraftigare diesel redan och som förses med en extra generator och ett extra batteri, då kan man ha elspis eftersom man får tillräcklig laddning in o ur hamn. Jag är helt övertygad om att vi kommer att få se fler elspisar i båtarna i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 September , 2014 Jag har skaffat en extra generator på motorn... Men kom ihåg att det också hänger på batterierna, dvs de kan ha olika inre motstånd vilket visar sig som olika lätt att ladda med en hög laddström? Peukerts konstant blir mer konkret i sin användning när du ska dra ut höga strömmar och likaså ladda? Vanliga batterier på macken fixar nog inte det där så bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 September , 2014 Blybatterier är helt ointressanta, det som gäller är LiFePO4. Kan laddas snabbt, tål några tusen urladdningar, ingen Peukert, kan urladdas till 99%. Cellerna är på 3,2V, man för elspis mm är det troligen 48, 72 eller 144 V systemspänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 8 September , 2014 (redigerade) Länge leve induktionshällar; enkelt. snabbt, lättstädat! Redigerad 8 September , 2014 av MaxSchmeling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser