Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Gedda

Motor totalrusar

Rekommendera Poster

Hej! för ett par veckor sedan hade vi planer på att ta oss ner till lysekil, vädret verkade lovande så vi släppte tamparna vid 8:30 tiden och stävade ur hemmahamnen. när vi hade kommit ungefär 4-500 meter ut från hamnen så började ena motorn stiga i varv, drog ner på reglaget men utan resultat, inom loppet av en minut gick motorn från 900 varv upp till 3000 varv vilket är max på mina mätartavlor. Försökte dra i stoppvajern men utan resultat, gick ut för att sedan gå till maskinrummet och möttes av en vägg av avgasrök som steg upp ur maskinrummet. lyckades till slut komma fram till bränsleledningen och vred av kranen för dieseln. Motorn rusade en liten stund till innan den till slut fick "soppatorsk". 

 

När jag kommit in i land med hjälp utav SSRS och allt lugnat sig och röken hade skingrat sig gick jag ner i maskinrummet och kollade över motorn, och såg då på oljestickan att oljan var utspädd med diesel. oljenivån var ca 3-4 cm över det övre strecket på stickan.

 

Mitt problem är just nu att jag inte riktigt vet vad som var felet. Eftersom jag har två identiska maskiner så började jag felsöka vad som såg rätt och riktigt ut på den ena och vad som inte verkade helt ok med den andra. Hittade bland annat att det fanns en vipparm på regulatorn på dieselpumpen som inte hade något motstånd vilket den har på den friska maskinen. tog isär och gjorde rent, hittade inget direkt fel i den. dock satt det en ståltråd på den som inte var fastsatt någonstans, det visade sig vara en fjädertråd. Det var den som gjorde motståndet på den friska maskinen. Tog loss hela regulatorn på den "havererade" maskinen och plockade ut membranet från pumpen, gjorde rent och kollade efter sprickor/hål men fann inget problem.

 

Monterade ihop allting, började lufta motorn och märkte att packningarna vid matarpumpen (den med handvippan på) läckte. bytte packningar och sedan bytte jag oljan som var utspädd mot ny fräsch olja. gick upp och med nervösa fingrar tryckte på start. Den small igång och gick som ingenting hade hänt.

 

Vad kan vara felet, svar mottages väldigt tacksamt! 

 

 

Motor VOLVO D70A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att du kunde stänga av motorn genom att strypa diesel-tillförseln låter det i mina lekmannaöron som att motoroljan läckt in i förbränningsutrymmet och antänts. Finns ju ett namn på det som jag inte har koll på men det har skrivits något om det här på forumet.

 

Men i övrigt inga tips på orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som maskinen gått baklängnes, kan uppstå vid hög belastning på lågt varv, ställbar propeller kanske?

nästa senarie är att som du konstaterat för mycket olja/bränsle i maskinen som endel yanmarägare råkar ut för.

 

kolla matarpumpar så att bränsle inte läcker in i maskinen, kolla även insprutningspumparna så att inte dräneringen på baksidan blivit blockerat.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för motsvarande med en MD17. På en kolv fastnade en kolvring pga. vatteninträngning i loppet (dålig vaakumventil i mitt fall).

 

Detta gjorde att diesel trängde ned i vevhuset och när mängden blev för stor skenade motorn. I detta läge rök motorn kraftigt.

Detta upphörde plötsligt efter en kallstart.(kört motorn med koll på oljenivån i några timmar innan dess med svärtad akterspegel)

 

Kan kanske vara en orsak även i ditt fall.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

matarpumpen läcker in diesel i vevhuset, med följd att nivån stiger och kolvarna doppar i /stänker upp på/ blandningen och tar med sig oljedieselblandningen upp i förbränningsrummet. Borde vara ok nu när du bytt packning på matarpumpen. Håll koll på oljenivån och testkör.

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN, det var också en tanke jag hade men den devisen tror jag inte riktigt på nu med lite perspektiv, hade oljan kommit in i förbränningen så hade ju maskin inte dött utav bränslestopp, då hade den levt på oljan och inte diesel.

 

Pentax, ja det är en reverserande propeller. Nu i efterhand vet jag inte hur stor vridning jag hade på proppen. Händelseförloppet var att jag slog av på farten för jag skulle flytta lillebåten från babord till styrbordssida. Efter det gick jag upp i hytten och gasade på lite och efter det så tog det ett par minuter innan problemet uppstod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Men du skrev att den rusade en stund till efter du strypt dieseltillförseln. Jag tolkar det som att motorn gick till nivån på oljan var så pass låg att det inte längre trycktes upp olja o diesel i förbränningsrummet. Min teori i alla fall. Vet andra som råkat ut för liknande scenario. Iofs yanmar, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Men du skrev att den rusade en stund till efter du strypt dieseltillförseln. Jag tolkar det som att motorn gick till nivån på oljan var så pass låg att det inte längre trycktes upp olja o diesel i förbränningsrummet. Min teori i alla fall. Vet andra som råkat ut för liknande scenario. Iofs yanmar, men ändå.

Ja det är ju ett möjligt förlopp. Men frågan är om det är packningarna i matarpumpen som gjort att det är diesel i oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att motorn gick baklänges. Då kommer avgaserna ur luftrenaren och luften sugs in genom avgasröret. Annars skulle det väl inte varit avgaser i motorrummet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att motorn gick baklänges. Då kommer avgaserna ur luftrenaren och luften sugs in genom avgasröret. Annars skulle det väl inte varit avgaser i motorrummet?

På något sätt låter detta rimligt! Har två maskiner i båten som är sammankopplade på samma avgasrör! Så du tror att styrbordsmaskinen i detta fallet gått baklänges och sugit in babordsmaskinens avgaser? Att gamla motorer spär oljan med diesel har jag hört men frågan är varför det gått så fort med spädningen? Kollade oljan så sent som turen innan och då var oljan klar och fin och hade sin densitet. Men om maskin gått baklänges, kan den då pressat diesel ner i oljetråget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade detta.

 

"Under vissa omständigheter, exempelvis med mycket kortkörning, kan oförbränd diesel komma ner i oljetråget och därmed öka oljenivån. När den blir för hög trycks olja upp i vevhusventilationen och in i insugningsröret – och motorn börjar varva utan att du rör gaspedalen. Motorn går heller inte att stänga av med nyckeln utan fortsätter att varva tills oljan tar slut."

 

Tipset är att kolla oljan ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stora frågan är var det för hög nivå i oljetråget innan rusningen, eller är den en följd av att maskinen rusat?

Detta kan vi nog aldrig få svar på, men min teori är att det är en följd av rusningen.

Går maskinen baklänges funkar varken gasregelage eller stoppanordning, vilket du redan konstaterat, utan pumpen står på full matning.

tekniken att då få stopp är som du så rådigt stänga tillförseln av brännolja, och försöka täppa till avgasröret med en brädbit eller vad man kan ha till hands.

ganska ofta vid dylika tillställningar brukar vevstakarna komma ut i sidan på maskinen.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade detta.

 

"Under vissa omständigheter, exempelvis med mycket kortkörning, kan oförbränd diesel komma ner i oljetråget och därmed öka oljenivån. När den blir för hög trycks olja upp i vevhusventilationen och in i insugningsröret – och motorn börjar varva utan att du rör gaspedalen. Motorn går heller inte att stänga av med nyckeln utan fortsätter att varva tills oljan tar slut."

 

Tipset är att kolla oljan ofta.

 

Så är det naturligtvis. Oljan kommer in i insuget via vevhusventen. Nåja en av alla teorier att kolla upp. Återkoppla gärna om du hittar lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag kollade som sagt oljan turen innan vilken gjordes kanske en vecka före debaclet. då var oljan på lagom nivå och utspädd. Efter det inträffade så gick jag som sagt igenom maskinen, plockade isär luftfiltret där både insuget och vevhusventilationen är sammankopplade, inte en tillstymmelse till oljefukt i någon av anslutningarna och inte heller i filtret! Tack för ert engagemang!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godkväll!

 

Nu tror jag mig ha hittat lösningen när jag hört mig för bland dieselfolk och andra som är kunniga på äldre motorer. 

 

Det är mest troligt enligt dom att det är packningarna i matarpumpen som gett sig och på något sätt orsakat att den rusat. 

 

Svårt att våga lita på att grejerna håller men vad ska man göra? händer det igen så vet man ju precis vad man ska göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du känner att du hittat felet - känns alla gånger bra trots allt att veta vad som hänt?

 

( tänkte bara lite OT kommentera citatet ovan, om att diesel kan tryckas ner i oljetråget;

Enligt min uppfattning inte bara kan utan det KOMMER att tryckas ner sakta och säkert!

Men det är små mängder. Och vi vanliga dödliga kör inte våra dieslar så mycket?

 

På landbacken däremot så kan en dieselbil numera köras 3000 mil mellan servicetiden!
Vilket innebär, anser jag, att biltillverkaren lite riskerar motorns funktion genom att oljan stegvis försämras? I USA, konsumentlandet före oss andra, så rekommenderar man oljebyte var 1000 mil och vissa fabrikat förelägger var 1500 mil. Ett helt obekräftat rykte är att en okänd svensk motortillverkare har en servicerutin för dieslar där man säger att vid oljebyte så ska olja fyllas till minimum-märket på stickan för att plats ska finnas för diesel. )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite läskigt det där med olja på fel ställe i en diesel. Nu vet jag inte hur dieselpumpen ser ut på din motor men om den är smord av motorolja kan det vara där du har problemet – dvs motoroljan tar sig in i förbränningsrummen den vägen och då syns det inte på luftfilter eller vevhusventilation efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska ta en del foton idag på pumpen och allt i kring. så får ni se hur det ser ut!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Monterade ihop allting, började lufta motorn och märkte att packningarna vid matarpumpen (den med handvippan på) läckte. bytte packningar och sedan bytte jag oljan som var utspädd mot ny fräsch olja. gick upp och med nervösa fingrar tryckte på start. Den small igång och gick som ingenting hade hänt.

 

Vad kan vara felet, svar mottages väldigt tacksamt! 

 

Läste denna tråd när den skrevs men förstår inte riktigt, du nämnde ju själv felet i trådstarten, och se spekuleras det vidare om annat fel? Läckande matarpump som sitter blockmonterad är ju classiskt fel på motorer, har varit med om jänkare som stått och fyllt blocket så pass att de inte orkat runt längre på starten, eftersom det är en diesel så kan även packboxen i änden på insprutningspumpen läcka soppa ner i tråget. Ta för vana på bensinare att lukta på stickan vid misstanke eller smaka, och på diesel känna om oljan känns tunn mellan fingrarna när motorn är kall då har den börjat spä oljan eller om det från gång till gång stiger på stickan.

 

När matarpumpen börjar läcka kan du även få startproblem med luftficka.

tips:

behövs små tunna gummi bitar till diesel så funkar det att klippa dem från vanliga förgasarmembran "strombergar typen" detta gummi tål diesel bra 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...