Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Pellefunk

Nybörjare på segling

Rekommendera Poster

Vi har precis blivit "småsegelbåtsägare" till en Stortriss MK 2. Vi har inte seglat tidigare, endast haft motorbåt i många år tidigare så vi har erfarenhet av sjön men inte av segling. Jag och frun har varit ute en gång hittills och då tillsammans med 2 mer erfarna seglare som visade oss lite grunder och vi "övningsseglade" med storen och focken och det var hur mysigt som helst.

Nu tänkte jag och frun ge oss ut och försöka lite själva i helgen, vi vill ju lära oss att segla, men viss "oro" finns det, kommer vi att greja detta m.m. Men vad kan hända egentligen? Vi åker med motor ut på sjön, vänder upp mot vind och hissar seglen samt stänger av motorn, är det något mer att tänka på? Från detta läge är det väl bara att styra upp från vinden och börja segla?

Hur gjorde ni när ni lärde er? Var ni ute helt själva eller "övningskörde" ni med någon rutinerad första gångerna? Som jag tror så kan ju inte så mycket hända, om vi inte kommer framåt så är det ju bara att reva/ta ner seglen, starta motorn och åka hem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni behöver inte ta med er rutinerade seglare varje gång ni ska ut, gör era egna turer och träna. Det kan ju vara bra att läsa lite böcker om teorin, hur båtar beter sig i förhållande till vindriktning, skotning etc.    Men att få båten att segla ungefär dit ni vill är ingen avancerad vetenskap, så det är bara att köra på.... Efterhand kommer ni att vilja ha svar på frågeställningar runt olika situationer och då är det givetvis bra att diskutera med de som seglat längre....

När jag började segla som tonåring läste jag i tidningar i böcker, tittade på hur andra gjorde, sen testade jag själv.....  Någon kappseglare har det inte blivit av mig direkt, men jag är trygg med att segla dit jag vill även om det mest är motorbåtar nu för tiden....

Klart ni kommer att fixa det...... Lycka till, och ha det härligt!!

Redigerad av Twister550
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns bra. Det är att öva och egna erfarenheter man lär sig av? Och som sagt, inget "farligt" händer ju om man misslyckas, man får ta de olika situationerna allt eftersom man lär sig.

Har köpt Seglingens ABC och läser den på kvällarna.

Redigerad av Pellefunk
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer att gå fint! Jag var i samma sits för ett år sen, fast då var jag helt ensam i båten. Visserligen med flera somrars seglingskurser i främst optimistjolle i bagaget, och teori jag läst mig till, men ändå ensam med en obekant båt.
Man lär sig snabbt. Är ni två blir det mycket enklare.

Mitt tips är att läsa på mycket innan och sen göra samma sak i praktiken. Läs om olika manövrer, hur man trimmar seglen, hur man läser vind och vågor. Även väjningsregler och säkerhetsrelaterade saker, förstås.

När det börjar kännas bekvämt med de grundläggande momenten är det bra att inte nöja sig där, utan göra fler och svårare moment. En annan sak är att t ex den ena av er bara är med utan att göra nåt alls, så ni båda lär er att sköta båten ensamma. Men ändå så att säkerheten med en extra person finns där om det börjar gå snett.

Jag rekommenderar också att öva mycket på att segla med mycket krängning, för att lära hjärnan att det inte är farligt. I början tyckte jag det var obehagligt med bara 15 grader. Nu tycker jag att 35-40 är för mycket (och det är onödigt mycket), men inte farligt. Det är bra att vänja sig.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började på fritt vatten. Ut på en fjärd där det inte finns en massa grynnor i närheten (eller väl utmärkta grynnor) och inte en massa trafik, upp med seglen och testa loss. Sitt i båten.

Stress är värsta fienden för nybörjaren. Ta det lugnt. Inget kan gå fel om ni följer ovanstående.

Lite kryss, lite halvvind, lite undanvind - testa på, var inte rädd för att göra fel.

Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i samma sits som "raol" fast för styvt 50 år sen och en landmil söder om honom.

Var 14 år och fick ansvar för min scoutkårs gaffelriggade bohusjulle.

post-53310-0-44708000-1407489814.png

I min familj var det ingen som var intresserad av båtar över huvud taget.

Fick båten sjösatt och riggad med diverse hjälp. En scoutkompis kunde segla och var med ute en gång.

Dessvärre blev jag biten av segling.  :P

Ville ut, men kunde inte segla. Båten låg vid "Sol-Johans" Magasin, där restaurangen "Havsnära" eller heter den kanske "Nära Havet" idag.

post-53310-0-14508800-1407491879_thumb.jpg

Röda större byggnaden på bilden och där båtsymbolen ligger på bifogat sjökortsklipp.

post-53310-0-04205200-1407490216_thumb.jpg

Det var en fin dag med måttlig syd eller sydvästlig vind.

Jag tänkte som så vad är det värsta som kan hända om jag inte klarar av att segla och kom fram till att det skulle va om jag hamnade på Stensholmen längst i norr på sjökortsklippet. Därifrån var det nog svårt att påkalla uppmärksamhet. Vid fastlandet var det bara att förtöja båten och gå hem. På Grindholmen var det bara att gå till Pinan (Sunnepinan) och ropa på hjälp. Från Hasselön (som okunniga kallar Smögen) gick det bilfärja, i ungefär samma sträckning som bron. På Rössholmen, mitt i Gravarnes hamn,  hade ABBA då sin fabrik och där jobbade många kända - bl.a min morfar.

Efter en liten stund började jag kryssa mig söderut i "Väståre sunt", sundet mellan Hasselön och Rösholmen och det dröjde inte länge förrän jag hade kryssat mig ut till Hållö. Sen var det bara att länsa hemmåt.

Efter den turen har det aldrig varit nåt problem att segla. Jag seglar visserligen heller än bra än idag, men jag tar mig alltid dit jag vill.

Att vi seglare har en massa konstiga uttryck är bara för att oinvigda skall tro att segling är nåt svårt och obegripligt.  ;)

Lycka till

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väll byvindar som kan kännas läskigt. När det ökar från 7 till 10 på några sekunder! Då kan det kränga till om ni har vinden in från 0-90!

Så kolla om vinden är stabil eller busig. Var beredd och släpp ut skotet om det är så!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns också mycket att läsa

http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html

Finns även som app, men det är egentligen bara en text. Bra att ha med i en telefon eller läsplatta.

Skippa till att börja med seglingen när vinden är byig.

I vindbyarna är det viktigast att snabbt kunna släppa ut storen något för att släppa ut vinden så att båten inte kränger för mycket. Man kan ofta se vindbyarna som krusningar på vattnet innan vinden kommer fram till båten.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips och positiva peppningar! Det känns kanon och jag bli mer sugen på en tur ikväll, hoppas bara att regnet inte kommer och att det är "bra" vindar (läs: perfekta nybörjarvindar).

Det där med att släppa på Storen om det lutar/kränger för mycket har jag hört. Vi fick till en, i våra nybörjarögon, stor lutning då vi var ute med de erfarna seglarna och det var spännande :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen in i seglarnas skara dit jag även räknar mig själv trots att det mest blir att jag använder min motorbåt nuförtiden.

En sak som man bör komma ihåg som ingen skrivit om ovan är att man bör lära sig att reva sina segel. Om man inte är tillräckligt van för att i god tid se när det börjar blåsa upp är det bra att veta hur man ska göra. Det kan vara så att det går ganska fort och om man då ska börja fundera på hur man gör kan det bli lite kinkigt.

Så pröva att reva när vinden är måttlig så ni lär er det.

Bli inte avskräckta av mina råd om att kunna reva. Att känna den säkerheten ger er ännu större nöje på sjön!

Ni är nog redan fast i något som för många blir en livslång sjukdom, att alltid vilja ut i båten. Kanske var det så redan när ni hade motorbåt men min erfarenhet är att denna sjukdom drabbar seglare ännu värre. Så passa er :) !

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, ja, det där med att "reva" har jag hört mycket om, man tar ner lite segel för att få mindre yta för vinden att driva båten med va? Frågan är bara hur jag revar vår Stortriss? Storseglet har bara fästpunkter för att kunna sitta helt uppe som det ser ut och om man ska reva känns det som att det behövs "fästen/hål" på en annan plats på seglet?

Det är visserligen rullbom på båten, men räcker det att rulla in lite segel för att reva? Har inte testat att rulla upp seglet på rullbommen, men den kanske är till för det?

Redigerad av Pellefunk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, om man seglar i slör (det heter det när man har vinden snett bakifrån va?), så känns det som att det skulle gå fortare om man släpper på storseglet? Det där med att släppa på storseglet om man tycker det går för fort eller lutar för mycket fungerar väl bara i motvind eller vind från sidan? Inte vid slör? Vid slör borde det vara tvärt om, man spänner storen mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, om man seglar i slör (det heter det när man har vinden snett bakifrån va?), så känns det som att det skulle gå fortare om man släpper på storseglet? Det där med att släppa på storseglet om man tycker det går för fort eller lutar för mycket fungerar väl bara i motvind eller vind från sidan? Inte vid slör? Vid slör borde det vara tvärt om, man spänner storen mer?

Man kan lyfta bommen med dirken och på så sätt spilla vind.

Men när man seglar med vinden är det ej samma problem som när man seglar emot vinden.

Det har med skenbar vindhastighet att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten kränger inte nämnvärt vid slör, även när det blåser på rätt bra. Byar på ca 12 är det mesta jag varit ute i med fulla segel (ej revat). Inte kul mot vinden, men med vinden var det riktigt trevligt. Över sju knop (med lite medström, så klart) och surfa på vågorna.

Om man seglar mot vinden adderas vindhastigheten till båtens hastighet. Med vinden subtraheras vindhastigheten. Därför känns det väldigt lugnt då. Men man får passa sig när det är dags att vända, för då kan det skenbart lugna bli riktigt jobbigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var ute en sväng ikväll. Det var väldigt lite vind, knappt att det räckte till en stillsam slör, men det var ändå helt underbart. Vi passade på att öva lite sättning av segel, gippar och annat bra.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter trevligt!

Att träna är alltid kul, grabben som inte varit så mycket på sjön låter gärna mig köra när vi är ute tillsammans, men jag ser hur han spanar och kollar på allt jag gör, och vi pratar mycket manövrering, navigering och körning i olika förhållanden. Plotter i bägge pulpeterna så att vi kan hjälpas åt och lära....sen kör han på egen hand och tränar med sina kompisar när de är ute själva.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...