pannkaka 16 Postad 7 Augusti , 2014 Snart är det höst igen, så hur "vinterkonserverar" ni verktyg och annat av stål som förvaras i ouppvärmt o lite fuktigt förråd under vintern? Hittils har jag sölat ner det känsligaste med Biltemas Skyddsolja, spray 364615. Men det blir just - söligt. Och övriga prylar får en del ytrost. I viss mån har jag samma samma problem för de dock betydligt färre verktygen i båten under säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Augusti , 2014 Hade ett ouppvärmt förråd förut. Enda lösningen tyckte jag var att balka av en del som jag isolerade. Värmde upp första vintern, som var extremt kall... Tills grannen utbildade mig ( ingen rost i minusgrader, bara i fukt ) Installerade alltså en avfuktare som helt löste det problemet. Testade i båten, inte kontinuerlig drift utan någon gång varannan vecka tills det blev kallt. Funkade. Men bygger på att du tejpar igen alla luftöppningar. ( en del båtägare vill ju ha öppet och ändå stoppar de in ett gäng torrbollar i båten!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 8 Augusti , 2014 Mina verktyg förvaras i en tät platsbag i båten året runt. Det blir ingen rost eftersom den lilla fukt som ryms i bagen innehåller väldigt lite vatten. En variant kan vara att lägga i silikagel i verktygslådan (eller det utrymme verktygen ligger i), ni vet sådana där små påsar men får med allt möjligt man köper. Silikagel finns att köpa både i form av påsar (dyrt) eller som kristallkattsand (billigt). Lägg kattsanden i ex.vis bitar av nylonstrumpor eller i tepåsar för engångsbruk. Silikagell kan återanvändas i evighet genom att fukten drivs ut i ugn (120 C) eller i mikro. Läs mera, http://sv.wikipedia.org/wiki/Silikagel Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 8 Augusti , 2014 Ett gammalt kylskåp (eller annat isolerat skåp) som värms av en liten glödlampa fungerar också för att hålla rosten borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 8 Augusti , 2014 Har aldrig gjort något speciellt under de 11 år jag haft båten. De får ligga i sin låda i stuvfacket. Ingen påverkad på dessa under alla år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser