Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Aquos

Köpråd första familjebåt.

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi ska köpa får första familjebåt nästa säsong. Problemet är att vi är villrådiga eftersom vi aldrig någonsin har ägt en båt tidigare och inte vet vad vi ska leta efter. Plast eller aluminium? 5-5,5 meter, räcker det för en familj på tre personer? Vilket märke? Skiljer det sig mellan märkena och kvalitet? Får man vad man betalar för? Har dessa samt säkert ett 20-tal frågor till.

 

Det enda vi vet i dag är att båt och motor ska vara nya. Att vår budget är på runt 250,000 kr. Att det ska vara en styrpulpet med mittkonsol med två stolar/soffa samt en soffa bakom. Tvåtakts utombordare. Att den ska vara oöm. Lätt att hålla ren och underhålla. Säker. Hålla bra kvalitet. Marcha över 30 knop med familj och packning eftersom vi under sommarmånaderna kommer köra mycket mellan Henån och Marstrand (ca 84 distanser ToR). Båten kommer endast att användas under sommarhalvåret. Endast som en bad och sol båt som mestadels kommer gå inomskärs längst norra västkusten.

 

Återförsäljaren här tycker att vi ska köpa en Micore 570 CC Offshore då den tydligen ska gå mycket bra i vattnet. En båt går alltid bra när det är lugnt och skönt ute. Hur bra skrov den har visar sig först när det blir grov sjö och här visar Micore framfötterna hette det enligt honom. Problemet är att den inte har en soffa bak utan endast två små sittplatser samt är bunden med Hondas motorer. Vi vill köpa tvåtaktare. Det skulle gå men då kunde han endast sälja båten löst och då självklart dyrare eftersom det inte längre går att göra ett paketpris. Motor skulle vi få köpa på annat håll samt sköta installation av motor, kablage och instrument själva.

 

Blev lite irriterad över detta så vi kollade vidare. Visar sig ju då att alla återförsäljare vi har varit i kontakt med oavsett märke säljer sina båtar med ett specifikt märke på motorn för det har båttillverkaren bestämt. Man kan köpa båt och motor löst men det blir då som jag skrev tidigare att man får sköta installation av motor, kablage och instrument själva och det är inget vi vill göra när vi lägger runt en kvarts miljon kronor.

 

Alla tips, förslag, synpunkter och kommentarer är välkomna.

 

Tack på förhand!

 

/Aquos

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

De flesta vill ha ett direkt förslag och inte motfrågor, hänvisningar och allmänna funderingar tillbaka, därför gör jag precis det:)

 

- Det har varit många trådar nyligen som har exakt dina frågeställningar under Motorbåtssnack, titta lite där och det finns många förslag och åsikter på olika båttyper.

- Om din budget är 250K och ska räcka till mer än båt och motor, dvs ex båttrailer, extrautrustning, plotter, annat nödvändigt, så har du mindre pengar kvar. Värt att ta med i beräkningen.

- Att marcha över 30 knop med en båt på ca 5,5m någorlunda bekvämt kräver 100-115 hk om det är 3 pers + lite utrustning utan att ligga på fullgas. Då krymper också valet av båttyper och kanske även storleken på båt om 250K ska räcka.

- Du har bestämt dig för 2-takt och håller du fast vid det så begränsar du dig till de märken/återförsäljare som kan erbjuda detta. Kan kanske vara värt att ompröva.

- Lite förenklat så är en så stor/tung båt som möjligt bra konfortmässigt om du ska stå på lite och det inte är plattvatten.

- Avslutningsvis så räcker båttypen bra till 3 pers och sol/bad turer. I en BR sitter man dock lite mer skyddat, kan vara värt att titta på den typen av båt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Nordkapp är ett märke som säljs med tvåtakt. När din budget är 250k och dina krav att den ska vara helt ny och marcha över 30 knop samt att det ska vara en tvåtaktare finns det tyvärr inte många förslag. När du säger att ska marcha över 30 knop, är det en okej marchfart att ha 28-32 knop eller vill du snarare att marchfart ska vara 30-35 knop?

 

Här är en båt som uppfyller några krav, beroende på hur du ser på farten.

http://rodinsmarin.se/wp-content/uploads/2013/08/Nordkapp-550-Enduro.pdf

 

Om du vill ha en båt med marchfart klart över 30 knop skulle denna båt kunna vara av intresse, men då springer priset iväg.

 

http://www.blocket.se/stockholm/Goldfish_23_Tender__1_agare____2_ars_Garanti_53328904.htm?ca=15&w=3

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få till det brafår ni nog tänkatill och även utanför boxen. Varför ny båt? När det gäller den typenavbåt som ni söker finns det ingenanledning att köpa nytt. Leta en begagnad som redan har, tampar,ankare, dynsats,båtvagn mm allt sådant som första o andra ägarenkompleterar med relativt snabbtdå de kommer på att denstrippade nyabåtensaknade ändet ena och det andra. För ca 100 k hittar du en kanonbåt. För ca 110 k får du sen en sprilans evenrude e- tek ditmonterad finns firmor som tom kommer hem till digo gör monteringen och tar din gamla snurra i inbyte. En styrpulpetare som är 10 år är inte sämre än en som är 1 månad om den inte blivit extremt misskött men det ser man lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni promt ska ha nytt titta då även på Seamaster 210 de har nu höstpris och bör rymmas innom er budget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska marcha längre sträckor i över 30 knop i kanske inte alltid lugna väder och kanske även utomkärs någon gång med familj så hade jag nog uteslutit båtar runt 5meter och kollat på runt 5,5meter och uppåt. Många båtar runt 5meter är heller inte motoriserade att ens klara att marcha 30knop med familj och packning.

 

Teståk lite båtar om ni har möjligheten. Personligen hade jag inte uteslutit bowridermodeller som familjebåtar för pendling, sol & bad då jag tycker de oftast ger bättre skydd mot vind och stänk.

 

 

Storleken på båt, marchfart, underhållsfritt, nytt, 2taktare, mittkonsoll ihop med prislappen gör det svårt att tipsa om lämpliga båtar. Fundera på om allt är lika viktigt för dig. Kanske skulle kunna trivas med bowrider eller 4taktare tex? Och med underhållsfritt så uppfattar jag det som du är mer ute efter aliminium än plastbåt? Kanske klarar dig med att marcha 25knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 förslag;

- Ryds 528 WA med Mercury Optimax 90 hk

- HR 532cc med Evinrude E-tec 115 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi är också 3 personer i familjen och min förra båt var en Uttern D55 och min erfarenhet är att båtar i den storleken inte klarar 1/2-metersvågor eller större i mer än 15 knop om man vill åka någorlunda bekvämt. 30-35 knop var enbart behagligt att åka när det var kav lugnt på havet.

Jag håller även med tidigare kommentar att inte utesluta en båt med något eller några år på nacken vilket ofta ger mer båt för pengarna.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du åka fort i lite högre sjö så får du kika på Tex Anytec men då spricker budgeten. Lite smalare aluminiumbåt med vasstskrov och alla fästen o räcken är överdimensionerade. Visst kan det vara kul att hoppa i vågor i 25 knop mengrejerna håller inte om du inte skaffarnått väldigt rejält, annars brukar mansäga att 28 fot o större då kan du dra på i högre sjö. Går att åka fort med min Searay också mendet är inte kul så det blir inte mer än 15 knop om det går lite högre vågor eller blåser runt 14 sec meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...