Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Figo

Generator gick varm

Rekommendera Poster

Fick under en tur på göta kanal probelm med att generatorn gick varm. Fick då ta till nödåtgärden att koppla bort förbrukningsbanken från generatorladdning då en mer än halvtom batteribank tvingade generatorn att ladda närmare 40A och då vid lågt varv.

Har nu mätt upp mina förbrukningsbatterier och de är mer eller mindre slut. Så där var problemets grundorsak.

Batterierna hade svårt att ta emot laddning varvid generatorn fick jobba nära max på lågt motorvarv och gick då varm. Tillsammans med att det var klena/dåliga kablar ( 6kvmm) från generatorn för den strömstyrkan (ca 40A)

Har en maxpower solcellsregulator, vet inte om den kan vara en bov i dramat. Vissa säger ju att de laddar på för mycket i underhållsladdning vilket kan förstöra batterierna på sikt. Normalt när batteribanken varit fulladdad så har underhållsspänningen legat på ca 14,2 V via maxpowern

Har idag ett startbatteri samt en förbrukningsbank på 2x80Ah. Start och förbrukning är sammankopplat via ett spänningsavkännande skiljerelä (Biltema).

Solcellen laddar direkt på förbrukningen.

 

Till vintern blir det i allafall en del ombyggnation i förbrukningselen för att få motorladdning och solcellsladdning att lira bättre ihop. Tanken är att:

  • Maxpowern åker ut. Likaså Biltema skiljereläet och jag installerar istället Ctek DC/DC laddare D250S dual tillsammans med en CTEK smartpass.
  • Sen blir det att försöka få dit lite grövre kablar för plus och jord från generatorn än de som sitter där nu.
  • Nya friska batterier antingen 3x80 Aheller 2x115 Ah (har idag 2x80Ah men vill ha dit lite mer)
  • På sikt kanske det också blir landströminstallation med en fast AC laddare som orkar med hela banken men det är lägre prio på detta.

Tror då att jag kommer att klara mig med min 60A generator, så byte till 100A är nog inte första åtgärden.

 

Min fråga är egentligen då om det finns några erfarenheter av Ctek 250dual och smartpass?

Dessuotm lite nyfiken på vad ni har för grovlek på pluss och jordkablar till/från generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har haft dom bägge + en NASA BM-1 installerade sen förra våren ock man märker tydligt att batterierna mår bättre (har mer ström att ge).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Figo: vad då "gick varm" enligt ditt påstående i trådhuvudet? Kanske kan du utveckla, smälte lindingarnas lackisolering eller skar kanske lagren av överhettning?

Hmm... som jag hittills förstått detta med skillnaden mellan äldre tiders likströmsgeneratorer och moderna alternatorer så verkar de senare nästan omöjliga att ta död på? De tycks "slira" magnetiskt vilket inte ger resistiv överhettning i dess lindningar? Kanske kan dess regulator eller nån likriktardiod paja vid glappkontakt med batteriet, men "gå varm"??

[Alternatorer/ växelströmmare producerar mer ström uthålligt än likströmmare av flera orsaker, för de senare har sin strömproducerande grova lindning (sk härvan) i den stillastående statordelen som lättare kan kylas till omgivningen. (Där kunde man då lugnt välja ännu mer jättetjocka lindningstrådar i termisk närkontakt med höljet utan att bekymra sig om g-krafter vid rotation, till skillnad mot gamla likströmmare.)
Likströmmare var/är ju tidigare helt beroende av sin segmenterade kommutator för likriktning och den grova strömlindningen därför alltid hänvisad till rotorn, allt detta ändrades då kraftiga halvledardioder gjorde sitt intåg. För då kunde man plötsligt lägga den strömproducerande lindningen på sin rätta plats kylmässigt mot höljet, samtidigt som behovtet av segmenterad kommutator av likriktningsskäl alltså försvann. Magnetiseringen som via regulatorn styr laddningens styrka med bara en svag ström (ca 1/10 till 1/5 del av producerad laddström vad jag kunnat utröna) kunde då istället läggas till rotorn utan gnist- eller kylproblem. Gnistriskens minskande öppnade även för genomblåsning med kylfläktvingar även i explosiva miljöer]


En jäkla skillnad efter halvledardiodernas intåg kort sagt, knappt nåt brandfarligt gnistrande alls runt släpkolen. För alternatorer har ju inga segment utan slutna ringar där släpkolen far fram, och dessutom som sagt bara svag elektromagnet-styrström i sin rotorlindning.
Nå, vete katten men just påståendet "gick varm" verkar kunna behöva mer ingående förklaring angående detaljerna för det konstaterandet. Hur mätte/konstaterade du egentligen "överhettning" mer i detalj??

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det luktade bränt från motorrummet och när jag lyfte på motorluckan var det lite rök från generatorn eller dess närhet. Generaorn var rejält varm, det gick inte att ta i den.

Dock kan det brända ha kommit från + kabeln/isoleringen som går ner till startmotorn.

 

I vilket fall blev den svalare när jag kopplade bort förbrukningsbanken och lukten/röken försvann. Den laddar också som den ska nu efteråt.

Generatorn är ny för i år liksom motorn dock är kabelhärvan kvar från gamla motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nyss installerat d250s och smartpass Fungerar tip top tycker jag! Du nämnder dock inte vilka erfarenheter du är ute efter?
 

För några dagar sedan glömde jag dra ut kylen och stängde inte av huvudbrytarna varvid jag kom ner till hälften i förbrukarbanken. När jag starta motorn så krämade systemet ur 38A @ 13,4V laddning av min 50A generator via smartpassen. När banken når en högre kapacitet(minns ej vilken %) så går det enbart via d205s och då laddar den nästan 20A(max vad d205s ger) @ 14 V upp till 80 % ett tag för att sen succesivt sänka laddningen och öka spänningen. Innan jag kom i hamn var jag nere på 9,4 A @ 14,3 V.

Värden enligt min BM-1.

 

Så om du når låga nivåer i banken kommer den kräma på via smartpassen för att sen gå över till enbart d250s med max 20A för en sedan succesivt avtagande laddning.

 

Innan dessa ladda jag som mest kanske 6-8 A med generatorn, vilket är ett symptom som d250s+smartpass enligt manualen ska lösa och för mig gjorde de det.

 

Väl i hamn med avstängd motor så laddar solcellen vid 13,7 V för underhåll. Vid mulet väder på dagen levererar min 32W 0,2 A :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en relativt stor generator kanske pengarna är bättre spenderade på mer effekt solcellspanel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nyss installerat d250s och smartpass Fungerar tip top tycker jag! Du nämnder dock inte vilka erfarenheter du är ute efter?

 

För några dagar sedan glömde jag dra ut kylen och stängde inte av huvudbrytarna varvid jag kom ner till hälften i förbrukarbanken. När jag starta motorn så krämade systemet ur 38A @ 13,4V laddning av min 50A generator via smartpassen. När banken når en högre kapacitet(minns ej vilken %) så går det enbart via d205s och då laddar den nästan 20A(max vad d205s ger) @ 14 V upp till 80 % ett tag för att sen succesivt sänka laddningen och öka spänningen. Innan jag kom i hamn var jag nere på 9,4 A @ 14,3 V.

Värden enligt min BM-1.

 

Så om du når låga nivåer i banken kommer den kräma på via smartpassen för att sen gå över till enbart d250s med max 20A för en sedan succesivt avtagande laddning.

 

Innan dessa ladda jag som mest kanske 6-8 A med generatorn, vilket är ett symptom som d250s+smartpass enligt manualen ska lösa och för mig gjorde de det.

 

Väl i hamn med avstängd motor så laddar solcellen vid 13,7 V för underhåll. Vid mulet väder på dagen levererar min 32W 0,2 A :P

 

 

 

Det är bl.a just detta jag är ute efter, dvs en effektivare laddning från generatorn samt solpanelen. Dessutom vill jag i vilket fall byta ut maxpowerregulatorn då jag upplever att den "krämar på"

för hör spänning vid underhållsladdning vilket i sin tur förstör batterierna. Har inget tekniskt bevis för detta utan mer en känsla. Enligt batteriövervakningen så underhållsladdar panelen 14,2 V när baken är fulladdad. Detta har ju också diskuterats i flera trådar här på MG.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en relativt stor generator kanske pengarna är bättre spenderade på mer effekt solcellspanel?

 

Har inte fysisk plats för mer solcellspanel än jag har på idag vilket är 80W.

Normalt räcker denna till för min dygnsförbrukning soliga dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt det där att veta! Men man får väll på något vis förlita sig på att de större märkena som hållt på länge och som prisas vet vad de pratar om?

http://www.celltech.se/foretaget/batteriskolan/Laddning-av-batterier/

 

Värt att notera med d250s och smartpass är att du behöver deras landströmsladdare(M300 t ex) för att få samma smarta laddning som du får med generator/solcell/vindkraftverk via dessa. Enda "smarta" du får med en annan laddare är underhållsladdning av startbatteriet när förbrukarna är fulla(vilket kanske aldrig sker med en osmart laddare????)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Figo: okej, det gick inte att ta i alternatorn och det kom upp rök i dess närhet.
Har du hittat varifrån röken kom mer exakt, nånting som ser bränt ut? Det låter ju litet illavarslande brandsäkerhetsmässigt och borde kollas upp.


[Att man inte kan ta i heta metalldelar och hålla kvar fingrarna är ingen bra "mätmetod" även om den är snabb, redan vid 55-60 grader släpper nog de flesta taget om metallprylar. Att spotta på grejen i fråga och se ifall det kokar kan nog ge besked runt 100 grader. Haha, nästa steg är kanske att försöka steka ett ägg?
Har f.ö. försökt kolla hur mycket värme en alternator kan tåla och 60-gradig omgivningstemp är tydligen inga problem vid full uteffekt så handpåläggning funkar knappast? Dess inre isolatorer, exempelvis kabelisoleringar tål betydligt mer utan att börja ryka. Inget brandfarligt plastskräp där inte. (Hmm... bra länkar ovan i tråden så jag tvekar litet att länka denna något nördiga för konstruktörer, men tydligen är likriktardiodernas kylning en bromskloss och inte lindningarnas? Och de tål numera maximalt strax över 100 graders omgivningstemp enligt figur 3. Och är omgivningen 100 grader så blir väl metallen också det, alltså redan innan strömproduktion ens börjat!?)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna tråd då jag har lite funderingar kring det här med kabelarea från generatorn.

De flesta av V8 maskiner oavsett VP eller merc har väl ungefär samma area på kabeln mellan generator och startmotorn? I mitt fall är det (tror jag) en 6 mm2 eller möjligtvis 10 mm2 .Har någon bytt ut det mot större dimensioner?

Som jag skrev i denna tråd luktade det bränt efter ett tag när jag körde förra sommaren och förbrukningsbanken var urladdad till mer än 50%. Det försvann när jag kopplade ifrån generatorladdningen mot förbrukarna. Senare visade det sig att båda förbrukningsbatterierna var helt slut och hade svårt att ta emot laddning överhuvud taget. Kan det var något där som gjorde att det gick varmt och luktade bränt?

 

Jag har nu installerat två nya förbrukningsbatterier och en Ctek D250S dual för att styra laddningen från generator och solpanel. Dock har jag inte kommit på orsaken till det som hände i somras till 100% (mer än dåliga batterier) vilket stör mig.

Om jag ska byta till större kabel från generator måste jag dra en ny kabel direkt till startmotorn (startbatteriet) som inte går via säkringsboxen då det inte får plats med en grövre kabel på motorsäkringen (50A). Då får jag avsäkra den nya kabeln separat, Hur har ni gjort på era installationer (V8 motorer)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är motsägelsefullt med batterier som inte tar emot laddning och att de tar stor ström.

 

Tar de lite laddning innebär det att de normalt tar lite ström också.

 

Något annat tog  den strömmen om batterierna nu var kassa så de inte tog nån ström. Eller det kan vara kortslutning i nån eller några celler. Då kan förstås strömmen bli hög utan att batterierna blir så mycket piggare av den höga strömmen.

 

Håll utkik efter ev. dålig isolering nånstans. Känn var det blir varmt, 40A 12V blir rejält med värme. Som fem stora lödkolvar på en ynka punkt. Bör ryka ordentligt.

 

Appropå klena ledningar. Misstänker du för klena ledare kan du känna om de är varmare än omgivningen när du laddar/laddar ur kraftigt och länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...