Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
seglarfreaken

Slingor eller underögla säkrast?

Rekommendera Poster

När  t ex man lägger till vid med waxholmsbolagetets  båtar vid bryggor  och kajer lägger de slingor runt  pollarna. De  trossarna är  ju  så grova så det  skulle  inte  gå att  göra  det  på något  annat  sätt.

En och annan fritidsbåtsskeppare har jag sett  gör  också slingor runt sina pollare/knap när  de  förtöjer.

Men är den rutinen verkligen helt  säker?

Pollare  och knap på fritidsbåtar  kan ju  se  så olika  ut och jag undrar  om alla  verkligen är konstruerade  för  att  man bara  förtöjer med  slingor.

Själv så tar  jag det  säkra  före  det  osäkra och lägger  alltid  fast  med låsbara  öglor, Det vill säga, enkla öglor där den änden som man drar  åt  alltid  hamnar  i knip.

Självklart  så får  varje skeppare förtöja  som hen vill, men det är  lätt  att  fastna  i  invanda  rutiner  och inte  tänka  utanför  boxen. Jag/vi har  en vuxen son som ibland  lånar  båten. Han gör  allt  som oftast slingor  runt  pollarna. Än så länge  har  aldrig förtöjningen släppt  kanske  jag  bör  tillägga.

Slingor eller underögla? Hur  gör  du? Motivera  gärna .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lina med anpassad längd och en ögla i änden är rätt vanligt i hemmahamn och i andra hamnar så är det vanligare med "åttor" runt knapen med avslutande låsögla. Jag tror att båda är lika säkra, om linan går av så är det nog troligare att det beror på skavning i halkip.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min permanenta båtplats har jag avpassade förändar med öglor, som jag bara lägger över knapen. Jag brukar ju alltid förorda splitsade sådana. Skam att säga har jag ett par år haft förtampar vars ögla är en pålstek  :ph34r:

På styrbords sida har jag ett förspring som jag lägger på lägger i åttor på knapen och avsluta med ett halvslag (är det det du kallar underögla!?)

I akten, på styrbordssida, lägger jag först på akterände i åttor och avslutar med ett halvslag. Sen lägger jag på ett akterspring i åttor på knapen och avslutar även det med ett halvslag.

Ligger på utsidan en Y-bom. När det är skitväder - speciellt från ost - lägger jag på en lina från en boj. Åttor runt knapen och avslutar med ett halvslag.

När jag förtöjer nån annanstans än i hemmahamnen fäster jag nästan alltid linan ombord först. Sticker den splitsade öglan genom hålet i knapen och lägger öglan över. Då sitter den bomfast. Sen drar jag linan runt pollaren eller ingen på kajen och tillbaka till båten. Några åttor - en och en halv eller två och avslutar med ett halvslag.

Då är det lätt att släppa förtöjningarna utan att gå i land.

Motivering; Jag har alltid gjort så och de flesta jag känner gör så och jag vet att det sitter tillräckligt fast och aldrig har lossnat under de mer än 50-åren jag seglat. Dessutom sitter handgreppet i den förlängda ryggmärgen.

De gånger jag gör annorlunda - fäster en lina direkt i tex en ring lägger jag alltid en extra rundtörn, som tar upp draget.

På skutorna la man ju trossen i åtta runt pollaren och jag avslutade alltid med ett halvslag.

På fiskebåtar har man ju ofta bara en pollare. På den färja jag jobbade på några somrar, la man ett antal varv runt pollaren och avslutade med ett halvslag.

Var och en får naturligtvis förtöja som den vill, men för min del vill jag ha det enkelt och säkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...