tillin 0 Postad 6 Augusti , 2014 Lyckades i kväll köra på grund med båten stället som jag körde på grund på så är ett trångt farled och grunt, men i brådskan och i tröttheten så tiltade jag inte upp motorn har inte behövt göra det innan heller men men. Körde precis som jag alltid har gjort innan men tyvärr så sket det sig, motoren började gå långsammare för att till slut stanna trodde faktiskt att bensinen hade tagit slut först men efter en snabb inspektion så va fenan av + några hack i den rostfria propellern men dom har kunnat varit där innan. Nu till den stora frågan vilket sätt ska jag fixa detta enklast och billigast, motorn är en mariner från sent 80 eller tidigt 90 tal och är på 60 hk. Körde dock inte snabbt när detta hände. Vad kommer detta missöde kosta mig???? Tacksam för snabba svar!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 6 Augusti , 2014 Bara höra med antingen någon svetsfirma eller någon marina som servar. Dom kapar bort å svetsar på en ny bara. Ä nog billigare än att få tag på ett annat växelhus. Om det inte fins på blocket. Ibland har man ju tur Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tillin 0 Postad 6 Augusti , 2014 Okej får hoppas att inget annat tagit skada, har nån annan varit i samma situation och hur mycket gick det på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tillin 0 Postad 6 Augusti , 2014 Kan uppdatera i morgon med bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan1 3 Postad 7 Augusti , 2014 Räkna med att axeln e krokig om du kört på med en stålpropp......... Håller med Wiri,kolla efter ett nytt vxl hus,det blir säkert billigare. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 7 Augusti , 2014 Som info: gjorde något liknande för en 8-9 år sedan. 70hk Johnson. Fenan gick inte av men klövs nästan och flikarna spretade utåt. Inte vackert. Motorn gick dock bra efteråt. Propellern klarade sig. Att kontrollera propelleraxel mm, kapa fenan, svetsa på ny kostade mig 4000 hos en marinverkstad. Billigt tyckte jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 Augusti , 2014 Du skrev att motorn stannade... Går den bra utan växel i? Om den inte vill gå med växel i har nog växelhuset gjort sitt. Givetvis kan det gå att fixa, men när saker stannar gradvis på detta sätt brukar det ha gått sönder på riktigt. Med andra ord är det nog inte bara fena och axel som du behöver... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tillin 0 Postad 7 Augusti , 2014 Var ute och åkte i dag men märkte inget fel på motorn och växlarna gick i lätt. Fenan ser nästan ut som nån har kapat av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 Augusti , 2014 Snurra propellern för hand och se om den vobblar... Då är axeln skev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tillin 0 Postad 7 Augusti , 2014 måste ta och prova det i kväll, när jag körde tidigare så kändes allt bra. var faktiskt bensinen som också tog slut i går kväll kunde varit därför den stannade tanken var torr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 7 Augusti , 2014 Kanske borde motorer ha en fena med strömbrytarkrets i som frikopplar och stänger av motorn när fenan bryts? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 7 Augusti , 2014 (redigerade) Tvivlar på att en strömbrytarkrets får propellern att hinna stanna så snabbt att den inte tar skada mot det som slog av fenan, om det var så du menade? I mitt fall slog motorn upp, det var nog det - och rena turen - som räddade propeller och -axel. Farten var också måttlig, cirka 8 knop. Enda gången i hela mitt liv som jag har gått på grund. Hittills Redigerad 7 Augusti , 2014 av undrande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 7 Augusti , 2014 Jag menar inte att propellern ska stanna, bara att axeln ska frikopplas. Det kan gå snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 7 Augusti , 2014 va skum fenan ser ut på bilden, er ju ut som ett den ska va så ju, =)byta axel är inte så svårt om du kan plocka lite själv, inga direkt smådelar utan ganska grova delar,det är att man ska skimsa in dreven men det bör stämma rätt bra rakt av så länge du inte behöver byta drev, annars köper du någre tunna skims när du ändå köper axlen,så gjorde jag, va inga konstigheter, dok är axlarna inte så billiga, jag bestälde mitt utomlands då det skilde 45% på priset mot här i Sverige och då köpte jag ändå från en återförsäljare å inte något pirat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 7 Augusti , 2014 Som gammal grundstötare (Österbottniska skärgården är stenig*) skulle jag möjligen kolla att propelleraxeln inte är böjd genom att rotera den och titta om den svajar. Skäddan går att få svetsad under vintern. Smidigast är att skruva loss växelhuset från motorn och föra det till svetsarn. Då slipper man transportera hela motorn och/eller båten. Efteråt är det prima läge att byta impeller och måla upp det hela innan man monterar före sjösättningen på våren. * Den österbottniska skärgården har lärt mig att åtminstone hjälpligt svetsa aluminiumpropellrar. Skall alltid finnas en reparerad på lager... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 Augusti , 2014 Har du inga skador på propellern, har nog axeln klarar sig. Kollas, som sagts ovan genom att snurra på propellern och kolla att axeln inte wobblar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 8 Augusti , 2014 Snurra propellern för hand och se om den vobblar... Då är axeln skev. Försök att fokusera på centreringshålet i axeln, lättast att se då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ioor 5 Postad 8 Augusti , 2014 Går lättare att se om axeln är krokig genom att man tar lös propellern å håller en tumstock uppåt mot plattan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tillin 0 Postad 9 Augusti , 2014 Jo båten är körd i österbottens skärgård har alltid haft tur annars men denna gång gick det sämre måste ta och kolla vilken typ av försäkringen det är på båten, Om jag har försäkring för grundstötning hoppas verkligen det. Brukar dom ersätta denna typ av skador eller är maskinen för gammal,skulle gärna vilja ha kontakt med nån som är mera insat i dom finska reglerna. Propellern hade några små vassa hak i kanterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser