Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
cainer

Svårt att hitta neutralläget

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har nyligen köpt en Orrskär 27 med en VP AQD40 samt 280B drev. Till detta sitter ett VP reglage som jag inte vet exakt modell på, men jag tror det är denna (ser iaf ut så): http://drevia.se/artikel.php?kid=19-2-72-121&sok=&id=1066

Problemet är att det är väldigt svårt att hitta neutral. Det känns som att neutralläget är 2-3 mm "långt" bara och det blir inget tydligt "hack" som gör att man känner att man växlat ur. Otaliga gånget har jag trott att jag lagt i neutral men senare märkt att jag har antingen back- eller framåtväxel i.

Detta borde gå att justera på något sätt gissar jag? Jag vet att det ska finnas en friktionsskruv i reglaget men jag tror inte den löser problemet eftersom reglaget går ganska lätt i övrigt. Det är visserligen rätt trögt att få i backväxeln ibland men det är helt normalt har jag läst mig till?

Fick tips om att man kunde justera vajrarna under övre kåpan på drevet, men vore toppen med en mer utförlig förklaring. Köpt båten för några dagar sedan bara och aldrig haft drev förut, så det hade varit fint med en rejäl lekmanna-förklaring om någon vet hur man fixar detta.

Tack på förhand!

/cainer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett att det går att justera "längden" på neutralläget, däremot har jag varit med om både slitet reglage och sliten vajer. 3-4 mm är inte normalt.

Jag har iofs inte haft just pentas reglage, men skulle tro att det fungerar liknande morse och tx som jag haft. Det går att justera läget på neutralen men inte aktionslängden. Kolla hur mekanismen rör sig på drevet när du växlar. Kanske är växelvajer eller fäste loss?

En annan ide kan vara att konan / glidskon i drevet är felshimsat. Har förra ägaren bytt kona nyligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan var olika orsaker till ditt problem. Om höljet till växelkabeln är på väg av, vilket händer ibland då det rostar sönder. Sen kan felet förstås sitta i drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade liknande på min förra båt med 100-drev. Det var väldigt diffust och lättast var att känna med nutralgasknappen. När den gick att trycka in var neutral i.

Jag vande mig fort och hittade rätt utan knapp, men det var inte optimalt. Jag körde 10år med det och det vart varken bättre eller sämre. Jag trodde då att alla liknande reglage hade samma egenhet. Nu är reglaget bytt av nya ägaren och egenheten är borta.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...