Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
MSstormvind

fråga om riggning

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Bavaria segelbåt. Efter har spänt stagen till masten enligt tumstocks modellen så tar det några dagar så kan jag inte stänga dörren intill förpiken. Taket bågnar ner ca 1,5cm. Har läst att det kan bero på att skrovet trycker ihop sig. Funktionsmässigt så struntar jag i om dörren inte kan stängas men undrar om båten kan ta skada. Slackar jag stagen så pass att dörren kan öppnas så är stagen för slacka för att kunna segla.

 

Är detta ett vanlig fel på segelbåtar/Bavaria båtar? Annars kan jag inte hitta några andra fel eller skador på båten. Gör jag något fel vid riggningen? Går det att justera stagen under däck (vid skrovsidorna). Tacksam för hjälp och åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan nån annan hinner svara är det nog bra om du också skriver vilken modell av segelbåt det handlar om, och kanske även årsmodell.

Men om plats finns, så kommer nog en maststötta inne i ruffen avhjälpa problemet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, kan det vara så att maststöttan på nåt vis är lös, och buktar sig av trycket från masten och riggen, och böjer till väggen intill?

Är masten centrerad på maststöttan? Kan den ha flyttats, avsiktligt eller av misstag, vid nån vårriggning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att rufftaket kan sjunka ett par mm om man har masten ståendes på rufftaket kan man nog tänka sig, men att den sjunker så mycket att dörrar inte går att öppna och stänga - då är det nåt fel.

 

Ljusene-Håkan - Luffarn här på MarinGuiden - har en Vagabond 31. Där hade maststöttan ruttnat och tryckt ett hål upp genom däcket inne i mastfoten. 

 

Han gjorde en lite tafflig reparations som han fick göra om. Hur resultatet blev efter sista försökte vet jag inte.

 

Flera av de båtar jag haft, har haft masten på däcket och alla har haft förstärkt maststöttning.

 

På min havsfidra - en 6 meters koster - utgjorde huvudskottet, av en plyfaskiva, maststöttningen. Skottet böjde sig när man satte an vanten. Hade kunnat pressa ner rufftaket betydligt. Satte en förstärkning på var sida som pressades in med hjälp av domkraft som lyfte balken som skulle hålla uppe rufftaket. Det två stöttorna skruvades till plyfaskivan.

 

Nu är ju din båt så pass stor att en reparation bör göras ordentligt. Om du inte känner att du klarar av jobbet själv bör du nog anlita nån som kan.

 

Att maststöttningen håller för de krafter som den utsätts för är ju en säkerhetsfråga. 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Jag skulle börja med att titta på hur stöttan ser ut i sina infästningar. Den måste ju gå förbi innerlinen (innertaket) och fästa direkt mot undersidan av däcket - hur ser det ut där? Står den på kölen i nederkant? Att stöttan skulle kunna komprimeras 15 mm håller jag direkt osannolikt, och att den skulle böjas så mycket i sidled att den minskar med 15 mm på höjden borde man se även om man skulle vara halvblind.

Något är väsentligt fel och det här är ett allvarligt fel. Du bör gå till botten med det här så att inte båten gör det åt dig. 

 

Har du köpt båten begagnad? Vet du om den gått hårt på grund eller så?

 

Man skulle ju kunna tänka sig att när du spänner vanten så pressar du mastfoten nedåt. Denna rörelse möts upp av maststöttan som i sin tur pressar sitt nedre mothåll nedåt med samma kraft. Om detta mothåll (kölen eller annat) inte kan ta emot lasten utan även det sjunker undan bör du ha problem av den digniteten att en kärvande förpiksdörr känns som en smekning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänning av vant intill 20% av brottslast skall definitivt INTE förorsaka deformering av skrov!

 

Jag ger mig inte inn på vad som kann vara fel här på forumet. En riggare måsste kontrollera detta ombord med att slacka riggen, mäta, spänna på ny och se vilka ändringar som framkommer.

 

Detta är inte ovanligt på äldre båtar, men en 8 år gammal ................. :huh:  :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänning av vant intill 20% av brottslast skall definitivt INTE förorsaka deformering av skrov!

 

Jag ger mig inte inn på vad som kann vara fel här på forumet. En riggare måsste kontrollera detta ombord med att slacka riggen, mäta, spänna på ny och se vilka ändringar som framkommer.

 

Detta är inte ovanligt på äldre båtar, men en 8 år gammal ................. :huh:  :(

+1

kontakta ett proffs som får titta på din båt.

 

Jag har sett ett liknande problem på en väns katamaran,det visade sig i det fallet att riggen var ansatt för hårt,vilket gjorde att en dörr under däck kärva.

Efter att en mast kunnig slackat och gjort om vart det ok.

 

Som ett litet tillägg kan jag berätta att när jag surra lite på bryggan om detta så var det en långseglare(en Atlantvarvare) som sett en bavaria 47 som delat sig mellan däck och skrov(i fören under ankarupphängningen pga? jag vet ej....

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara vantens infästning? Om de inte sitter fast i skrovet ordentligt utan deformerar överbyggnaden vid belastning. Låt en medhjälpare dra vanten mot masten medan du ser/känner efter vid alla infästningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att maststöttan verkligen står rakt under masten. Inte ovanligt att det skiljer en del. Skulle lätt kunna vara orsaken till det du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackskottsvarning på båtbyggaren om inte stöttan sitter under masten. Nog för att man kan tro Bavaria om mycket, men nog tusan ställer de maststöttan under masten och inte någon halvmeter bakom/framför. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt stora krafter när man sättet an en rigg. Behövs inga halvmetrar för att få deformation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackskottsvarning på båtbyggaren om inte stöttan sitter under masten. Nog för att man kan tro Bavaria om mycket, men nog tusan ställer de maststöttan under masten och inte någon halvmeter bakom/framför. Eller?

 

Fast det är väl knappats några "båtbyggare" som sätter ihop de moderna båtarna - snarare "båtihopsättare"

 

Jag har haft två båtar från början av 1970-talet, från ett som jag trodde var ett kvalitetsvarv. Huvudfabriken låg mellan Skurusudet och Baggenstäket.

 

Det var samma typ fusk på bägge båtarna. Man tjänade några minuter på varje fusk och förbättrade accorden. Fusken börjades märkas efter 20 år.

 

För mig kostade nog fusken mer än en månadslön på varje båt och väldigt många timmars jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver kanske inte nödvändigtvis vara masten som sjunker ner, det kanske lika gärna kan vara skrovet som lyfts upp av vanten? Säkerligen lika allvarligt men kanske lättare att åtgärda?

Om det sitter stringers mellan däck och skrov kanske det går att justera dessa, är de slaka borde ju däcket lyftas när man sätter an vanten vilket skulle kunna vara orsaken till ditt problem.

 

Bara en teori...

 

Redigerad av Gaidin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...