Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
MichaelL

Bygga mitt-toft

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt en liten öppen motorbåt på 4,5meter som är tänkt att användas för fiske. Båten är en Smögen 45:a (från tidigt 70 tal) i bra skick. Finns dock vissa saker jag skulle vilja göra med båten för att få den precis så som jag vill. Förr-förra ägaren, var enligt uppgift, var hummerfiskare och plockade bort en av två mitt-tofter. Jag skulle väldigt gärna vilja sätta dit en till så att man får mer sittutrymme då jag kommer ta med barnen på fisketurer.

Hur går man lättast till väga för att sätta dit en ny? Tänkte i första hand på en mitt-toft i plast men har börjat lura på om det kanske bästa hade varit om man kunnat ha en i trä som man bara kan lyfta bort när den inte behövs. Vad rekommenderar ni för material och tillvägagångssätt? Jag är som ni säkert förstår helt novis på det här med marina ombyggnationer.

Jag har även planer på att sätta dit ett extra motorfäste i aktern så att jag skall kunna köra ut med bensinmotorn men använda elmotorn (som medföljde) till trolling när man väl kommit fram till den önskade fiskeplatsen så att batteriet håller någorlunda under dagen :-)

Samma sak där. Vad bör man tänka på vid monteringen av en sådant?

Bifogar bild på båten.

Tacksam för utförliga svar :-)

post-105701-0-22925900-1407307733_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quick & dirty? Tryckimpregnerat virke typ 21x95, rostfri trallskruv och måla med brun oljelasyr. Billigt, snabbt fixat och håller.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med bhemac , även om jag skulle vilja ha en betydligt bredare och tjockare toft. 38x200.

fastsatt med nån form av snabbfäste och du har för avsikt att kunna plocka bort den

På din bild ser ju inredningen lite annorlunda ut en de jag är van att se. Smögen 45;a är ju inte nån båt som jag ens har varit ombord i. Fast flera av mina kompisar och bekant, har varit med och byggt dem. 

Det kan ju finnas lite olika utförande på inredningen. Kan ju ha varit så att några ville ha möjlighet med en toft som kunde tas bort vid tillfälle och det är enkelt att göra en ny form för inredningen. Träffar jag Göran Johansson - han som tog fram båten - eller nån av de andra gubbarna som byggde den, får  jag fråga (fast Orsa kompani lovar som alltid  - inget bestämt  ;) )

Sen kan det ju va så att det inte är nån Smögen 45;a. Det finns ju plagiat.

Oavsett ser det ju väldigt enkelt att sätta dit en extra toft i din båt.

post-53310-0-60541300-1407331706.jpg

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får börja med att tacka för responsen så långt. Alltid kul med ett aktivt forum där medlemmarna är benägna att hjälpa till med det man kan.

På frågan om det är ett plagiat så vet jag faktiskt inte. Båten fungerar bra i allafall :-)

Kan vara så att den förr-förre ägaren byggde om den i samband med att ena toften togs bort?

Jag känner mig ganska trygg med att kunna sätta dit någon form av planka/spånt som skulle kunna fungera som toft. Men är det verkligen en impregnerad planka/spånt jag skall ha om jag nu skall måla på med oljelasyr? Min tanke är snarare att jag låter plankan ligga relativt löst och att jag istället har 2st "stopp", en på vardera sida om plankan/spånten. Det borde väl fungera?

Vad tror ni om att montera ett motorfäste i aktern? Vad behöver man vara vaksam på? Vill inte borra hål som potentiellt skulle kunna skada båten och se till att vatten "läcker in"...

Har funderat på en teleskopisk variant enligt nedan: WA_71925_7339.jpg

För vad jag kan se på nätet så finns det inget man montera som inte gör någon åverkan på båten? Det finns en variant men den fungerar bara om man har en badstege...

Mvh. Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle alltså ta 5 brädor, vanligt trallvirke, 3 liggande och 2 som "står", dessa skulle jag såga ner till ca 70mm. Utseendet skulle bli ganska likt plast-originalen. 2 tvärreglar, 45x45. Gör som en trall med några mm springa. Vänd bara brädorna rätt så att om de kröker sig så skjuter de upp på mitten.

Jag har en liknande båt som det medföljde en elsnurra till. Jag satte en bräda på utsidan och en på insidan bredvid den vanliga snurran, det funkar bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle alltså ta 5 brädor, vanligt trallvirke, 3 liggande och 2 som "står", dessa skulle jag såga ner till ca 70mm. Utseendet skulle bli ganska likt plast-originalen. 2 tvärreglar, 45x45. Gör som en trall med några mm springa. Vänd bara brädorna rätt så att om de kröker sig så skjuter de upp på mitten.

Jag har en liknande båt som det medföljde en elsnurra till. Jag satte en bräda på utsidan och en på insidan bredvid den vanliga snurran, det funkar bra.

Du tänkte som på den här bilden?

bic-toft-sportyak.jpg

Den plankan du refererade till för elsnurran. Borrade du rakt genom båtens "skrov" för att förankra plankorna? Förstod inte riktigt... för visst måste det finnas en viss klipa för att du skall kunna sätta fast motorn? Men det kanske är jag som är trött :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en skiss på en bänk som är gjord på samma sätt, bild från kortsida. Jag har fräst in sidostyckena eftersom jag har den möjligheten, samtidigt kan jag skruva från sidorna och då blir det inga skruvar som samlar vatten på ovansidan. Naturligtvis överdrivet men det är lite kul att få använda sidan maskiner! Det som inte finns med här är "tvärbalkarna" (45x45).

post-80529-0-04811100-1407357062_thumb.png

Jag satte en bräda på vardera sidan och skruvade i genom skrovet med trallskruv. Borde kanske varit vagnsbult men trallskruv funkar. "Tvingarna" på min snurra (Minn Kota) öppnar ca 80mm.

post-80529-0-00476100-1407357456.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...