510gtiryds 0 Postad 5 Augusti , 2014 Hej jag är ägare av en Yamarin 5920 m en Yamaha 115hk på aktern,som styrs av en Lecomble&Schmitt hydraulstyrning.Ekipaget har gått 229 timmar.Olje påfyllningen sitter i ratt infästningen ovan sidan,Skall på fyllnings skruven vara åt dragen= tät eller är det någon form av luftning? Olje nivån förmodar jag skall vara över själva matar skruven inne i ratthuset (ca 2cm upp till på fyllnings hålet).Problemet : Om jag tiltar upp motorn när den är lite svängd så vrids den sakta till fullt utslag (full sväng) o trycker ut olja bakvägen via påfyllnings hålet.Eftersom det är ett slutet system med en specifik olje mängd så kan jag inte förstå att den kan trycka ut olja,svårt att säga mängd men det är centilitrar När jag kör o håller full gas så måste jag korrigera riktningen o ratta vänster lite grand hela tiden för att hålla rak kurs.Är det något spök med nån tätning eller luft eller? Hjälp känns lite vanskligt att vara ute o åka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 13 Augusti , 2014 Vet inte om sakerna hör ihop, men åtminstone att man är tvungen att ratta åt ena sidan konstant tyder på att någon av ventilerna i ratthuset inte håller tätt. Skulle rekommendera rengöring av komponenterna i ratthuset (ev. finns rep. sats att få), ny olja i hela systemet och luftning. Börja dock med att kolla systemet så att det är tätt och luftfritt ifall det skulle va så enkelt. Ang. första problemet så är ju som sagt systemet slutet vilket betyder att om olja går ut från ena sidan av styrsylindern borde den ju flyttas till andra sidan endera direkt, om tätningen i cylindern läcker, eller via ratthuset. Oberoende borde ju volymen i systemet vara konstant så ifall olja kommer ut så måste det komma in luft någonstansifrån istället. Kolla som sagt att allt är tätt och luftat. Om man svänger hårt till båda ändlägena så att övertrycksventilen öppnas så borde man kunna se om systemet fuktar någonstans. Har man hela systemet proppfullt med olja kan naturligtvis små mängder komma ut vid värmeväxlingar, men jag skulle tro det är något annat i ditt fall eftersom motorn vrids. Normalt är att motorn, i upptiltat läge, så småningom vrids till ena sidan, men det brukar ta dagar. I mitt fall märker jag inte att motorn skulle ha svängts speciellt mycket på en vecka, men lite granda (SeaStar + Yamaha F200). Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser