Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
uhs911

Ryds 620 GTS borde gå fortare, vem kan sådant i Stockholmstrakten?

Rekommendera Poster

Har en Ryds 620 GTS med en modern Suzuki 150 4-takt. Båten gör med nöd och näppe drygt 30 knop, med tre-fyra vuxna i båten runt 25 knop. Vad jag kan komma ihåg från tester av Ryds 620 DC, som väl är samma skrov fast med överbyggnad, så gjorde den uppemot 40 knop med en 150hk motor. Min båt är dessutom lättare än DC:n. Någon eller några parametrar verkar vara fel (propeller, motorinstallation, trimplan, etc). Jag har mest seglat tidigare, men har naturligtvis prövat en massa olika varianter av motortrim och trimplanstrim. Det som funkar bäst är trimplan helt 'ur funktion' och motor trimmad så att den nästan suger luft.

 

Finns det någon båtverkstad eller liknande i Stockholm som är duktig på att klura ut (och rätta till) vad det kan vara? 

 

U-H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert på ämnet, men när jag hade en kabinbåt för ca 10 år sen hade jag samma problem, hade läst att den båten skulle göra ca 26 knop, min kom knappt upp i 20. Jag hittade en kille i Huddinge som kallade sig PropellerBjörn, han åkte med i min båt en sväng, och åkte sen hem och snickrade ihop en ny propeller (har verkstad i sitt garage)

28 knop med 3 pers och betydligt bättre ax blev resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert på ämnet, men när jag hade en kabinbåt för ca 10 år sen hade jag samma problem, hade läst att den båten skulle göra ca 26 knop, min kom knappt upp i 20. Jag hittade en kille i Huddinge som kallade sig PropellerBjörn, han åkte med i min båt en sväng, och åkte sen hem och snickrade ihop en ny propeller (har verkstad i sitt garage)

28 knop med 3 pers och betydligt bättre ax blev resultatet.

Tack för svar, Isakare. Låter mycket intressant, ska kolla upp PropellerBjörn. Till saken hör att jag redan har köpt en stål-propeller som skulle vara så j-dra bra enligt säljaren. 

 

U-H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du upp i rekomenderat maxvarv med öppna spjäll? Om inte så är nog stigningen på propellern felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellertrim på Långholmen är väldigt bra. Åk dit med båten, så kan dom prova fram rätt propeller på båten. Om det är det som är felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du upp i rekomenderat maxvarv med öppna spjäll? Om inte så är nog stigningen på propellern felet.

 

Full throttle operating range på Suzuki DF 150 är 5000-6000. Min varvar utan problem 6000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellertrim på Långholmen är väldigt bra. Åk dit med båten, så kan dom prova fram rätt propeller på båten. Om det är det som är felet.

Ok, RichLin. Tack för bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är absolut ingen expert på ämnet, men när jag hade en kabinbåt för ca 10 år sen hade jag samma problem, hade läst att den båten skulle göra ca 26 knop, min kom knappt upp i 20. Jag hittade en kille i Huddinge som kallade sig PropellerBjörn, han åkte med i min båt en sväng, och åkte sen hem och snickrade ihop en ny propeller (har verkstad i sitt garage)

28 knop med 3 pers och betydligt bättre ax blev resultatet.

 

Tack för svar, Isakare. Låter mycket intressant, ska kolla upp PropellerBjörn. Till saken hör att jag redan har köpt en stål-propeller som skulle vara så j-dra bra enligt säljaren. 

 

U-H

Om du köpte stålproppen av en firma kanske de kan hjälpa dig?

Kanske betyder det när du skriver att motorn lätt varvar 6000 att övervarvsskyddet sätter in och du har för låg stigning. Vet inte hur det funkar på Suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kommer du upp i rekomenderat maxvarv med öppna spjäll? Om inte så är nog stigningen på propellern felet.

 

Full throttle operating range på Suzuki DF 150 är 5000-6000. Min varvar utan problem 6000.

 

 

Är också inne på att du har för liten stigning om du "lätt" varvar upp till 6000.

Du borde nå 5900-6000 varv då du är ensam i båten och minimalt med packning om proppen är den rätta.

Som ChristerN är inne på, finns det övervarvningsskydd som går in och begränsar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hjälpa dig att ta reda på om det är propellern som är felet.

Bor 5min med båt från propellertrim. Här av dig via pm funktionen ifall det är intressant :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...