mattiashammar 0 Postad 5 Augusti , 2014 Tjaba. Var ute och åkte idag i 3-4 timmar med min HR440 med Mercury 50hk Efi 4takt från 2010 och efter lite lugnare körning en längre tid drog jag på och kom upp i plan och motorn tvärdör. Ingen varning eller andra tecken på strul utan tvärdog verkligen. Vid försök till att starta den igen så snurrar svänghjulet bara en kugg. Kopplade på rycksnöret och försökte dra för hand och det går tungt men inte stumt utan man kan snurra hjulet med lite kraft och efter det så kan man köra runt svänghjulet med nyckel ca ett halvt varv. Oljan är i nivå och ser bra ut. Inga konstiga ljud när man snurrar. Växlingen fungerar klockrent. Vad bör man titta på härnäst? Och har ni några idéer på vad som kan ha hänt? Motorn känns ju nästan ny och har inte gått speciellt mycket och absolut inte hårt. Skrivet från mobil. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiashammar 0 Postad 6 Augusti , 2014 Batteriet är bra så den ska orka utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samfaran 2 Postad 6 Augusti , 2014 Låter som att kamdrivningen har tackat för sig vilket resulterar i avslagna ventiler, sönderslagna kolvar och krokiga vevstakar. Har det tagit så bom stopp som du fick det att framstå som så skulle jag plocka bort topplock för att se hur cylindrarna mår. Men en början är ju att se om kamkedjan/remmen är hel. Är den inte hel så har du en motorrenovering framför dej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiashammar 0 Postad 6 Augusti , 2014 Kamremmen är hel och fin. Pratade med en mekaniker som trodde topplockspackningen hade gått och vattnet hade trängt in. Går inte att få tag på en tändstiftsnyckel på hela smögen/kungshamn så får avvakta till jag åker hem på söndag och lämna in då. Nästan nya grejer som strular, hatar det. Ringde försäkringsbolaget idag och jag hade tilläggsförsäkring på motorn så om det är nåt stort så betalar dom då den är nyare än 8 år, var ganska skönt att höra i all elände. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 6 Augusti , 2014 har det kommit in vatten i loppet kan det bli tvätstopp i maskin, och kan resultera i krökt vevstake ev sprucken uppe vid kolvbulten,sprucken kol,ett tipps är att göra komp prov på den om du kan få den att gå runt utan problem vil säga,annars är det nog bara å ta bort topparna å se vad som hänt, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiashammar 0 Postad 6 Augusti , 2014 Jag har varit på flera marinor och järnhandlare utan att få tag på en 16 mm hylsa för att få bort stiften så kan inte titta därinne. Jag skruvar bort dom direkt om jag får tag på en och sen gör jag kompprov, borde gå att få runt utan stift tycker jag. Men eftersom försäkringen täcker detta så tänker jag inte skruva mer än stiften känns det som. Tackar för era svar, verkar ju inte vara något man lätt kan åtgärda på en kort stund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 6 Augusti , 2014 kolla mekonomen, biltema, ja allt dom säljer bildelar, dom borde ha stift nyckel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 6 Augusti , 2014 Alla motorer jag har köpt har haft en liten väska med verktyg som följt med. Ibland är det den enda stiftnyckeln som funkar som ligger i den lilla påsen. Säkert att du inte har en sån någonstans? Annars skulle jag strunta i att skruva om försäkringsbolaget tar skadan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 6 Augusti , 2014 Instämmer med ChristerN. I och med att den stannade, och att det är så tungt att dra runt motorn som du beskriver. Så låter inte det här som något för en förstör det självare. Du har ju försäkring som täcker. Lämna in! Din nyfikenhet om vad som är felet kommer du ändå att få reda på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiashammar 0 Postad 7 Augusti , 2014 Jag tackar för era svar. Jag fick med en liten påse med verktyg men där var bara verktyg för att skruva mig fram till svänghjulet för att kunna dra igång den. Jag gör inget mer, bättre dom som kan med sånt här får skruva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser