hakan32 0 Postad 5 Augusti , 2014 Hej! Har läst mig tokig på alla articklar och guider på vad jag ska välja. Har möjlighet att få tag på Garmins sortiment till riktigt bra pris, frågan är bara vilken modell jag ska satsa på. Jag kan ingenting men det jag önskar är iaf följande. Gps/karta, Vatten temp, knop(fart) nått mer? bränsle förbrukning kanske? finns ekolod så skadar det inte. Har hört/läst att 421 ska vara bra men jag vill höra din åsikt. Bor i Östersund och använder båten i Storsjön. Tacksam för all hjälp. Mvh Håkan A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Augusti , 2014 Du ska köpa största skärmen du har plats och råd med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 6 Augusti , 2014 Håller med, störst skärm ger bäst överblick. Sen bör plottern ju också ha ekolod med vattentemp. Garmins mindre modeller brukar heta något med S när de har ekolodsfunktion. Det är dock ibland lite meck att montera ekolod, speciellt om man ska få rättvisande vattentemp då givaren bör placeras på akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 6 Augusti , 2014 Hej! Har läst mig tokig på alla articklar och guider på vad jag ska välja. Har möjlighet att få tag på Garmins sortiment till riktigt bra pris, frågan är bara vilken modell jag ska satsa på. Jag kan ingenting men det jag önskar är iaf följande. Gps/karta, Vatten temp, knop(fart) nått mer? bränsle förbrukning kanske? finns ekolod så skadar det inte. Har hört/läst att 421 ska vara bra men jag vill höra din åsikt. Bor i Östersund och använder båten i Storsjön. Tacksam för all hjälp. Mvh Håkan A Hej å välkommen ,Krokom här ,,,ute efter en ny jag också ,,,,,720s men lite dyr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 6 Augusti , 2014 Jag har en Garmin EchoMap 50s, den har de funktioner du eftersöker (ska du ha bränsleförbrukning krävs dock en modell som är NMEA kompatibel - tror jag). Jag tittade också på 720s, men även om jag håller med Eld- ovan angående de paramerarna så tyckte jag att denna räckte + att det var knappstyrning. Den har fungerat bra denna sommar. Det blev akterspegelmontering av ekolodsgivaren, så att det gick att få med vattentemperaturen som ChristerN skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 9 Augusti , 2014 (redigerade) Vi valde bort vattentempen för att kunna köra med en inombords givare som löper mindre risk att bli skadad vid gång i is...... men det kanske är oväsentligt för de flesta..... Plockar ut en del data från motorn, evinrude e-tec med interface via NMEA 2000. Motortemperatur, bränsleförbrukning, laddning etc. farten får du given av GPS, du borde även kunna få ut aktuell kurs ...... Våra apparater har inte touchscreen, tycker skärmarna tenderar att bli skitiga och fläckiga nog av vattenstänk o annat utan att man ska vara där med fingrarna och kleta också..... Edit, vi valde ekolod också för fiskets skull, men även bra att kunna lägga upp siffrorna i skärmen när man kör rent sjökort, även om själva bottenkonturen kanske är mindre intressant. Tycker siffrorna hjälper till vid navigation också, man får ett kvitto på att djupkurvor och djupuppgifter stämmer med verkligheten. På våra Lowrance apparater har vi lagt in larm när djupet närmar sig kritiskt lite vatten att åka på...... Redigerad 9 Augusti , 2014 av Twister550 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 9 Augusti , 2014 NMEA 2000... skulle det ha stått i mitt tidigare inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hakan32 0 Postad 10 Augusti , 2014 Tack för alla svar, håller på att försöka ta reda på vad alla olika kostar men echomap 50 låter intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caulfield 6 Postad 12 Augusti , 2014 Är i samma tankebanor men vad skiljer egentligen GPSMAP t.ex 526 och denna echomap 50 S. har inget stort intresse för ekolod men vill ändå ha det med när jag köper. Och vad gäller Bluecharten G2 och Vision. behöver jag verkligen Autoguidance till navigationen för en styrpulpetsbåt. hade tänkt köpa small versionen för 1200 spänn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 12 Augusti , 2014 526 eller 527x som blir den modellen som har ekolod, har även NMEA 2000 (så att du kan ta ut motordata som ex bränsleförbrukning). Jag tyckte inte vid köp att det behövdes, har det mesta analogt - men, men hade kanske varit kul att koppla på det i framtiden... Jag köpte ett kort för ca 1200 kr och det har visat sig tillräckligt så långt. Såg att Autoguidance är en funktion som tar hänsyn till djup och höjd på båten, så det verkar mest vara för segelbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
caulfield 6 Postad 13 Augusti , 2014 526 eller 527x som blir den modellen som har ekolod, har även NMEA 2000 (så att du kan ta ut motordata som ex bränsleförbrukning). Jag tyckte inte vid köp att det behövdes, har det mesta analogt - men, men hade kanske varit kul att koppla på det i framtiden... Jag köpte ett kort för ca 1200 kr och det har visat sig tillräckligt så långt. Såg att Autoguidance är en funktion som tar hänsyn till djup och höjd på båten, så det verkar mest vara för segelbåtar. precis min tanke. också att det mest var för segelbåtar. Var dock i en SEASEA butik igår och skulle kolla närmare på dessa. säljaren hävdade bestäm att enda alternativet var VISION kortet med autoguidance och att kartgrafiken skiljde på de andra versionerna. Det finns ju en G2 version small för 1200 spänn och han menade dessa skiljde. Känns som han körde en fuling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 13 Augusti , 2014 Det skiljer 600 kr och Vision varianten verkar kunna/vara lite mer. Jag hade inte alternativen framför mig när jag köpte, kan kanske vara värt att satsa på Vision om kartgrafiken är märkbart bättre (?) och man tror att extra funktionerna kan bli bra att ha. Någon som har testat bägge vaianterna här på forumet och kan ge lite mer info? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser