Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
happysix

Beneteau 40 S/Y Ckeeki Rafiki tappa kölen besättningen ej funnen.

Rekommendera Poster

Har följt detta sedan det hände. Skrev under på namninsamlingen för att återuppta efter sökningen.

Otroligt otroligt sorgligt för alla efterlevande. Får hoppas de är ute på den eviga seglatsen i en fin slör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj!

Jag var uppenbarligen alldeles för naiv. Jag trodde kölar satt fast med betydligt mer redundans än så! Bara några skruvar in i botten - det verkar helt absurt! Jag utgick från att kölar var gjutna/formade i ett stycke tillsammans med skrovet i övrigt. Inte nåt löst påhäng som ett rostigt avgassystem på en Datsun.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, nu är det väl iofs så att korrekt monterade kölbultar av korrekta dimensioner och korrekta material som sitter i likaledes korrekta balkar ger ett starkare förband än om kölen bara skulle ha varit inplastad.

 

Kölens infästning är förmodligen det mest kritiska som finns på en fenkölad segelbåt och bör därför kontrolleras regelbundet. Detta kan omöjligen ha skett i det aktuella fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att en så oåtkomlig, och vital, komponent bör göras underhålls/inspektionsfri, inom rimliga gränser. Visst kan en helgjuten, armerad lösning också gå sönder, men det lär synas på utsidan av skrovet vid säsongsservice.

 

Skruvar duger inom flyget, där man har strikta inspektionsrutiner, men inte på en semesterseglare. Anser jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att du tänker lite galet där. Att göra den helgjuten och armerad är ju just att göra den oåtkomlig och omöjlig att inspektera. På en modern fenkölad båt lyfter du på två durkar och ser direkt dina kölbultar. Ser man ingenting fel där lär man se ännu mindre fel vid vinteruppläggningen. 

Hur skulle det bli säkrare av att man byter möjligheten till kontinuerlig kontroll mot att kunna okulärbesiktiga en gång per år?

 

Notera även att med inplastade kölbultar blir det omöjligt att avgöra deras hållfasthet utan att skära upp plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar naturligtvis att man har en obruten struktur, ett enda stycke, som utgör kölens innandöme, och som sen gjuts in i skrovet. Då behövs inget inspekteras på det viset, så länge det är korrekt dimensionerat. Det ska alltså inte vara några skruvar eller bultar, utan en enhetlig struktur.

 

Man får, och ska, också konstruera saker för hur de i praktiken används och sköts, inte hur de borde skötas. Man ska som tillverkare räkna med att såna saker inte inspekteras, alls eller för sällan. Då inser man att man måste välja bort lösningar som skruvar för en så vital komponent.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du dig att man skall kunna fästa en blybulb i ett segelbåtsskrov då?

 

Att plasta upp en form och fylla den med bly i botten (kölen) blir alldeles för flexigt för att fungera. Eller menar du att själva konceptet med fenköl skulle vara problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant om raol kunde ge exempel på en fenkölad segelbåt med en sådan säker infästning som han förespråkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, stål ska det naturligtvis vara. Bly räcker om det är längst ner i kölen.

Jag vet inte hur de ser ut i dag, bara hur de borde se ut för att slippa tragedier som den tråden handlar om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bara nyfiken på om du har ett konkret exempel på en fenkölad segelbåt med "säker" kölinfästning? Det vore intressant att få reda på. Har själv seglat i många år. Tom fått åtgärda en sk svajköl. Funderar på att bli med segelbåt igen om något år och då vore det bra att veta vilka som är säkrare än andra. Vill minnas att en modifierad Bavaria tappade kölen i Kalmarsund för något tiotal år sedan? Det vore en mardröm att råka ut för något liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite... olyckan jag tänkte på inträffade på 80-talet och det rörde sig inte om en Bavaria (den gången). Mycket otäck olycka, hursomhelst.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en jeanneau som "tappa" sin köl 2010 hände det.

http://www.wavetrain.net/news-a-views/190-charter-boat-loses-keel-and-no-one-noticed

 

Det händer .

Men med tanke på hur många fenkölade båtar det flyter runt på havet.

Så är det extremt ovanligt,även om båten har seglats tufft och varit dåligt underhållen.

Så brukar kölen hänga kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller inplastad köl finns ett välkänt exempel i Albin Ballad. Där plastade man upp en skrovform inkl. Köl och fyllde nedre delen med blykulor och plast. Dvs just det som föreslagits ovan.

 

Så länge man inte går på grund är det bra, men efter en grunstötning med eventuell sprickbildning oxideras blyet och frpstsprängning minskar styrkan.mycket svårt att undersöka utan att göra ingrepp i konstruktionen.

 

Det finns en orsak till att detta inte är så vanligt sätt att bygga kölar, en utanpåliggande, väl bultad blyköl är en klart överlägsen

Kölkonstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller inplastad köl finns ett välkänt exempel i Albin Ballad. Där plastade man upp en skrovform inkl. Köl och fyllde nedre delen med blykulor och plast. Dvs just det som föreslagits ovan.

 

Så länge man inte går på grund är det bra, men efter en grunstötning med eventuell sprickbildning oxideras blyet och frpstsprängning minskar styrkan.mycket svårt att undersöka utan att göra ingrepp i konstruktionen.

 

Det finns en orsak till att detta inte är så vanligt sätt att bygga kölar, en utanpåliggande, väl bultad blyköl är en klart överlägsen

Kölkonstruktion.

 

Det var inte alls det jag föreslog. Jag kan förstås inte rå för att du missuppfattade vad jag menade, men det var hur som helst inte så.

Det jag menar är att man gör en inre kölstruktur med balkar och plåtar av stål, från kölens botten, genom fenan upp och in i skrovet, och "blommande ut" i skrovet i sidled och framåt. En enhetlig struktur som är helt integrerad och ingjuten i skrovet. För att den ska gå av eller lossna måste hela skrovet brytas sönder fullständigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en enkel illustration av vad jag menar. Svart är plastskrovet, blått är stål, kölens inre struktur, grönt är bly eller annan ballast. Allt inplastat helt och hållet. Inspektionsfritt.

post-103957-0-74840800-1407526776_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men alltså, Raol. Din idé ovan är ju i hållfasthet och struktur precis som en utanpå skrovet monterad fenköl, fast utan en sådans möjlighet att inspektera eventuella skador.

Hur menar du att det skulle vara en bättre idé?

Allt är samma, förutom att man inte dragit över kölen med fyra lager glasfiber och polyester, som i sig inte tillför något annat än kosmetik samt omöjliggör att man kan kontrollera hur kölen och dess bultar mår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den är absolut inte ens i närheten av en lös, fastskruvad fenköl. Den är nära nog raka motsatsen! Jag trodde att min skiss skulle vara tydlig nog, men uppenbarligen inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du skiljer din bild och idé från en utanpåliggande blyköl, förutom de fyra lagren med glasfiber och polyester då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag försökte illustrera var att kölens strukturella inre görs i ett enda stycke, som också går in i själva skrovet, ganska rejält. Både i längsled och sidled. Tillräckligt mycket för att hela båten skulle spricka i två-tre stycken innan kölen separerar. Det finns alltså inga skruvar som håller ihop det hela.

 

En konstruktion som förlitar sig på dels korrekt montering, dels regelbunden inspektion och underhåll, blir opålitlig om nån av de delarna missköts. På en segelbåt kan man utgå från att en andel av ägarna inte kommer att inspektera som planerat (eller inspektera utan att förstå att nåt är fel), och då anser jag att man som konstruktör har en förbannad skyldighet att konstruera saker så att de KAN negligeras grovt utan att bli farliga. Detta alltså för komponenter som inte är i det öppna och synliga vid normalt bruk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins båtar som är konstruerad som du vill.Men dom är dom gorda i kolfiber i skråvet och mast vanten är i duneema

http://www.hamnen.se/tester/segelbatstest/far-east-31r-fartvidundret-fran-kina.html .Det här är en båt små du frågar efter

Det är inte konstruktören fel det är vi du och jag som bestämmer hu båtarna skall vara Det går inte att konstruera en köl

Som du vill kölen är bara ca: 8 cm tjock det går inte att göra en son i plast .En son fena måste vara i kolfiber

Och stora skott då kan man inte få plats med någon inredning tita på en V70 båt så ser du hu den konstruerad

Min son seglade ei sådan.Man kan inte såva i en son när det blåser mer än 6 meter så får du ta sovsäcken och

Binda fast dej i mantåget på däck båten går i ca: 35 knop De bliv ett väldigt oväsen i båten

Varför inte köpa en långkörad båt Allegro OE mm

Det var på en båtmässa som en frågade Pelle Peterson när han hade en R6 på mässan .Hur kan du rita en som full båt sommar Maxi 77

Han svarade Vill du att jag skall stå på ett ben och ser dum utt och jag får en miljon så gör jag det

Det är vi du och jag som bestämmer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en enkel illustration av vad jag menar. Svart är plastskrovet, blått är stål, kölens inre struktur, grönt är bly eller annan ballast. Allt inplastat helt och hållet. Inspektionsfritt.

 

post-103957-0-74840800-1407526776_thumb.

 

Jag ser inte riktigt fördelen med att det inte går att inspektera och åtgärda kölen. Det är säkert bra de första 10 - 20 åren eller till den första kraftiga grundstötningen, men inte sedan. Dessutom måste tillverkningen vara exemplarisk eftersom det inte går att upptäcka ev. fel.

 

TILLÄGG: Glömde att skriva att det finns många båtar med inplastad köl, bl.a. Vega, Balad, Tur84 och IF.

 

Möjligen är konstruktionen bra om man utesluter alla material som kan korrodera. Personligen känns det bättre att kunna kolla om kölen är ok eller inte. Just nu har jag en blyköl med rostfria kölbultar och det ger påfallande lite problem tycker jag.

 

Sedan är det ju det här med vad vi köpare vill ha...

...snabba båtar (som går sönder lättare).

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...