Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
farn

felsökning varvräknare?

Rekommendera Poster

Hej, jag har ny (gammal) båt med Johnson 55 hk från 1977. I instrumentpanelen sitter en varvräknare, Airguide, modell 653, från 60-talet, som väl senast användes när båten var ny och hade en Johnson 40 hk från 1964.

post-93903-0-15234400-1407228937.jpg

Varvräknaren består av en display och något som liknar en hockeypuck fastskruvad på baksidan av instrumentbrädan. På baksida av displayen finns ett hål med två sladdar för belysning. Där finns också en mutter med + och en med -. Därifrån en sladd vardera till pucken. Ur pucken hänger tre sladdar i det fria. Se bild!

post-93903-0-16043000-1407228801_thumb.jpg

Enligt instrux på baksida av pucken ska, för 2  cyl tvåtakt, gul kopplas till puls från motorn och svart till jord. Den tredje tejpas bara (används i stället för gul om det vore 4 cylindrar). Jag har grå sladd i fjärrstyrningen som, enligt elschema för motorn, är pulsen.

Sladdarna till belysningen i varvräknaren är kopplad till batteriet resp jord och fungerar. 

Jag blir gärna klokare på detta. Eftersom jag är osäker på om motorn fungerar till varvräknaren vill jag inte prova någonting med risk för att kortsluta elektroniken i motorn (den har ny cdi-box).

1. Jag antar att varvräknaren och motorn är kompatibla, men är någon emot?

2. Vad gör egentligen där pucken (heter säkert något annat)?

3. Hur undersöker jag om varvräknaren fungerar trots sin respektabla ålder (den är mycket fin)? Det inbegriper väl att se om grå puls har signal? jag tror inte att jag har någon mätare, kan man koppla på en liten cykelglödlampa eller vad?

4. Om den inte gör det, finns det något sätt att koppla om så att varvräknaren fungerar?

(5. skulle varvräknaren fungera på tomgång eller ska det vara växel i?)

Tacksam för alla bidrag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...