Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Pilletant447

275 hk utombordare 2 takt på en 22 fotare, går det?

Rekommendera Poster

Tänkte höra om nån här inne vet eller möjligtvis vet om det går att ha en 225 - 275 hk 2 taktare utombordare på en 22 fots racer/(offshore) går det???

 

Båten ifråga har ett mycket kraftigt böjd skrov samt djup V botten med brakket istället för traditionel akterspegel, samt vikt gissar 500 kg - 650 kg utan motor, båt byggd 2005 utan CE.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut.

Jag har en 200 på en båt som är 20 fot.och väger mindre än 400 kilo.

sen får man anpassa lite med ballast kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju inte att säga utan att veta vilken båt och vilken motor det rör sej om.

 

Naturligtvis går den att skruva dit, och båten kommer sannolikt inte sjunka men om det blir ett fungerande eller livsfarligt ekipage går inte att svara på utan att veta mer.

 

Sen ska man ju komma ihåg att det är ingen barnlek att köra en 22 fots racerbåt med 275 hk, den kommer nå farter som inte är nåt för amatörer. Och jag tänker att om du verkligen måste fråga om det här så kanske du kan för lite om båtracing för att det ska vara riktigt hälsosamt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
:D 

Det går ju inte att säga utan att veta vilken båt och vilken motor det rör sej om.

 

Naturligtvis går den att skruva dit, och båten kommer sannolikt inte sjunka men om det blir ett fungerande eller livsfarligt ekipage går inte att svara på utan att veta mer.

 

Sen ska man ju komma ihåg att det är ingen barnlek att köra en 22 fots racerbåt med 275 hk, den kommer nå farter som inte är nåt för amatörer. Och jag tänker att om du verkligen måste fråga om det här så kanske du kan för lite om båtracing för att det ska vara riktigt hälsosamt :)

Tja, är van med mycket höga farter, så jag gick och köpte en stor båt för att slippa övermotorisera (skittrött på att övermotorisera) eftersom jag ville ha en V8 utombordare för en gång skull sittandes bak på min båt.

Min nuvarande båt ifråga är en Stiletto 22 fotare (trodde det var en offshore vad e skillnaden?) som jag inte vet så mycket om 1,9 m bred, 7 m med motor (stål brakket) vikt 500-600kg, vilket inte säger så mycket, varje båt har ju sitt skrov,  och någon amatör med snabba båtar är jag inte, hade min första racer redan som 14 åring och något barn var mycket länge sedan jag var :D . Det har ju med vikten en 275 hk väger ju ca 260 kg så det var mer en allmän fråga :rolleyes:  om min båt på 22 fot klarar detta. Båten är byggd för 75 knop skulle jag tippa med tanke på hur den är designad, med 225 gör den 62 knop. Men 275 kanske är övermotorisering då, vad tror du??

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut.

Jag har en 200 på en båt som är 20 fot.och väger mindre än 400 kilo.

sen får man anpassa lite med ballast kanske.

Intressant,  vad är det för båt? Blir det inte lite övermotorisering för din del? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det kommer gå, sen om det blir körbart är en annan fråga :)

 

Allt kommer handla om hur du riggar båten, vikt och balans är allt.

 

Ska du åka V8 utombordare så blir 4-takt yamma, om du inte kommer över en gammal Evinrude 300.

Annars skulle jag rekommendera en Mercury 250xs 2005 modell. 218kg och just 2005 bänkades till 276hk.

 

Men så mycket motor och du lämnar alla lågfartsegenskaper, den kommer inte fungera i farter under 25-35knop.

Ett tips är Boatsite.se och Boatlife.se där finns det mycket kunskap om denna typ av ekipage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det kommer gå, sen om det blir körbart är en annan fråga :)

 

Allt kommer handla om hur du riggar båten, vikt och balans är allt.

 

Ska du åka V8 utombordare så blir 4-takt yamma, om du inte kommer över en gammal Evinrude 300.

Annars skulle jag rekommendera en Mercury 250xs 2005 modell. 218kg och just 2005 bänkades till 276hk.

 

Men så mycket motor och du lämnar alla lågfartsegenskaper, den kommer inte fungera i farter under 25-35knop.

Ett tips är Boatsite.se och Boatlife.se där finns det mycket kunskap om denna typ av ekipage.

Jag tackar och bockar för infon :) ska kolla på nämnda sajter.

 

Men är inte M. XS en race motor?? Och 275 yamma 4 takt borde väl väga nästan 300 kg eller? 2 takt väger väl mindre. Tror inte att båten pallar 300 HK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märka inte sånt stor skillnad.hade samma motorn på en vanligt 5,5meters alubåt med 18 graders botten och den gick lika fin, den var lättare och köra med och hade samma maxfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

XS Maskinerna är byggda av Mercury Racing men är i grunden vanliga Optimax motorer. Pro XS är inte Mercury Racing utan sport maskiner.

Jag hade en 250xs, dock inte 05 modellen utan en 07, på en 21fots racebåt och det var fantastiskt roligt. Bränsleförbrukningen låg på 0.75 i 50knop och 0.8 i 60knops marschfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

XS Maskinerna är byggda av Mercury Racing men är i grunden vanliga Optimax motorer. Pro XS är inte Mercury Racing utan sport maskiner.

Jag hade en 250xs, dock inte 05 modellen utan en 07, på en 21fots racebåt och det var fantastiskt roligt. Bränsleförbrukningen låg på 0.75 i 50knop och 0.8 i 60knops marschfart.

Är pro xs 2 takt? Och hur får man tag på en efter 2005? 2 takt äro ju förbjudna efter detta år.

 

Sportmaskin säger du så det skiljer en del i alla fall mellan vanliga Mercury 2 takt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märka inte sånt stor skillnad.hade samma motorn på en vanligt 5,5meters alubåt med 18 graders botten och den gick lika fin, den var lättare och köra med och hade samma maxfart.

Tja jag köpte ju denna båt för att kunna ha en v8 så jag slapp övermotorisera. Men 5,5 M 250 Hk måste ju vart en sjuhelsike till alubåt isåfall antar att du var tvungen att ha viss balast samt jätteförtärkningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen förstärkning, det behövs inte men 50 kilo ballast hade jag fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen förstärkning, det behövs inte men 50 kilo ballast hade jag fram.

Hur mycket ballast tror du jag behöver med en låt oss säga då V8 275 eller en V6 250HK 2 takt? ej race motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-takt är inte förbjudet. Proxs maskinerna möter EPA kraven idag för många år framöver och Evinrude har precis släppt sin nya Etec G2 serie.

 

Är det beggat och på sportbåt du ska rigga så är det 200xs 250xs och 300xs du bör titta på, alternativt proxs. Ska du köra över 70-75knop så är det sportmaster vxl-huset du ska ha. Passar fint för lägre farter med självklart men bromsar mer än tex torquemaster i lägre farter.

Dessa maskiner är gjorda för hög hissning och klarar av att gå på höga varv under längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-takt är inte förbjudet. Proxs maskinerna möter EPA kraven idag för många år framöver och Evinrude har precis släppt sin nya Etec G2 serie.

 

Är det beggat och på sportbåt du ska rigga så är det 200xs 250xs och 300xs du bör titta på, alternativt proxs. Ska du köra över 70-75knop så är det sportmaster vxl-huset du ska ha. Passar fint för lägre farter med självklart men bromsar mer än tex torquemaster i lägre farter.

Dessa maskiner är gjorda för hög hissning och klarar av att gå på höga varv under längre tid.

Ok tack, bra att veta. Pro XS ser ut att vara lite för dyra för mig just nu, letar efter en vanlig eller typ VMax Intruder etc från 1990 - 2000

du vet ingen motor i styrkan 225- 275 (300) månne till salu, har skannat  blocket redan utan resultat

bara slitna ihopplocks motorer där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det kommer att funka. Bakpå min 6 m HT, kraftigt V-bottnad,  hänger en Evinrude 275 hk  och det fungerar alldeles lysande. Finns inte längre några som helst anledning att ligga på maxvarv längre :-)

 

Motorn är en V8, 2 taktare men har en del år på nacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det kommer att funka. Bakpå min 6 m HT, kraftigt V-bottnad,  hänger en Evinrude 275 hk  och det fungerar alldeles lysande. Finns inte längre några som helst anledning att ligga på maxvarv längre :-)

 

Motorn är en V8, 2 taktare men har en del år på nacken.

Du har inte månne en bild på ekipaget :) . Vad är det för HT en Smuggler/Fjordling?

Din båt måste ju väga minst 700kg eller? :huh:

Har du prövat att maxa den nån gång? :rolleyes:

 

 

 

Du vill inte sälja motorn? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@pilletant Stiletton måste väl ändå väga mer än 5-600kg?

Tja det är ju så att jag egentligen inte vet vad den väger :huh:  det var en gissning från min sida, förre ägaren sa/gissade :blink:  på 350-450 utan motor. Men jag tror mer. Har du hunnit prata med din kusin ang. Stiletton han än gång ägde? :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fast han visste tyvärr inget mer om båten, det är synd när man inte har så mycket fakta om det man äger, kanske du hittar nåt på dom stora båtsiterna för likasinnade båt typer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...