Mala 2 Postad 1 April , 2005 Tjenare! Funderar på att montera en pulpit på båten ,och jag kommer inte åt underifrån så det får bli en sådan man skruvar dit från ovansidan . så nu är frågan håller det verkligen bra att bara skruva i plasten eller finns det något annat knep? (typ hajfena på fördäck) ?-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanAke 0 Postad 1 April , 2005 Du får använda lite simson och limma med.Då håller det nog. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 1 April , 2005 skruva går bra täta samtidigt med sikaflex. det finns även popnit som är vattentät lite sikaflex !-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 1 April , 2005 popnit har jag lite dålig erfarenhet av så den går bort ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanAke 0 Postad 1 April , 2005 sikaflex & simson är ungefär lika Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 1 April , 2005 det finns rostfria popnit och det håller bättre än du tror men skruva är nog bäst :-? :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 1 April , 2005 en får tacke Härligt att ha någon att ventilera ideer med ! frugan är ju sådär intresserad ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 1 April , 2005 som här då med frugan tur man har 2 st pc i huset :-D :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 1 April , 2005 Jag skulle inte rekomendera att bara skruva i plasten... Det brukar vara en alldeles för liten fot på pulpiten för att skruvar skall orka hålla den kraft som blir när man är på fall och grabbar tag i den. Jag rekommenderar att använda rostfria typ molly. har ingen aning om var man får tag i dom. jag hittade min på jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 2 April , 2005 Hej! Om jag förstår dig rätt så vill du montera en stävpulpit och skruva faste den i båtens översta plastlager? I sådana fall tycker jag att du bör överväga om du inte kan vara utan istället om du inte kan (eller en verkstad) montera dit pulpiten underifrån. Orsaken är att det inte kommer att hålla annars. Som följd av detta finns det stor risk för att du även kommer att få fuktproblem på köpet den dagen som nitarna eller skruvarna börjar släppa och glappa. Även om du tätar dessa alltså. Själv skulle jag ha gjort så här: att antingen montera underifrån efter konstens alla regler eller om det inte går: avstå helt. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StaffanRW 0 Postad 12 Augusti , 2014 (redigerade) Bumpar denna tråd då jag har samma önskemål som trådskaparen d.v.s. att montera pulpit/hajfenor på en båt som saknar detta. Båten är en Bella 512 Excel bow-rider, och där efterträdaren 500 Excel har pulpit visserligen integrerad i grabbräckena. Att bara dra skruvar ner i plasten förstår jag inte kommer att klara av belastningen, men att använda Molly som ju Sebtho föreslog tycker jag skulle kunna fungera d.v.s. där man borrar igenom plasten, trycker i en Molly och drar ihop den så att den expanderar ordentligt för att sen skruva fast hajfenan. De fenor som jag tänker på är den lilla 45cm öga som finns på Erlandssons Brygga och som sätts med 6 skruvar d.v.s. 6 x Molly. http://www.bryggan.nu/Hemsida/Dackutrustning_Skruv/Mantag_Rackror_Pulpit/Pulpit_Hajfena/HAJFENA_450MM_25MM?id=01011 Om man tätar rikligt med silikon, både innan man trycker ner Mollyn, men även innan man drar i skruven så borde det väl bli tätt? Hur monterar man annars dessa då det verkar omöjligt att komma åt underifrån? Redigerad 12 Augusti , 2014 av StaffanRW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Augusti , 2014 Monterade en hajfena på akterdäcket på en snipa för en kompis som drabbats av stroke i vintras. Han är betydligt bättre men har lite problem med balansen. En sån sak som en hajfena skall sitta fast. Under alla villkor. Hade två stycken 100x200 mm aluminiumplåtar 10 mm tjocka. Nu var konstruktionen sån under däcket att bara 100x100 mm gjorde nytta, så jag kapade en på mitten. Borrade hål och försänkte hålen i däcket en aning. Till skillnad från en av MG´s skribenter är jag allergisk mot silicon. Tätade runt skruvarna med Sikaflex. Brukar tejpa med maskeringstape runt där jag inte vill att sikaflexkladdet skall komma ut. Brukar stoppa ett antal engångshandskar i bakfickan när jag håller på med kladdjobb - bara att byta vid behov. http://www.clasohlson.com/se/Engångshandske/Pr409155001 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StaffanRW 0 Postad 13 Augusti , 2014 Monterade en hajfena på akterdäcket på en snipa för en kompis som drabbats av stroke i vintras. Han är betydligt bättre men har lite problem med balansen. En sån sak som en hajfena skall sitta fast. Under alla villkor. Hade två stycken 100x200 mm aluminiumplåtar 10 mm tjocka. Nu var konstruktionen sån under däcket att bara 100x100 mm gjorde nytta, så jag kapade en på mitten. Borrade hål och försänkte hålen i däcket en aning. Till skillnad från en av MG´s skribenter är jag allergisk mot silicon. Tätade runt skruvarna med Sikaflex. Brukar tejpa med maskeringstape runt där jag inte vill att sikaflexkladdet skall komma ut. Brukar stoppa ett antal engångshandskar i bakfickan när jag håller på med kladdjobb - bara att byta vid behov. http://www.clasohlson.com/se/Engångshandske/Pr409155001 Plåtar under förutsätter ju att man kan komma åt under vilket jag tror är svårt på en 512 Excel. Sikaflex var nog det jag också hade i tanken när jag skrev silikon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StaffanRW 0 Postad 15 Augusti , 2014 Ännu bättre än Molly verkar en Jack-Nut vara som är gjord för tunnare material som plast etc. Biltmema har en liknande inkl. tång: http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/medium/2000016802 som borde fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser