Motorkryssare 1 Postad 4 Augusti , 2014 Hej! Hur fungerar det med toatanken, måste man ha dessa dyra medel som man kan köpa i båtaffärerna??? Eller kan man ta de man har hemma till toan, typ (WC Duck Aktiv-gel) Tacksam för era erfarna svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samfaran 2 Postad 4 Augusti , 2014 Du vill ha ett sanietsmedel som löser upp fekalier. Det är samma medel till alla septitankar oavsett om det är en husbil, husvagn eller båt och du bör använda dasspapper avsett för campingtoaletter. Vanligt papper löses inte upp tillfredsställande och du riskerar stopp i tömningsröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorkryssare 1 Postad 4 Augusti , 2014 Du vill ha ett sanietsmedel som löser upp fekalier. Det är samma medel till alla septitankar oavsett om det är en husbil, husvagn eller båt och du bör använda dasspapper avsett för campingtoaletter. Vanligt papper löses inte upp tillfredsställande och du riskerar stopp i tömningsröret. Dasspappret slänger vi i en egen papperskorg för säkerhet skull men min fråga är om man kan ha rengöringsmedel som man har hemma till toan?? Till båt toan?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samfaran 2 Postad 4 Augusti , 2014 För rengöring av toastolen så fungerar WC-duck alldeles utmärkt. Eftersom att du inte har vattenlås på dasset så funkar inte aktiv gel speciellt bra. Bättre i så fall att köra med flytande wc-duck lite då och då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorkryssare 1 Postad 4 Augusti , 2014 För rengöring av toastolen så fungerar WC-duck alldeles utmärkt. Eftersom att du inte har vattenlås på dasset så funkar inte aktiv gel speciellt bra. Bättre i så fall att köra med flytande wc-duck lite då och då. Kan jag då hoppa över de dom vill sälja till mig på båt affärer, för att neutralisera i tanken eller vad det är?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samfaran 2 Postad 4 Augusti , 2014 Nu vet jag ju inte exakt vad det är för medel dom försöker sälja på dej men i grunden så behöver du sanitetsmedel och inget mer. Det löser fekalierna och neutraliserar diverse odörer även om det inte luktar blommor när det är dags för tömning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motorkryssare 1 Postad 4 Augusti , 2014 Nu vet jag ju inte exakt vad det är för medel dom försöker sälja på dej men i grunden så behöver du sanitetsmedel och inget mer. Det löser fekalierna och neutraliserar diverse odörer även om det inte luktar blommor när det är dags för tömning. ok, tack ska kolla vad de var.... men då vet jag lite mer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 5 Augusti , 2014 Sanitets vätska finns på biltema till en billig peng. Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 5 Augusti , 2014 Äger både båt och husvagn och har alltid använt vanligt toapapper. Har aldrig varit några problem. När man tömmer tanken på husvagnen så är man liksom tvungen att titta på skiten och pappret är nästan alltid helt upplöst. På båten har jag en kvarnpump som pumpar ut det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Augusti , 2014 Jag har också alltid kört med vanligt papper och aldrig hällt i några kemikalier. De enda problem som uppstår är om tanken står med skit där de tunga partiklarna sjunker ner mot bottenventilen och kan förorsaka stopp. Problemet existerar inte med sugtömning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 5 Augusti , 2014 Jag tror alla toapapper är gjorda för att lösa upp sig eftersom våra avloppssystem och reningsverk inte heller fungerar så bra med en massa pappersremsor, men... OM man vill spola ner toapappret i tanken och är osäker på om det löser upp sig så kan man testa pappret i ett glas vatten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Augusti , 2014 Pump med kvarn... en av de tio bästa uppfinningarna till båten! Aldrig mer stopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser